Patogeneza chorób pasożytniczych - fakultet 1400-227PCHPF
Zajęcia mają charakter praktyczny i są uzupełnieniem wykładu pt. „Patogeneza Chorób Pasożytniczych”. Realizacja przedmiotu przebiegająca w kilku placówkach (Uniwersytet Warszawski, Warszawski Uniwersytet Medyczny oraz Laboratorium Diagnostyki Zarażeń Pasożytniczych i Odzwierzęcych AmerLab Sp. z o.o. - spin off UW i WUM), przyczyni się do zrozumienia zależności i konieczności współpracy pomiędzy różnymi ośrodkami badawczymi i diagnostycznymi. Studenci poznają złożoność procesów laboratoryjnych, wpływających na wynik badania diagnostycznego, będą także rozumieli zjawiska parazytologiczne, immunologiczne i epidemiologiczne, które wyznaczają tok postępowania diagnostycznego; zdobędą niezbędną wiedzę do podnoszenia swoich kwalifikacji, a także informacje dotyczące możliwości i konieczności podejmowania działań dotyczących ciągłości ustawicznego kształcenia.
Podczas zajęć praktycznych studenci będą wykonywać badania diagnostyczne w kierunku zarażeń pasożytniczych i odzwierzęcych w zróżnicowanym materiale biologicznym (krew pełna, surowica, mocz, kał). Zapoznają się z możliwościami wykrywania przeciwciał, materiału genetycznego oraz stadiów rozwojowych patogenów. Poznają ograniczenia testów i czynniki wpływające na wynik badania diagnostycznego. Interpretacja uzyskanych wyników badań w oparciu o wartości referencyjne stosowanych testów pozwoli na ocenę przydatności danej metody badawczej w odniesieniu do stanu klinicznego pacjenta.
Na zajęciach studenci poznają zasady pracy w laboratorium diagnostycznym.
1. Zapoznają się z diagnostyką mikroskopową wybranych markerów zarażeń: wykrywanie i identyfikacja form rozwojowych pasożytów metodami mikroskopowymi; rozpoznawanie i identyfikacja gatunkowa wybranych form rozwojowych ektopasożytów (kleszcze, wszy, pchły, pluskwy); analiza przypadków klinicznych- interpretacja wyników badań laboratoryjnych. Pasożyty wykorzystywane do ćwiczeń będą pochodziły z hodowli prowadzonych w zakładzie Parazytologii (Babesia microti, Entamoeba invedens, Acanthamoeba sp., Toxoplasma gondii, Neospora sp., Heligmosomoides polygyrus, Trichinella spiralis).
2. Zapoznają się z immunodiagnostyką zarażeń pasożytniczych poprzez analizę i interpretację otrzymanych wyników badań laboratoryjnych, analizę przypadków klinicznych z uwzględnieniem możliwych wyników fałszywie pozytywnych i negatywnych badań diagnostycznych na przykładzie metod:
- ELISA: zastosowaniu testu do wykrywania markerów zarażeń (przeciwciał lub antygenów) wybranych gatunków pasożytów (Toxoplasma gondii, Toxocara canis, Giardia intestinalis, Ascaris lumbricoides);.
- Western blot –jako test weryfikacji zarażeń wertykalnych oraz test potwierdzenia na przykładzie T. gondii, Toxocara sp; Borrelia burgdorferi s.l.
- Immunofluorescencji – w diagnostyce zarażeń na przykładzie B. microti oraz patogenów chorób odkleszczowych;
- Cytometrii przepływowej w wykrywaniu zaburzeń układu immunologicznego, które mogą ograniczać zastosowanie testów immunodiagnostycznych do wykrywania zarażeń.
3. Zapoznają się z diagnostyką molekularną i wykrywaniem materiału genetycznego pasożytów z zastosowaniem wybranych technik biologii molekularnej (PCR, Real time PCR, droplet digital PCR); nowoczesne metody sekwencjonowania (NGS) w badaniach metagenomicznych;
4. Studenci poznają również akty prawne regulujące działalność medycznego laboratorium diagnostycznego: standardy obowiązujące w laboratorium diagnostycznym, znaczenie rekomendacji w diagnostyce parazytologicznej; ocena wartości diagnostycznej testu (czułość, swoistość, wartości predykcyjne, walidacja i standaryzacja), czynniki wpływające na dobór testów diagnostycznych.
Ćwiczenia w trybie laboratoryjnym są uzupełnione o e- learning (COME UW, e-learning WUM). W ramach zajęć via Internet studenci będą realizować poniższe zadania.
1. Badania laboratoryjne (praca w zespołach): zastosowanie metod diagnostycznych do wykrywania markerów zarażeń.
2. Analiza i interpretacja uzyskanych wyników badań laboratoryjnych oraz ocena poprawności wykonanej analizy (praca indywidualna, zakończona dyskusją w grupie).
3. Projekt ścieżki diagnostycznej dla wybranych chorób pasożytniczych (praca zespołowa, prezentacja dla grupy).
E-learning: Testy kwalifikujące do odbycia zajęć laboratoryjnych w postaci quizu/pytań otwartych oraz zaliczenie (kolokwium) w postaci testu klasycznego/uzupełnień będą realizowane metodą e-edukacji na platformie Moodle -Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji Uniwersytetu Warszawskiego (COME). Wykonanie 75% zadań w terminie pozwali studentowi na przystąpienie do egzaminu stacjonarnego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę o zagrożeniach epidemiologicznych z udziałem pasożytów oraz o współczesnych metodach diagnostycznych w parazytologii. (S1_W01)
Ma wiedzę potrzebną do interpretowania sytuacji epidemiologicznej w oparciu o dane wynikające z prowadzonych prac w laboratorium oraz rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań epidemiologicznych. (S1_W02, S1_W03)
Rozumie zasady doboru metody do identyfikacji pasożytów w zależności od źródła i rodzaju dostępnego materiału diagnostycznego oraz potrafi wykorzystywać nowoczesne techniki stosowane w ocenie stanu skażenia środowiska pasożytami. (S1_W05)
Umie zaplanować i przeprowadzić badania diagnostyczne oraz przeprowadzić ich krytyczną ewaluację w świetle posiadanej i zdobywanej na bieżąco wiedzy z zakresu epidemiologii. (S1_U01)
Potrafi zaplanować w zespole złożone badania diagnostyczne oraz prawidłowo interpretuje wyniki testów diagnostycznych. (S1_U03)
Potrafi zorganizować parazytologiczne laboratorium diagnostyczne w oparciu o najnowszą wiedzę w tym zakresie. (S1_U04)
Krytycznie ocenia treści naukowe i popularnonaukowe o zagrożeniach chorobami pasożytniczymi i stosowanych współcześnie metodach diagnostycznych oraz rozumie swoją zawodową rolę w społeczeństwie w przekazywaniu wiedzy udokumentowanej naukowo. (S1_K01, S1_K03)
Podejmuje działania na rzecz szkolenia diagnostów laboratoryjnych z zakresu parazytologii oraz popularyzowania wiedzy parazytologicznej. (S1_K02)
Podtrzymuje etos zawodowy i rozwija zasady etyki zawodowej wśród diagnostów laboratoryjnych. (S1_K04)
Literatura
Obowiązkowa
Smyth J.D. Introduction to animal parasitology. Cambridge University Press. ed III.
Mehlhorn H. (ed.) (1988) Parasitology in Focus Springer-Verlag.
Roberts et al. ed. (2013). Gerald D. Smith and Lary S.Roberts Foundations of Parasitology. McGraw-Hill International.
Deryło A. (red.) (2011) Parazytologia i akaroentomologia medyczna. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kadłubowski R. i Kurnatowska A. (red). 2001. Zarys parazytologii lekarskiej. Wydawnictwo lekarskie PZWL.
Pawłowski Z.S. i Stefaniak J (red). (2004) Parazytologia kliniczna w ujęciu wielodyscyplinarnym. Wydawnictwo lekarskie PZWL.
Trends in Parasitology (Elsevier)
Trends in Immunology (Elsevier)
Trends in Microbiology (Elsevier)
Uzupełniająca
1.Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Stokłosa T.: Immunologia. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2017.
2.Żeromski J, Madaliński K, Witkowski J. Diagnostyka Immunologiczna w praktyce lekarskiej. Mediton. Łódź 2017.
3.Abbas AK; Lichtman A.H, Pillai S (pod red. Żeromski J.), Immunologia funkcje i zaburzenia układu Immunologicznego; Elsevier Urban & Partner; Warszawa 2015.
4. Lasek W.: Immunologia. Podstawowe zagadnienia i aktualności. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2009.
5. Aktualne pozycje piśmiennictwa tematycznego wg bazy PubMed, udostępniane studentom podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: