Geoekosystemy - wycieczka terenowa 1300-WWGST-GES
- Narwiański Park Narodowy - złożona geneza formy, specyfika wielokorytowego systemu Narwi, wpływ człowieka na warunki odpływu wód doliną Narwi w okolicach Tykocina (m. in wpływ nasypu drogowego),
Biebrzański Park Narodowy:
- Strękowa Góra – rola rejonu Wizny i jej budowy geologicznej w wojnie obronnej 1939 roku
- Wielka Luka - geneza doliny Biebrzy, podział doliny Biebrzy na baseny, siedliska bagienne
- Bagna Biebrzańskie - melioracje (drenaż) bagien i współczesna ochrona bagien, w tym dbałość o małą retencję. Przykłady ekosystemów zdegradowanych.
- Grzędy - analiza systemu odpływu wód powierzchniowych i gruntowych w rejonie rezerwatu Czerwonego Bagno i jego wpływy na rozwój siedlisk bagiennych
Sandr Augustowski:
- - Budowa Kanału Augustowskiego i jej wpływ na przyrodę rejonu
- Dolina Rospudy. Uwarunkowania lokalizacji drogi szybkiego ruchu. Święte Miejsce – przykład młodej doliny rzecznej kształtowanej na drodze erozji (powyżej ŚM) i akumulacji (poniżej ŚM),
Szurpiły – Suwalszczyzna:
- Góra Zamkowa - historia osadnictwa jaćwieskiego w archeologii i paleolimnologii. Z góry, będącej ostatnim bastionem oporu Jadźwingów, widok na jeziora o różnej genezie.
- Turtul, dolina Czarnej Hańczy – formy rzeźby terenu obszaru młodoglacjalnego
- Głazowisko Bachanowo - polodowcowe eratyki skandynawskie.
Kraina Wielkich jezior Mazurskich
- Kruklin - osady jeziora Kruklin, po wysuszeniu jeziora eksploatowane w celu wapnowania pól. Osady podczas eksploatacji zostały rozkopane na pół (instruktywna odkrywka) i dobrze zbadane palinologicznie i litologiczne, o czym można opowiedzieć.
- Jezioro Miłkowskie - zapisana w paleolimnologii i źródłach historia kolonizacji Krzyżackiej tego terenu. Antropogeniczna eutrofizacja jeziora i projekty rekultywacji jeziora (Ecoflox, Syfon Olszewskiego).
- Rezerwat Bagno Nietlice – rezerwat powstały podczas osuszeniu terenu z jeziora Wąż, największe torfowisko niskie w rejonie, ostoja wielu gatunków ptaków: cietrzewia, derkacza, wodniczki, noclegownia żurawia itp. – zagrożenia (przesuszenie, zarastanie).
Mikołajki (Stacja Hydrobiologiczna obecnie Instytutu PAN im. M. Nenckiego):
- Historia antropogenicznego przeobrażania krajobrazu. Okolice jeziora Majcz i dolina Jorki do Tałt. Ekosystemy naturalne i antropogeniczne; przykład jeziora oligotroficznego i jeziora oligotroficznego
- strefy ripariowe
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 - ma wiedzę na temat wielorakich związków między elementami środowiska, powiązaniami abiotyczno-biotycznymi oraz oddziaływaniami antropogenicznymi, zna podstawowe parametry i schematy opisujące te oddziaływania oraz metody ich zapisu matematycznego i analizy statystycznej
K_W05 - ma wiedzę na temat modeli środowiska geologicznego i geograficznego, baz geoprzestrzennych danych geologicznych i środowiskowych, posiada znajomość specjalistycznego oprogramowania, w tym ArcGIS, wprowadzania, przetwarzania i sposobów wizualizacji danych w programach opartych na bazach danych geologicznych i środowiskowych
K_W12 - zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm
K_U07 - potrafi wydzielić jednorodne warstwy geologiczno-inżynierskie, posiada umiejętność opracowania i analizy atlasu geologiczno-inżynierskiego terenu, potrafi zidentyfikować geozagrożenia w środowisku geologiczno-inżynierskim, zna zasady dokumentowania geologicznego, złożowego i geologiczno-inżynierskiego
K_K01 - rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K02 - współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych
K_K03 - potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawcze
K_K04 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania
K_K05 - potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych
K_K06 - skutecznie komunikuje się ze specjalistami oraz społeczeństwem w mowie, na piśmie i poprzez prezentację multimedialną wyników badań
Kryteria oceniania
Pisemne zaliczenie końcowe.
Praktyki zawodowe
brak
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: