Podstawy dydaktyki dla nauczycieli 1400-013PD
Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia:
• szkoła tradycyjna a współczesne jej koncepcje;
• cele nauczania i ich formułowanie;
• program nauczania i jego realizacja,
• planowanie pracy dydaktycznej oraz budowanie rozkładu treści nauczania;
• metody nauczania, w tym metody aktywizujące oraz uczenie się kooperacyjne;
• podręczniki szkolne i ich wykorzystanie w nauczaniu-uczeniu się;
• technologie informacyjne i ich wykorzystanie w pracy nauczyciela;
• programy edukacyjne oraz zasoby internetowe wspomagające nauczanie-uczenie się;
• projektowanie lekcji szkolnej i zasady pisania scenariuszy zajęć;
• innowacje metodyczne i organizacyjne w pracy nauczyciela (np. lekcje odwrócone);
• organizacja działań edukacyjnych w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
• proces komunikacji w klasie szkolnej i jego znaczenie dla dobrej edukacji;
• język nauczyciela jako narzędzie dydaktyczne.
• techniki budowania wykładu i zadawania pytań;
• proces oceniania uczniów w szkole. zasady i metody oceniania;
• nauczycielskie narzędzia diagnozy procesu i efektów uczenia się;
• zadania „refleksyjnego praktyka”;
• ocena efektywności pracy szkoły; pojęcie edukacyjnej wartości dodanej.
Materiał będzie realizowany w następujących blokach tematycznych:
Istota i charakterystyka współczesnego procesu kształcenia.
2. Cele kształcenia – efekty, osiągnięcia ucznia treści kształcenia - strukturyzacja materiału. Cele uczniowskie, a cele nauczycielskie, oczekiwania wobec ucznia.
3. Motywowanie uczniów do nauki.
4. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Scenariusz zajęć. Przygotowanie nauczyciela do prowadzenia zajęć w szkole.
5. Metody i formy kształcenia. Organizacja procesu kształcenia.
6. Projektowanie i ewaluacja procesu kształcenia.
7. Nauczyciel we współczesnej edukacji. Kompetencje i kwalifikacje nauczyciela. Awans zawodowy nauczyciela
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
C.W1., C.W2., C.W3.; C.W4., C.W5.; C.W6.; C.W7.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
C.U1.; C.U2.; C.U3.; C.U4; C.U5.; C.U6.; C.U8.;
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
C.K1.; C.K2
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach / Egzamin pisemny
Literatura
Literatura podstawowa:
• Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, Impuls 2012
• Stawinski W., Dydaktyka biologii i ochrony środowiska, PWN Kraków 2006
• M. V. Covington, K. M. Teel, Motywacja do nauki, Wydawnictwo GWP, 2004
• D. Sterna, Ocenianie kształtujące w praktyce, Centrum edukacji Obywatelskiej, 2014
• J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2015
• Bloom B.S. (1971), Taxonomy of Educational Objectives. Handbook I and II., New York. 1971
• Załącznik 1. do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z dn. 30 maja 2014, Dz. U. z 2014 r. poz. 803
Literatura dodatkowa:
• E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność 2010
• G. Petty, Nowoczesne nauczanie, Wydawnictwo GWP 2013
• W. Okoń Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003
• Krathwohl D.R., A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview, Theory into practice, 41 (4) 2002
• Sterna D., Uczę (się) w szkole, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2014
• Praca Zbiorowa (ed. B. Ostrowska, K. Spalik), Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, 2013
• Praca Zbiorowa (ed. B. Ostrowska, K. Spalik), Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych – pomiar, zadania testowe z komentarzami – Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2010
• Wyniki Badania PISA 2012 W Polsce Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD (Programme For International Student Assessment), 2013, http://www.ibe.edu.pl/images/prasa/PISA-2012-raport_krajowy.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: