Współczesna biologia 1400-115WB
Plan zajęć obejmuje 12 spotkań o charakterze konwersatorium, w trakcie których poruszane będą następujące zagadnienia:
• organizacja pracy naukowej - badania podstawowe i aplikacyjne,
• sposoby finansowania badań naukowych,
• formy komunikacji w nauce: artykuły naukowe,
• popularyzacja nauki: doniesienia medialne, blogi i prezentacje multimedialne,
• zasady przygotowania tekstu naukowego na przykładzie pracy dyplomowej,
• konstrukcja wniosku grantowego,
• zasady przygotowywania recenzji,
• wykorzystanie wyników badań naukowych.
W trakcie zajęć studenci i studentki zapoznają się między innymi z ofertą grantową instytucji finansujących badania naukowe, rodzajami artykułów naukowych i zasadami ich konstruowania, a także najnowszymi osiągnięciami współczesnej biologii.
Zadaniem uczestniczek i uczestników zajęć będzie także przygotowanie, a następnie przedstawienie przykładów różnych form komunikacji w nauce: doniesienia medialnego, wpisu na blog, prezentacji multimedialnej o charakterze popularnonaukowym, streszczenia naukowego (do pracy dyplomowej, artykułu naukowego lub wniosku grantowego), wniosku grantowego oraz recenzji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy po zaliczeniu zajęć student/studentka:
- wie, że eksperyment jest podstawą naukowego poznania świata (K_W02),
- ma wiedzę i rozumie podstawowe kategorie pojęciowe terminologii biochemicznej, mikrobiologicznej, biologii grzybów, roślin i zwierząt, genetyki i biologii molekularnej oraz biologii środowiskowej (K_W12),
- zna podstawowe techniki laboratoryjne oraz pomiarowe i obrazowe, stosowane w badaniach chemicznych, mikrobiologicznych, genetycznych i biologii molekularnej (K_W14),
- zna odpowiednie metody statystyczne i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych (K_W16),
- zna zasady ochrony praw autorskich (K_W18),
- zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych (K_W19),
W zakresie umiejętności: po zaliczeniu zajęć student/studentka:
- czyta ze zrozumieniem naukowe i popularnonaukowe teksty biologiczne w języku ojczystym i obcym (K_U02),
- umie analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę (K_U03),
- potrafi pod nadzorem opiekuna naukowego zaprojektować prosty eksperyment z zastosowaniem poznanych metod; umie zaproponować metody przeprowadzenia oznaczeń (K_U05),
- umie pod nadzorem opiekuna opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, stosując poprawną dokumentację (K_U06),
- potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej (K_U07),
- uczy się samodzielnie zagadnień wskazanych przez opiekuna (K_U09).
W zakresie kompetencji po zaliczeniu zajęć student/studentka:
- poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych (K_K01),
- rozpoznaje, na czym polega etyka badawcza oraz rzetelność w prowadzeniu badań i interpretacji uzyskanych wyników dla funkcjonowania społeczeństwa (K_K03),
- odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy dotyczącej nauk matematyczno-przyrodniczych (K_K04),
- wykazuje umiejętność pracy w zespole i jest otwarty na nowe idee (K_K07),
- krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej (K_K08).
Kryteria oceniania
Wymagana obecność (dopuszczalne dwie nieobecności podczas cyklu zajęć) i aktywność na zajęciach, w tym przygotowanie i przedstawienie autorskich przykładów form komunikacji w nauce omawianych na zajęciach (np. wpisu na blog, prezentacji multimedialnej, doniesienia medialnego, streszczenia pracy naukowej).
WAŻNE!
Elementem obowiązkowym, wymaganym do uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest opracowanie autorskiego wniosku grantowego i przygotowanie recenzji innych wniosków.
Ponadto, zaliczenie zajęć wymaga przedstawienia prezentacji multimedialnej lub plakatu dotyczącego autorskiego projektu badawczego.
Literatura
1. John W. Creswell: Projektowanie badań naukowych.
2. Natalia Osica, Wiktor Niedzicki: Sztuka promocji nauki.
3. Wacław Pytkowski: Organizacja badań i ocena prac naukowych.
4. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 1 września 2011 r. w sprawie tytułów zawodowych nadawanych absolwentom studiów, warunków wydawania oraz niezbędnych elementów dyplomów ukończenia studiów i świadectw ukończenia studiów podyplomowych oraz wzoru suplementu do dyplomu. 2011 a. Dz. U. nr 196, poz. 1167.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: