Systemy informacji przestrzennej 1400-215SIP
Ćwiczenia będą obejmować część wprowadzającą w formie prezentacji, pełniącej rolę przygotowania i instruktażu do części zasadniczej – praktycznej.
Tematyka i szczegółowy zakres ćwiczeń:
• bazy danych: typy danych, normalizacja, relacje, jakość danych
• podstawy kartografii, mapy cyfrowe: układy współrzędnych, odwzorowania, rodzaje danych GIS,
• tworzenie geobaz: rodzaje i formaty baz GIS; import i przekształcanie danych,
• tworzenie map i wizualizacja danych: praca z warstwami, atrybuty obiektów, edycja danych, klasyfikacja w zależności od atrybutów, używanie symboliki do prawidłowej prezentacji treści mapy,
• analiza danych: wyszukiwanie danych względem atrybutów i lokalizacji, generalizacja, relacje i złączenia, podsumowania w różnych aspektach i skalach przestrzennych.
• przygotowanie wydruków na potrzeby publikacji i prac
Kierunek podstawowy MISMaP
ochrona środowiska
biologia
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie w sali | W cyklu 2024Z: w sali | W cyklu 2023Z: w sali |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Posiada wiedzę o metodach, narzędziach, technikach i źródłach pozyskiwania danych, niezbędnych samorządom terytorialnym do zrównoważonego zarządzania przestrzenią i planistom i urbanistom w praktyce planistycznej. (K_W02, K_W03)
Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną do opisu, interpretacji, a także prognozowania i planowania zjawisk przestrzennych wywołanych działalnością człowieka, używając przy tym różnorodnych metod i narzędzi informatycznych. (K_W03)
Potrafi gromadzić prawidłowe obserwacje i analizy zjawisk przestrzennych (przyrodniczych, społecznych, prawnych, ekonomicznych), a następnie wyjaśniać ich wzajemne powiązania. (K_W05)
UMIEJĘTNOŚCI
Umie samodzielnie zbierać informacje o danym terenie lub projektować badania diagnozujące sytuację społeczno-ekonomiczną, niezbędne w przypadku planowania przestrzennego bądź społeczno-gospodarczego. (W_U01)
Potrafi odpowiednio dobrać literaturę przedmiotu oraz źródła (bazy danych, opracowania kartograficzne i planistyczne), a następnie zinterpretować informacje i dane w nich zawarte, a także wyciągać wnioski i formułować opinie. (K_U06)
Potrafi tworzyć narzędzia planowania w różnych skalach przestrzennych: lokalnej, regionalnej i ponadregionalnej, a także na różnych poziomach zarządzania: strategicznym, operacyjnym i wdrożeniowym. (K_U10)
Jest przygotowany do pracy w instytucjach publicznych, organizacjach gospodarczych, prywatnych, non profit realizujących cele publiczne. (K_U10)
Potrafi komunikować się z otoczeniem i przekazywać zdobytą wiedzę, a także zabierać głos w debatach publicznych, uzasadniając swoje stanowisko. (K_U12)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania kompetencji, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. (K_K02)
Potrafi brać odpowiedzialność za powierzone mu zadania i współpracować w ramach interdyscyplinarnego zespołu w zakresie planowania przestrzennego bądź społeczno-gospodarczego. (K_K01)
Efekty kształcenia dla programu studiów obowiązującego od roku akademickiego 2018/2019:
Posiada wiedzę o metodach, narzędziach, technikach i źródłach pozyskiwania danych, niezbędnych samorządom terytorialnym do zrównoważonego zarządzania przestrzenią i planistom i urbanistom w praktyce planistycznej.
Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną do opisu, interpretacji, a także prognozowania i planowania zjawisk przestrzennych wywołanych działalnością człowieka, używając przy tym różnorodnych metod i narzędzi informatycznych.
Potrafi gromadzić prawidłowe obserwacje i analizy zjawisk przestrzennych (przyrodniczych, społecznych, prawnych, ekonomicznych), a następnie wyjaśniać ich wzajemne powiązania.
Umie samodzielnie zbierać informacje o danym terenie lub projektować badania diagnozujące sytuację społeczno-ekonomiczną, niezbędne w przypadku planowania przestrzennego bądź społeczno-gospodarczego.
Potrafi odpowiednio dobrać literaturę przedmiotu oraz źródła (bazy danych, opracowania kartograficzne i planistyczne), a następnie zinterpretować informacje i dane w nich zawarte, a także wyciągać wnioski i formułować opinie.
Potrafi tworzyć narzędzia planowania w różnych skalach przestrzennych: lokalnej, regionalnej i ponadregionalnej, a także na różnych poziomach zarządzania: strategicznym, operacyjnym i wdrożeniowym.
Jest przygotowany do pracy w instytucjach publicznych, organizacjach gospodarczych, prywatnych, non profit realizujących cele publiczne.
Potrafi komunikować się z otoczeniem i przekazywać zdobytą wiedzę, a także zabierać głos w debatach publicznych, uzasadniając swoje stanowisko.
Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania kompetencji, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
Potrafi brać odpowiedzialność za powierzone mu zadania i współpracować w ramach interdyscyplinarnego zespołu w zakresie planowania przestrzennego bądź społeczno-gospodarczego.
Kryteria oceniania
Oceniana będzie sprawność w opracowywaniu i prezentacji danych w formie map, zarówno w zakresie techniki, jak i treści.
Zaliczenie będzie mieć formę egzaminu składającego się z dwóch części - teoretycznej na temat podstaw związanych z geoprzetwarzaniem oraz praktycznej sprawdzającej umiejętność wykonywania analiz w oprogramowaniu GIS (na zajęciach będzie prezentowany QGIS)
Literatura
http://www.qgistutorials.com/en/
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: