Fizjologia zwierząt i człowieka 1400-114FZ
Program wykładu: Podstawowe pojęcie w fizjologii zwierząt - środowisko wewnętrzne organizmu. Pojęcie homeostazy. Informacja w życiu zwierząt - jak porozumiewają się komórki. Pojęcie regulacji (sprzężenia zwrotne). Układ nerwowy podziały: anatomiczny i funkcjonalny. Budowa i funkcje ośrodkowego układu nerwowego: rdzeń kręgowy i pień mózgu. Kora mózgowa: budowa i funkcje. Układ limbiczny i autonomiczny. Regulacja pracy serca i układu naczyniowego. Wymiana gazowa i regulacja wentylacji. Organizacja układu dokrewnego - układ podwzgórze - przysadka - jako końcowa wspólna droga w efektorowym układzie endokryno-motorycznym. Osmoregulacja, ośrodkowe mechanizmy regulacji gospodarki wodnej. Termoregulacja - jak działa termostat u zwierząt stałocieplnych. Układ odpornościowy organizmu - powiązania psycho-neuro-endokryno-immunologiczne. Podwzgórzowa regulacja rozrodu - cykl owulacyjny samic ssaków. Stres - reakcja organizmu na wyzwania jakie niesie życie. Czynniki stresogenne zakłócają homeostazę. Zegar i kalendarz biologiczny - rola szyszynki i melatoniny.
Program ćwiczeń: Wpływ temperatury na niektóre reakcje zwierząt zmiennocieplnych. Charakterystyka reakcji odruchowych. Mięśnie szkieletowe i gładkie jako efektory. Regulacja pracy serca, elektrokardiografia. Regulacja krążenia w naczyniach krwionośnych. Narządy zmysłów - elektrolokacja u ryb. Wymiana gazowa zwierząt wodnych i lądowych. Charakterystyka porównawcza komórek krwi kręgowców. Odżywianie, trawienie, wchłanianie. Regulacja hormonalna: a) wpływ insuliny na poziom cukru we krwi. b) wpływ hormonów tarczycy na metamorfozę płazów.
Program ćwiczeń może corocznie ulegać modyfikacjom.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po opanowaniu materiału objętego wykładem i ćwiczeniami student:
WIEDZA
1. Zna funkcjonowanie struktur komórkowych i przedstawia najważniejsze zależności funkcjonalne zarówno między składowymi komórki, jak i między komórkami. (K_W04)
2. Zna budowę morfologiczną i anatomiczną organizmów oraz rozumie funkcjonowanie organizmu jako całości. (K_W05)
3. Zna różnorodność biologiczną na podstawowym poziomie i rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze, które ją kształtują. (K_W9)
UMIEJĘTNOŚCI
1. Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej oraz umie wyjaśnić zasady ich działania. (K_U01)
2. Umie analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę. (K_U03)
3. Uczy się samodzielnie zagadnień wskazanych przez opiekuna. (K_U09)
4. Potrafi pod nadzorem opiekuna naukowego zaprojektować i przeprowadzić prosty eksperyment z zastosowaniem poznanych metod; umie zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń. (K_U05)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych. (K_K01)
2. Wykazuje umiejętność pracy w zespole i jest otwarty na nowe idee. (K_K07)
3. Rozpoznaje, na czym polega etyka badawcza oraz rzetelność w prowadzeniu badań i interpretacji uzyskanych wyników dla funkcjonowania społeczeństwa. (K_K03)
4. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej. (K_K08)
5. Rozumie podstawowe zasady bezpiecznego eksperymentu biologicznego i umie postępować w stanach zagrożenia .(K_K05)
Efekty kształcenia dla programu studiów obowiązującego od roku akademickiego 2018/2019:
Zna funkcjonowanie struktur komórkowych i przedstawia najważniejsze zależności funkcjonalne zarówno między składowymi komórki, jak i między komórkami.
Zna budowę morfologiczną i anatomiczną organizmów oraz rozumie funkcjonowanie organizmu jako całości.
Zna różnorodność biologiczną na podstawowym poziomie i rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze, które ją kształtują.
Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej oraz umie wyjaśnić zasady ich działania.
Umie analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę.
Uczy się samodzielnie zagadnień wskazanych przez opiekuna.
Potrafi pod nadzorem opiekuna naukowego zaprojektować i przeprowadzić prosty eksperyment z zastosowaniem poznanych metod; umie zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń.
Poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych.
Wykazuje umiejętność pracy w zespole i jest otwarty na nowe idee.
Rozpoznaje, na czym polega etyka badawcza oraz rzetelność w prowadzeniu badań i interpretacji uzyskanych wyników dla funkcjonowania społeczeństwa.
Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej.
Rozumie podstawowe zasady bezpiecznego eksperymentu biologicznego i umie postępować w stanach zagrożenia.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest oceną z egzaminu pisemnego. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń na ocenę pozytywną.
Na ćwiczeniach dopuszczalne są dwie nieobecności. Ocenę pozytywną z ćwiczeń uzyskuje się po zaliczeniu dwóch kolokwiów cząstkowych. Szczegółowy regulamin pracowni przedstawiany jest na pierwszych zajęciach oraz dostępny jest na stronie www.biol.uw.edu.pl/zfz
Praktyki zawodowe
Nie
Literatura
Podręczniki podstawowe:
Schmith Nielsen K. - Fizjologia zwierząt (Adaptacje do środowiska), PWN, W-wa, 2008, 1997 (ostatecznie z 1992)
Ganong W.F. - Fizjologia, podstawy fizjologii lekarskiej, PZWL, W-wa, 2009, 1994
Matthews G.G. - Neurobiologia, od cząsteczek i komórek do układów, PZWL, W-wa, 2000
(dostępne także w formie elektronicznej) (also available in electronic form)
Longstaff A. - Neurobiologia, krótkie wykłady, PWN, W-wa, 2002
Traczyk W. i Trzebski A. - Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, W-wa, 2001
Krzymowski T. - Fizjologia zwierząt (wyd. VIII, ostatecznie IV), PWRiL, W-wa, 2005 (wyd. VIII), 1995 (wyd. IV)
Podręczniki uzupełniające:
Silbernagl S. i Despopoulus A. - Kieszonkowy atlas fizjologii, PZWL, W-wa, 1994
Silbernagl, S., Despopoulos, A. – Ilustrowana fizjologia człowieka PZWL, W-wa, 2010
Konturek S. - Fizjologia człowieka. T: I-V, wyd. UJ, Kraków, 1998-2001
Traczyk W. - Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL, W-wa, 1997
Podręczniki anglojęzyczne dostępne w Zakładzie Fizjologii Zwierząt, WB UW:
Moyes D. and Schulte M. - Principles of animal physiology, Pearson benjamin Cummings, 2008, 2006
Marieb E. - Human anatomy and physiology, VI ed. Pearson Benjamin Cummings, 2004
Sherwood, L., Klandford, H. and Yancey, P.H. – Animal physiology. From genes to organisms., Thomson Brooks/Cole, 2005.
Eckert – Animal physiology. Mechanisms and adaptations., W.H. Freeman and company. New York, 2002
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: