Urban Ecology and Evolution 1400-233UEE
WYKŁADY
Podstawy ekologii miejskiej
• Czym różnią się miasta od siedlisk naturalnych?
• Ekologia miast
• Tło historyczne
• Właściwości biofizyczne miast
• Metabolizm miejski
Ekologia i ewolucja w mieście
• Kluczowe pojęcia w badaniach eko-ewo
• Organizmy unikające, adaptujące się i eksploatujące środowisko miejskie
• Fizjologia miejska
Miejska biologia ewolucyjna
• Plastyczność fenotypowa
• Zmienność genetyczna
• 4 siły ewolucji w kontekście miejskim
• Modyfikacje epigenetyczne
• Podejście obserwacyjne a eksperymentalne
• Wyzwania i nieporozumienia w badaniach nad adaptacją w miastach
Nisza ludzka
• Zielona infrastruktura
• Interakcje społeczno-ekologiczne
• Ewolucja człowieka
Warszawski badania na gradiencie urbanizacji: Miejskie Eko-Ewo w Praktyce
• Wzrost, przeżywalność I reprodukcja na gradiencie urbanizacji
• Mikrobiom na gradiencie urbanizacji
• Życie w śmieciach
• Życie w mieście przy zmianach klimatycznych
ĆWICZENIA
Światło miejskie w nocy
• Prelekcja o zanieczyszczeniu światłem w nocy (ALAN)
• Wizualizacja i synteza danych w Excel / R
Hałas miejski
• Prelekcja o zanieczyszczenie hałasem w mieście
• Pobieranie pomiarów zanieczyszczenia hałasem w terenie
• Wizualizacja i synteza danych w Excel / R
Miejska wyspa ciepła
• Prelekcja o miejskiej wyspie ciepła i łagodzenia jej skutków
• Konfiguracja termochronów, rozmieszczenie termochronów w niejednorodnych obszarach miejskich
• Wizualizacja i synteza danych w Excel / R
Miejskie systemy troficzne
• Prelekcja o miejskich systemów troficznych
• Praca w laboratorium – pomiary zmienności odchodów gąsienic na gradiencie urbanizacji
• Wizualizacja danych w Excel / R
Zanieczyszczenie plastikiem
• Prelekcja o zanieczyszczeniu plastikiem
• Laboratoryjna sekcja ptasich gniazd i ilościowanie odpadów stałych w ptasich gniazdach
• Wizualizacja danych w Excel / R
Planowanie projektu badawczego w mieście
• Wyszukiwanie literatury
• Projektowanie projektu
• Prezentacja projektu
• Dyskusja i informacje zwrotne
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KRK B1 I stopień
WIEDZA
K1_W09: Rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze zachodzące na poziomie osobnika, populacji i ekosystemu
K1_W12: Zna dzieje życia na Ziemi oraz opisuje mechanizmy ewolucji z uwzględnieniem ich podstaw molekularnych
K1_W01. Identyfikuje narzędzia matematyki, fizyki i statystyki niezbędne do zrozumienia praw przyrody oraz opisu procesów życiowych i podaje przykłady ich zastosowania
K1_W016. Zna podstawowe techniki i narzędzia stosowane w eksperymentach i badaniach terenowych z zakresu biologii i ochrony środowiska
K1_W017. Zna odpowiednie metody statystyczne i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
UMIEJĘTNOŚCI
K1_U03. Czyta ze zrozumieniem naukowe i popularnonaukowe teksty biologiczne w języku ojczystym i angielskim oraz komunikuje się w języku angielskim na poziomie B2
K1_U10. Uczy się samodzielnie zagadnień wskazanych przez opiekuna
K1_U02. Wykorzystuje podstawowe metody i techniki stosowane w pracy terenowej w środowisku przyrodniczym
K1_U04. Umie analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1_K01. Poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych
K1_K08. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej
K1_K03. Rozpoznaje, na czym polega etyka badawcza oraz rzetelność w prowadzeniu badań i interpretacji uzyskanych wyników dla funkcjonowania społeczeństwa
KK07. Wykazuje umiejętność pracy w zespole i jest otwarty na nowe idee
EFEKTY UCZENIA W JĘZYKU ANGIELSKIM
K_U03 Bi2. Posługuje się naukowymi i popularnonaukowymi tekstami biologicznymi w języku polskim i angielskim oraz komunikuje się w języku angielskim na poziomie B2+.
K_U11 Bi2. Posiada umiejętność przygotowania i wygłoszenia prezentacji ustnej w języku polskim i angielskim na poziomie B2+.
KRK Bl II stopień
WIEDZA
K2_W01. Rozumie złożoność procesów i zjawisk w przyrodzie, których rozwiązanie wymaga podejścia interdyscyplinarnego, opartego na danych empirycznych
K2_W18. Dostrzega dynamiczny rozwój nauk przyrodniczych oraz powstawanie nowych dyscyplin badawczych, a także identyfikuje najistotniejsze trendy rozwoju nauk biologicznych w zakresie studiowanej przez siebie specjalności
K2_W10. Zna różnorodne techniki i narzędzia badawcze, stosowane w naukach biologicznych i właściwie planuje ich wykorzystanie do rozwiązywania postawionych zadań
K2_W13. Zna zasady planowania badań i wykonywania eksperymentów z zastosowaniem specjalistycznych metod stosowanych w studiowanej specjalności nauk biologicznych
UMIEJĘTNOŚCI
K2_U01. Wybiera i stosuje techniki i narzędzia badawcze adekwatne do problemów studiowanej specjalności nauk biologicznych
K2_U08. Potrafi krytycznie opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, formułując własne opinie i wnioski
K2_U02. Wykorzystuje specjalistyczne metody i techniki stosowane w pracy terenowej w środowisku przyrodniczym
K_U03. Wykorzystuje w sposób biegły naukowe i popularnonaukowe teksty biologiczne w języku ojczystym i angielskim oraz komunikuje się w języku angielskim na poziomie B2+
K2_U11. Posiada umiejętność przygotowania i wygłoszenia wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K2_K01. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, inspirując rozwój tej potrzeby u innych
K2_K03. Potrafi przekazać społeczeństwu wiedzę o najnowszych osiągnięciach nauk przyrodniczych i wyjaśnić zasadność prowadzenia podstawowych badań naukowych
K2_K04. Potrafi pracować w zespole, realizując własne badania, współorganizując pracę całego zespołu
K2_K11. Wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
EFEKTY UCZENIA W JĘZYKU ANGIELSKIM
K_U03 Bi2. Posługuje się naukowymi i popularnonaukowymi tekstami biologicznymi w języku polskim i angielskim oraz komunikuje się w języku angielskim na poziomie B2+.
K_U11 Bi2. Posiada umiejętność przygotowania i wygłoszenia prezentacji ustnej w języku polskim i angielskim na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Wykłąd: Zaliczenie na ocenę (egzamin)
SPOSÓB ZALICZENIA:
Ćwiczenia: Zaliczenie na podstawie:
- zaliczenie grupowe na podstawie raportów z:
• Urban light & noise (20%)
• urban heat island (10%)
• urban trophic systems (10%)
• plastic pollution (10%)
- zaliczenie indiwidualne na podstawie:
research project planning presentation (50%)
Wykład: Ocena na podstawie punktów za wykonywane zadania.
Ćwiczenie: Ocena na podstawie punktów za wykonywane zadania, wykonany grupowo (50% oceny całkowitej) oraz indywidualnej (50% oceny całkowitej)
Literatura
Szulkin M, Munshi-South J & Charmantier A (Editors). 2020. Urban Evolutionary Biology. 303 pages. Oxford University Press, Oxford.
The Second Edition of the Routledge Handbook of Urban Ecology (2nd edition; Editors: Anderson P, Douglas I, Goode D, Houck M, Maddox D, Nagendra H, Yok TP). pp. 383-398. Routledge.
Longcore & Rich 2004. Ecological light pollution. Frontiers in Ecology and the Environment. DOI: 10.1890/1540-9295(2004)002[0191:ELP]2.0.CO;2
Błażejczyk et al. 2014. Miejska wyspa ciepła w Warszawie : uwarunkowania klimatyczne i urbanistyczne. https://rcin.org.pl/igipz/dlibra/publication/74963/edition/56055?language=en
Jagiełło Z, Corsini M, Dylewski Ł, Ibáñez-Álamo JD & Szulkin M. 2022. The extended avian urban phenotype impact of anthropogenic debris pollution on nest design and fitnes. Science of the Total Environment. DOI: 10.1016/j.tree.2021.09.009
Uwagi
W cyklu 2023Z:
|
W cyklu 2024Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: