Neurobiologia -W 1400-226NBIOL-W
Opis wykładu: 1. Podstawowe pojęcia dotyczące funkcjonowania układu nerwowego. Cechy tkanki nerwowej, neuron jako podstawowa jednostka strukturalno-czynnościowa układu nerwowego, struktura i klasyfikacja neuronów, typy, budowa i funkcje komórek glejowych. Generowanie potencjału błonowego, charakterystyka impulsu nerwowego. 2. Budowa i funkcje synaps. Struktura molekularna błon: presynaptycznej i postsynaptycznej. Budowa molekularna pęcherzyków synaptycznych. Mechanizm przepływu informacji w synapsach.3. Rodzaje, mechanizmy działania i funkcje neuroprzekaźników w układzie nerwowym. System wtórnych przekaźników i jego charakterystyka w układzie nerwowym. Główne typy synaps modulujących. Neuropeptydy i ich znaczenie w ośrodkowym układzie nerwowym. Transport neuronalny substancji sygnałowych.4. Rozwój układu nerwowego bezkręgowców. Struktura układu nerwowego owadów i narządów zmysłów. Różnicowanie układu nerwowego w czasie rozwoju zarodkowego. Struktura układu nerwowego larw. Zmiany w strukturze ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego w czasie metamorfozy. Molekularne podstawy neurogenezy w czasie rozwoju Drosophila melanogaster. Architektura układu nerwowego i jego związku z narządami zmysłów w czasie metamorfozy.5. Rozwój ośrodkowego układu nerwowego kręgowców. – jak to jest, że wszyscy mamy mózgi i dlaczego tak podobne? Dyscyplina migracji komórek i ich metamorfozy. 6. Smak i powonienie. Zasada działania receptorów sygnałów chemicznych. Adaptacja receptorów, działanie neuronów czuciowych i zasada hamowania obocznego. Krótki rys historyczny badania obu zmysłów. Budowa nabłonka węchowego, typy receptorów smakowych oraz drogi nerwowe, które umożliwiają percepcję ośrodkową bodźców smakowych i węchowych. Rola układu lemieszowo w komunikacji feromonowej u zwierząt.|
7. Układ słuchowy od ślimaka z młoteczkiem do kory słuchowej czyli analiza zmiany gęstości powietrza – od transformaty Fouriera do kolumn obuusznych. 8. Układ wzrokowy od siatkówki do kory wzrokowej. Analiza informacji wzrokowej na kolejnych poziomach przetwarzania informacji – ile w tym światła, ile interpretacji?
9. Neurobiologiczne podstawy snu i czuwania. Sen i czuwanie, czujność i uwaga, świadomość, sen wolnofalowy i paradoksalny, mózgowe ośrodki snu, biologiczne funkcje snu i skutki jego niedoboru. 10. „Płeć mózgu”. Podstawowe różnice anatomiczne mózgu samców i samic ssaków, omawia metody ich badania. Przykłady różnic funkcjonalnych. Wpływ hormonów płciowych na obszar przedwzrokowy i brzuszno-przyśrodkowe jądra podwzgórza jako miejsc kontrolujących zachowania seksualne.
11. Neurobiologiczne podstawy uczenia się. 12. Neurobiologiczne podstawy pamięci. Klasyfikacje pamięci, anatomiczne podłoże pamięci, pamięć deklaratywna, uczenie się, długotrwałe wzmocnienie synaptyczne (LTP).13.Neurobiologiczne podstawy bólu (nocycepcji). Historia badań nad nocycepcją, rodzaje bólu, receptory bólowe, mediatory bólowe, anatomiczne podstawy czucia bólu, układy wstępujące i zstępujące neuronalnych szlaków bólowych, bramkowanie bólu.
Rodzaj przedmiotu
nieobowiązkowe
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po opanowaniu materiału objętego wykładem i konwersatorium student:
WIEDZA
1. Rozumie reguły, a także mechanizmy molekularne, komórkowe i
fizjologiczne rozwoju oraz funkcjonowania organizmów
2. Dostrzega dynamiczny rozwój nauk przyrodniczych oraz powstawanie nowych dyscyplin badawczych, a także identyfikuje najistotniejsze trendy rozwoju nauk biologicznych w zakresie studiowanej przez siebie specjalności nauk biologicznych
UMIEJĘTNOŚCI
1. Wykorzystuje w sposób biegły naukowe i popularnonaukowe teksty biologiczne w języku ojczystym i angielskim
2. Potrafi krytycznie opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, formułując własne opinie i wnioski
3. Posiada umiejętność przygotowania i wygłoszenia wystąpień ustnych w języku polskim
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Potrafi przekazać społeczeństwu wiedzę o najnowszych osiągnięciach nauk przyrodniczych i wyjaśnić zasadność prowadzenia podstawowych badań naukowych
2. Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy,
korzystając ze źródeł naukowych i popularnonaukowych, dotyczących
specjalistycznych nauk biologicznych
3. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i potrafi wykorzystać je w praktyce
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wynik z egzaminu pisemnego. Dla osób uczestniczących w ćwiczeniach warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest ich zaliczenie na ocenę pozytywną.
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
1. Fundamental Neuroscience. Larry R. Squire, Academic Press, 2003
2. Neurobiologia. Krótkie wykłady. Alan Longstaff, PWN, 2012
3. Literatura podawana na bieżąco przez prowadzących
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: