Rekultywacja terenów zdegradowanych 1400-226RTZ
Opis wykładu:
Degradacja i dewastacja środowiska glebowego; skala zjawiska. Formy degradacji - erozja, degradacja geomechaniczna, hydrologiczna, chemiczna (m.in. zanieczyszczenie gleb metalami ciężkimi, zasolenie). Odpady przemysłu energetycznego i problem ich zagospodarowania. Degradacja gleb pod wpływem pożarów.
Wybrane aspekty prawne odnoszące się do rekultywacji terenów zdegradowanych i ochrony gleb w Polsce; rozwinięcie pojęć rekultywacji, remediacji, rewitalizacji, renaturyzacji, kompensacji przyrodniczej.
Sposoby i uwarunkowania procesu rekultywacji – cele, założenia, fazy rekultywacji. Możliwe kierunki zagospodarowania zdegradowanych terenów. Wykorzystanie w rekultywacji biologicznej różnych gatunków roślin, ich biologia i ekologia; właściwy dobór roślin, ryzyko ekspansji i inwazji.
Rola naturalnej sukcesji w odtworzeniu bioróżnorodności zdegradowanych terenów. Potrzeba ochrony obszarów cennych pod względem przyrodniczym.
Rola zieleni na terenach zurbanizowanych m.in. przykłady retencji wody opadowej z wykorzystaniem roślin, fitoremediacja.
Opis ćwiczeń:
Zajęcia prowadzone są w sali i w terenie.
W części kameralnej omawiane są przykłady degradacji wybranych obszarów i sposoby ich rekultywacji lub rewitalizacji. Prowadzone jest doświadczenie z uprawą roślin na zdegradowanym podłożu. Omawiane jest znaczenie roślin w remediacji podłoża na przykładzie fitofiltracji. Poznawanych jest szereg gatunków roślin o zastosowaniu w rekultywacji, w tym mogących stanowić zagrożenie dla rodzimej flory.
W części terenowej prezentowanych jest kilka obiektów na terenie Warszawy, na których zakończono lub prowadzi się nadal prace rekultywacyjne (m.in. składowisko odpadów komunalnych Radiowo, składowisko popiołów przy EC Siekierki).
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- Zna podstawowe procesy degradacji gleby i sposoby przeciwdziałania im
- Potrafi określić oddziaływanie na środowisko różnych gałęzi przemysłu
- Potrafi powiązać rodzaj zanieczyszczenia z rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej
- Dostrzega różnicę między tradycyjną rekultywacją a renaturyzacją terenów zdegradowanych
- Rozpoznaje gatunki roślin stosowane w rekultywacji, w tym potencjalnie inwazyjne i ekspansywne
- Potrafi wymienić problemy środowiskowe składowisk odpadów komunalnych, hałd poprzemysłowych, terenów zasolonych, zdegradowanych przez erozję oraz podać sposoby ich rekultywacji
- Rozumie znaczenie podstawowych pojęć związanych z rekultywacją zdegradowanych terenów w wybranych polskich przepisach o ochronie środowiska
- Potrafi określić kierunek rekultywacji na podstawie uwarunkowań środowiskowych
- Zna przebieg kolejnych faz rekultywacji i potrafi ocenić przebieg tego procesu
- Rozróżnia wpływ technicznych i biologicznych metod rekultywacji na środowisko
Kryteria oceniania
Wykład: pisemny egzamin
Ćwiczenia: obecność na ćwiczeniach (możliwe dwie nieobecności), przygotowanie prezentacji, raportów i ustne kolokwium
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura
- Karczewska A. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław 2008
- Wierzbicka M. Ekotoksykologia. Rośliny, gleby, metale, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015
- Turek, A., Maciejewska A. 2019. Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Sala wykładów i ćwiczeń zostanie podana tuż przed rozpoczęciem semestru. |
W cyklu 2024Z:
Sala wykładów i ćwiczeń zostanie podana tuż przed rozpoczęciem semestru. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: