Wprowadzenie do zajęć z chemii 1300-WWZCH
Na 10 (3x45min) spotkaniach omawiane będą następujące zagadnienia:
1. Budowa atomu, informacje wynikające z położenie pierwiastka w układzie okresowym: promień atomowy, energia jonizacji, elektroujemność. Liczenie stopnia utlenienia pierwiastków w związkach.
2. Nazewnictwo związków chemicznych, określanie stopnia utlenienia i wartościowości w związkach chemicznych, reakcje otrzymywania kwasów, wodorotlenków i soli.
3. Zadania rachunkowe dotyczące stężeń procentowych i molowych oraz przeliczania stężeń molowych i procentowych, rozcieńczanie i zatężanie roztworów, zadania z miareczkownia
4. Zadania rachunkowe w oparciu o równania reakcji przebiegające w stosunku stechiometrycznym. Pojęcie pH, pOH i skali pH, obliczanie pH roztworu ze stężenia.
5. Dysocjacja związków chemicznych, pojęcia stopnia i stałej dysocjacji, zadania rachunkowe na obliczanie stopnia i stałej dysocjacji, określanie na podstawie wartości stałej dysocjacji mocy kwasu i zasady
6. Hydroliza soli mocnych zasad i kwasów oraz słabych zasad i kwasów, określanie odczynu roztworu soli hydrolizującej, zadania rachunkowe na określenie pH roztworu. Roztwory buforowe.
7. Pojęcia iloczynu rozpuszczalności i rozpuszczalności molowej związków trudno rozpuszczalnych, czynniki wytrącania się osadu z roztworu, zadania rachunkowe na obliczanie iloczynu rozpuszczalności, stężenie i aktywność jonu, siła (moc) jonowa, współczynnik aktywności jonu.
8. Pojęcie kompleksu. Nazewnictwo zw. kompleksowych. Amfoteryczność. Reakcje metali, tlenków i wodorotlenków amfoterycznych z mocnymi kwasami i zasadami.
9. Elektroliza różnych związków chemicznych w roztworze wodnym i w stanie stopionym, reakcje zachodzące na katodzie i anodzie w czasie elektrolizy. Reakcje metali z kwasami.
10. Reakcje utleniania-redukcji (redox), bilansowanie reakcji w oparciu o reakcje redoks, określanie utleniacza i reduktora w reakcji.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończonych zajęciach student:
- wie jakie informacje można odczytać z układu okresowego pierwiastków, potrafi przewidzieć właściwości pierwiastków na podstawie ich położenia w układzie okresowym
- zna wzory na stężenia molowe i procentowe, potrafi je przekształcić oraz obliczyć szukaną wartość
- zna zasady i stosuje poprawne nazewnictwa związków chemicznych
- zna sposoby otrzymywania związków i na tej podstawie potrafi zapisać równania reakcji otrzymywania kwasów, wodorotlenków i soli
- w oparciu o dane podane w zadaniu potrafi samodzielnie zapisać równania reakcji oraz obliczyć na podstawie tych reakcji szukaną wartość
- zna i rozumie zjawisko hydrolizy soli różnych typów, potrafi przewidzieć odczyn soli na podstawie jej wzoru
- zna, rozumie i potrafi wyjaśnić pojęcia pH i pOH roztworów, skala pH, dysocjacja elektrolityczna, stopień dysocjacji - α, potrafi określić moc kwasów i zasad na podstawie danych zawartych w tablicach chemicznych, potrafi wymienić czynniki wpływające na wielkość stopnia dysocjacji oraz określić wpływ tych czynników na stopień dysocjacji
- potrafi wyjaśnić zjawisko wytrącania. Potrafi zdefiniować pojęcia: rozpuszczalność, iloczyn rozpuszczalności, roztwór nienasycony, nasycony i przesycony. Potrafi obliczyć iloczyn rozpuszczalności prostych związków i na tej podstawie przewidzieć zachodzące procesy
- potrafi omówić i zapisać reakcje zachodzące na anodzie i katodzie w czasie trwania procesu elektrolizy różnych typów związków. Potrafi rozpisać reakcje metali o ujemnym potencjale standardowym z kwasami oraz reakcje metali o dodatnim potencjale standardowym z kwasami
- rozumie pojęcia utleniania i redukcji. Potrafi napisać reakcje utleniania i redukcji i na tej podstawie zbilansować rekcje typu redox
- zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy rozwiązywaniu zadań
- rozumie potrzebę uczenia się
Kryteria oceniania
Odbywający się na ostatnich zajęciach test jednokrotnego wyboru. Zadania będą zbliżone do tych przerabianych na zajęciach. Student zalicza test po zdobyciu co najmniej 60% punktów możliwych do zdobycia. Istnieje możliwość jednej poprawy. Nieobecność na pierwszym terminie zaliczenia musi zostać usprawiedliwiona, w przeciwnym razie student ma prawo tylko do jednego terminu zaliczenia. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności.
W ROKU AKAD. 2019/2020, ZE WZGLĘDU NA COVID-19 KRYTERIA OCENIANIA I ZALICZANIA USTALA PROWADZĄCY ZAJ ĘCIA. PODAJE JE DO WIADOMOŚCI STUDENTÓW NA MIN. 10 DNI PRZED TERMINEM ZALICZENIA.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Bielański Adam: Podstawy chemii nieorganicznej, Część 1, 2 i 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
2. Galus Zbigniew: Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
3. Podręczniki i zbiory zadań z chemii dla szkół ponadgimnazjalnych na poziomie rozszerzonym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: