Fizjologia zwierząt M 1400-124FZ-M
Zajęcia praktyczne zastąpione są prezentacjami i udziałem w doświadczeniach wirtualnych przy zastosowaniu specjalistycznych programów komputerowych. Tematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
" Fizjologia nerwów: pobudliwość, przewodnictwo nerwowe, synapsy
" Fizjologia mięśni: podobieństwa i różnice w funkcjonowaniu mięśni gładkich, szkieletowych i mięśnia sercowego, fizjologia skurczu mięśnia, automatyzm pracy serca
" Regulacja ciśnienia krwi: budowa i funkcjonowanie naczyń krwionośnych, hormonalna regulacja krążenia
" Środowisko wewnętrzne organizmu: pojęcie homeostazy, skład jonowy płynów ustrojowych,
" Charakterystyka porównawcza komórek krwi kręgowców na przykładzie płazów, ssaków i ptaków
" Wymiana gazowa i wentylacja u zwierząt: powierzchnie oddechowe, tempo metabolizmu, konsumpcja tlenu
" Trawienie: enzymy trawienne - charakterystyka i miejsca ich wydzielania
" Wydalanie: budowa i funkcjonowanie narządów wydalniczych, usuwanie zbędnych produktów przemiany materii
" Regulacja hormonalna: kontrola rozwoju, wzrostu, rozrodu i procesów fizjologicznych
" Termoregulacja - reakcje i dostosowywanie się zwierząt zmienno- i stałocieplnych do zmieniających się warunków termicznych otoczenia
Program ćwiczeń może corocznie ulegać modyfikacjom.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po opanowaniu materiału objętego wykładem i ćwiczeniami student:
WIEDZA
K_W05 Zna funkcjonowanie struktur komórkowych i przedstawia najważniejsze zależności funkcjonalne zarówno między składowymi komórki, jak i między komórkami
K_W06 Zna budowę morfologiczną i anatomiczną organizmów oraz rozumie funkcjonowanie organizmu jako całości
K_W10 Zna różnorodność biologiczną na podstawowym poziomie i rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze, które ją kształtują
K_W16 Zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej oraz umie wyjaśnić zasady ich działania
UMIEJĘTNOŚCI
K_U04 Umie analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę
K_U06 Potrafi pod nadzorem opiekuna naukowego zaprojektować i przeprowadzić prosty eksperyment z zastosowaniem poznanych metod; umie zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń
K_U10 Uczy się samodzielnie zagadnień wskazanych przez opiekuna
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 Poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych
K_K03 Rozpoznaje, na czym polega etyka badawcza oraz rzetelność w
prowadzeniu badań i interpretacji uzyskanych wyników dla funkcjonowania społeczeństwa
K_K05 Rozumie podstawowe zasady bezpiecznego eksperymentu biologicznego i umie postępować w stanach zagrożenia
K_K07 Wykazuje umiejętność pracy w zespole i jest otwarty na nowe idee
K_K08 Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny, test, ocena prezentacji
Praktyki zawodowe
NIE
Literatura
Podręczniki podstawowe:
Schmith Nielsen K. - Fizjologia zwierząt (Adaptacje do środowiska), PWN, W-wa, 1997 (ostatecznie z 1992)
Ganong W.F. - Fizjologia, podstawy fizjologii lekarskiej, PZWL, W-wa, 1994
Matthews G.G. - Neurobiologia, od cząsteczek i komórek do układów, PZWL, W-wa, 2000
(dostępne także w formie elektronicznej)
Longstaff A. - Neurobiologia, krótkie wykłady, PWN, W-wa, 2002
Traczyk W. i Trzebski A. - Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, W-wa, 2001
Krzymowski T. - Fizjologia zwierząt (wyd. VIII, ostatecznie IV), PWRiL, W-wa, 2005 (wyd. VIII), 1995 (wyd. IV)
Podręczniki anglojęzyczne:
Moyes D. and Schulte M. - Principles of animal physiology, Pearson benjamin Cummings, 2006
Marieb E. - Human anatomy and physiology, VI ed. Pearson Benjamin Cummings, 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: