Kultury tkankowe roślin in vitro 1400-215KTKR
Przedmiot przekazuje podstawowe wiadomości z zakresu roślinnych kultur w warunkach in vitro: charakterystyki, rodzajów i zastosowań tych kultur w badaniach podstawowych i działaniach aplikacyjnych.
Tematyka wykładów:
1. Historia i teraźniejszość kultur in vitro. Po co hodujemy komórki i tkanki roślinne? Warunki pracy, pożywki.
2. Totipotencja i regulacja hormonalna organogenezy
3. Embriogeneza somatyczna. Zmienność somaklonalna
4. Biotyzacja kultur in vitro.
5. Mieszańce somatyczne – fuzja protoplastów
6. Bioreaktory i produkcja metabolitów
7. PMP (plant made pharmaceuticals). Biofarming
Ćwiczenia " Kultury tkankowe roślin in vitro" zapoznają z wymaganiami pracy w warunkach sterylnych. Zwracają uwagę na totipotencję rozwojową komórek roślinnych umożliwiającą wykorzystywanie w kulturach in vitro różnych części roślin lub tkanek; możliwość odtwarzania organów lub całego organizmu z fragmentu rośliny, pojedynczej komórki czy protoplastu. Zapoznają z różnymi rodzajami kultur in vitro - kultur kalusa, zawiesin komórkowych, protoplastów i zarodków. Studenci m. in. indukują embriogenezę somatyczną, używając liści roślin storczyka lub kultury zawiesinowej goryczki; otrzymują mieszańce somatyczne metodą fuzji protoplastów; oceniają wzrost kultur zawiesinowych oraz poznają metody krioprezerwacji tkanek w temperaturze ciekłego azotu.
Kierunek podstawowy MISMaP
biotechnologia
ochrona środowiska
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
nieobowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna funkcjonowanie struktur komórkowych i najważniejsze zależności funkcjonalne zarówno między składowymi komórki, jak i między komórkami oraz organizmem roślinnym jako całością
Zna pojęcia terminologii biologii roślin, biologii molekularnej i biologii środowiskowej, stosowane w zakresie hodowli in vitro, literaturę kierunkową z tych obszarów oraz zastosowania praktyczne w oparciu o dane empiryczne wynikające z prowadzonych prac badawczych i rozwojowych
Zna zasady planowania badań i wykonywania eksperymentów z zastosowaniem specjalistycznych metod stosowanych w hodowlach in vitro
Ma wiedzę o uwarunkowaniach (bio)etycznych i prawnych badań w zakresie hodowli in vitro oraz najważniejszych źródłach finansowania tych badań
Potrafi formułować i rozwiązywać problemy naukowe oraz planować i wykonać eksperyment z zastosowaniem poznanych metod; umie zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń oraz ocenić przydatność metod i ich ograniczenia dla badanego materiału roślinnego
Prezentuje prace badawcze z zakresu nauk biologicznych z użyciem środków komunikacji werbalnej oraz multimediów
Rozpoznaje, na czym polega etyka badawcza oraz rzetelność w prowadzeniu badań i interpretacji uzyskanych wyników
Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy dotyczącej biologii roślin, wykorzystując to do prowadzenia działań popularyzujących naukę
Rozumie konieczność doskonalenia zawodowego
Kryteria oceniania
Ćwiczenia - prezentacja multimedialna. Do zaliczenia ćwiczeń dopuszczalna 1 nieobecność.
Wykład - egzamin pisemny (pytania otwarte, test), w którym ocenie podlega materiał będący treścią wykładu i ćwiczeń.
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
1.Biotechnologia roślin (red. Stefan Malepszy, Warszawa, PWN 2001),
2.Biotechnologia molekularna ( Jerzy Buchowicz, Warszawa PWN 2006),
3.Komórki roślinne w warunkach stresu. Tom II (red. Adam Woźny i Krystyna Przybył, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004).
4.Plant Tissue Culture Techniques and Experiments ( Roberta H. Smith, Academic Press, ISBN #0-12-650342-7).
5. Skrypt do ćwiczeń (do pobrania ze strony: http://www.biol.uw.edu.pl/ibebr/dydaktyka)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: