Hodowla komórek zwierzęcych 1400-215HKZ
1. Zapoznanie się z organizacją pracowni hodowli komórek; przygotowanie materiałów i roztworów do hodowli komórek; sterylizacja
2. Hodowla linii komórkowych. Prowadzenie hodowli komórek HL60 rosnących w zawiesinie i adherentnych komórek BHK
- mrożenie i rozmrażanie komórek
- wyznaczanie przeżywalności komórek
- wyznaczanie krzywej wzrostu komórek, ocena wzrostu komórek
- pasażowanie komórek adherentnych i rosnących w zawiesinie
- barwienie Giemsa-MayGrunwald
- immunocytochemiczna lokalizacja białek cytoszkieletu, mikroskopia konfokalna
3. Hodowla pierwotna wyprowadzana z zarodka kury
- wyprowadzenie hodowli fibroblastów, miocytów oraz komórek siatkówki
- barwienie eksplantów metodą Giemsa-MayGrunwald
- ocena różnicowania się komórek siatkówki - reakcja Karnowskiego-Rootsa
4. Hodowla komórek linii mioblastów C2C12 i komórek satelitowych wyizolowanych z mięśni szkieletowych szczura (hodowla pierwotna)
- rozmrażanie i mrożenie komórek linii C2C12
- wyprowadzanie hodowli pierwotnej mioblastów
- obserwacja różnicowania się mioblastów
- barwienie Giemsa-MayGrunwald
- wyznaczenie indeksu fuzji komórek i krzywej wzrostu
5. Omówienie uzyskanych wyników, przygotowanie ich prezentacji
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Hodowla komórek zwierzęcych – Biologia – Biologia komórki i organizmu
Rozumie złożoność procesów i zjawisk w przyrodzie, których rozwiązanie wymaga podejścia interdyscyplinarnego, opartego na danych empirycznych.
Zna różnorodne techniki i narzędzia badawcze, stosowane w naukach biologicznych i właściwie planuje ich wykorzystanie do rozwiązywania postawionych zadań.
Zna zaawansowane techniki laboratoryjne, pomiarowe i obrazowe, stosowane w badaniach biologicznych.
Zna uwarunkowania i zasady planowania badań i wykonywania eksperymentów z zastosowaniem specjalistycznych metod stosowanych w biologii komórki i organizmu.
Zbiera dane empiryczne oraz dokonuje ich interpretacji.
Ma wiedzę o kosztach prowadzenia badań w naukach biologicznych oraz najważniejszych źródłach finansowania tych badań.
Wybiera i stosuje techniki i narzędzia badawcze adekwatne do problemów biologii komórki i organizmu.
Potrafi pod nadzorem opiekuna naukowego planować i wykonać eksperyment z zastosowaniem poznanych metod; umie zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń oraz ocenić przydatność metod i ich ograniczenia dla badanego materiału.
Potrafi krytycznie opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, formułując własne opinie i wnioski.
Umie pracować w zespole, realizując zaawansowane projekty badawcze z dziedziny nauk biologicznych.
Potrafi przekazać społeczeństwu wiedzę o najnowszych osiągnięciach nauk przyrodniczych i wyjaśnić zasadność prowadzenia podstawowych badań naukowych.
Potrafi pracować w zespole, realizując własne badania, współorganizując pracę całego zespołu.
Stosuje zasady etyki badawczej, rozstrzygając dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy, korzystając ze źródeł naukowych i popularnonaukowych, dotyczących specjalistycznych nauk biologicznych.
Wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Docenia wagę narzędzi matematycznych i statystycznych przy opisie zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie.
Wykazuje odpowiedzialność za powierzony zakres prac badawczych, za pracę własną i innych.
Hodowla komórek zwierzęcych – Biotechnologia – Biotechnologia molekularna
Rozumie złożoność procesów i zjawisk w przyrodzie, których rozwiązanie wymaga podejścia interdyscyplinarnego, opartego na danych empirycznych.
Zna różnorodne techniki i narzędzia badawcze, stosowane w biotechnologii molekularnej i właściwie planuje ich wykorzystanie do rozwiązywania postawionych zadań.
Zna zasady planowania badań i wykonywania eksperymentów z zastosowaniem specjalistycznych metod stosowanych w biotechnologii molekularnej.
Zbiera dane empiryczne oraz dokonuje ich interpretacji.
Ma wiedzę o kosztach prowadzenia badań w biotechnologii molekularnej oraz najważniejszych źródłach finansowania tych badań.
Ma wiedzę dotyczącą samodzielnego planowania i prowadzenia prac doświadczalnych, opracowywania wyników w formie nadającej się do dyskusji, oceny lub publikacji .
Wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Wybiera i stosuje techniki i narzędzia badawcze adekwatne do problemów naukowych podejmowanych w biotechnologii molekularnej.
Potrafi pod nadzorem opiekuna naukowego planować i wykonać eksperyment z zastosowaniem poznanych metod; umie zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń oraz ocenić przydatność metod i ich ograniczenia dla badanego materiału.
Potrafi krytycznie opracować wybrany problem naukowy dotyczący biotechnologii molekularnej na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, formułując własne opinie i wnioski.
Umie pracować w zespole, realizując zaawansowane projekty badawcze z dziedziny nauk biologicznych.
Wykorzystuje zaawansowane techniki badawcze, właściwe dla kierunku biotechnologia.
Potrafi przekazać społeczeństwu wiedzę o najnowszych osiągnięciach nauk przyrodniczych i wyjaśnić zasadność prowadzenia podstawowych badań naukowych.
Potrafi pracować w zespole, realizując własne badania, współorganizując pracę całego zespołu.
Stosuje zasady etyki badawczej, rozstrzygając dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy, korzystając ze źródeł naukowych i popularnonaukowych, dotyczących biotechnologii molekularnej.
Wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych oraz tworzenie ergonomicznych i bezpiecznych warunków pracy.
Docenia wagę narzędzi matematycznych i statystycznych przy opisie zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie.
Wykazuje odpowiedzialność za powierzony zakres prac badawczych, za pracę własną i innych.
Efekty kształcenia dla programu studiów obowiązującego od roku akademickiego 2018/2019:
Rozumie złożoność procesów i zjawisk w przyrodzie, których rozwiązanie wymaga podejścia interdyscyplinarnego, opartego na danych empirycznych.
Zna różnorodne techniki i narzędzia badawcze, stosowane w naukach biologicznych i właściwie planuje ich wykorzystanie do rozwiązywania postawionych zadań.
Zna zaawansowane techniki laboratoryjne, pomiarowe i obrazowe, stosowane w badaniach.
Zna uwarunkowania i zasady planowania badań i wykonywania eksperymentów z zastosowaniem specjalistycznych metod stosowanych w biologii.
Wybiera i stosuje techniki i narzędzia badawcze adekwatne do problemów.
Potrafi pod nadzorem opiekuna naukowego planować i wykonać eksperyment z zastosowaniem poznanych metod; umie zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń oraz ocenić przydatność metod i ich ograniczenia dla badanego materiału.
Potrafi krytycznie opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, formułując własne opinie i wnioski.
Umie pracować w zespole, realizując zaawansowane projekty badawcze.
Potrafi przekazać społeczeństwu wiedzę o najnowszych osiągnięciach nauk przyrodniczych i wyjaśnić zasadność prowadzenia podstawowych badań naukowych.
Potrafi pracować w zespole, realizując własne badania, współorganizując pracę całego zespołu.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń - ćwiczenia są zaliczone, jeśli: student był na nich obecny oraz pracował w sposób zadowalający, tzn. wykonał należycie wszystkie wymagane zadania. Dopuszczalne są dwie nieobecności. Decyzję o zaliczeniu ćwiczeń podejmuje prowadzący. Ocena z ćwiczeń to średnia z ocen uzyskanych w trakcie ćwiczeń (np. za raport z wykonanego doświadczenia). Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z ćwiczeń jest zaliczenie części praktycznej zajęć.
Egzamin - przedstawienie przygotowanej przez grupę prezentacji i udzielenie odpowiedzi na związane z nią pytania egzaminatorów. Kryterium uzyskania oceny jest wykazanie, że student opanował wiedzę przekazywaną podczas zajęć. Do egzaminu mogą przystąpić jedynie studenci, którzy zaliczyli ćwiczenia.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Hodowla komórek i tkanek; Stanisława Stokłosowa; PWN
2. Cell culture for biochemists; R.L.P. Adams; Elsevier
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: