Rozpoznawanie budowy geologicznej Polski, złoża surowców, geozagrożenia, geoturystyka i geoedukacja – wybrane przykłady zadań państwowej służby geologicznej 1300-WRBGG-GEP
Wykład ma za zadanie przekazanie studentom kompleksowych informacji dotyczących projektowania, wdrażania i realizacji zadań psg, w Państwowym Instytucie Geologicznym-Państwowym Instytucie Badawczym, jednym z największych w Polsce pracodawców dla absolwentów kierunków geologicznych. Omówione zostaną wybrane przykłady zadań (projektów) realizowanych w skali kraju, wraz z ich wynikami merytorycznymi. Tematyka zadań dotyczy, m. in.: rozpoznania budowy geologicznej Polski na podstawie danych z głębokich otworów wiertniczych, przy zastosowaniu analizy basenów sedymentacyjnych, określania perspektyw złożowych, bilansowania zasobów złóż, konstrukcji atlasów geologicznych i modeli trójwymiarowych. Przedstawione zostaną także zadania dotyczące geozagrożeń, tj. osuwiska, zapadliska, aktywność sejsmiczna oraz z zakresu geoturystyki i geoedukacji. Tematyka wykładu wskaże różnorodność działań psg, jak również ogólnodostępność ich wyników, które mogą znaleźć szerokie zastosowanie zarówno w czasie kształcenia, jak i pracy zawodowej, a także w życiu prywatnym. Poza tym zdobyta wiedza może być pomocna w wyborze specjalizacji, tematyki pracy magisterskiej, dalszych obszarów kształcenia czy też miejsca zatrudnienia.
Ćwiczenia poświęcone są na uszczegółowienie wybranych zagadnień omówionych na wykładzie. Studenci przygotują wniosek na nowe zadanie psg, oraz wykonają zadania głównie z geologii regionalnej i złożowej, pochodzące z konkretnych zadań psg. Zaznajomią się również z ogólnodostępnymi wynikami zadań psg, które mogą być przydatne zarówno w czasie kształcenia, jak również przyszłej pracy zawodowej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu (wykładu, ćwiczeń) student:
– ma wiedzę na temat projektowania, wdrażania i realizacji zadań psg, w Państwowym Instytucie Geologicznym-Państwowym Instytucie Badawczym,
– ma wiedzę dotyczącą wybranych zadań psg z zakresu rozpoznawania budowy geologicznej Polski, określania perspektyw złożowych, bilansowania zasobów złóż, konstrukcji atlasów geologicznych, modeli trójwymiarowych, jak również geozagrożeń, geoturystyki i geoedukacji,
– zna różnorodność zadań psg i umie pozyskać ich ogólnodostępne wyniki,
– potrafi pozyskać przydatne wyniki wybranych zadań psg i wykorzystać je w czasie kształcenia, jak również pracy zawodowej.
Wybrane efekty uczenia się dla kierunku geologia poszukiwawcza:
w zakresie wiedzy:
K_W11 - zna sposoby pozyskiwania i rozliczania funduszy na realizację badań;. zna regulacje prawne w zakresie poszukiwania i wydobywania kopalin oraz wykonywania prac geologicznych, unormowanych prawem geologicznym i górniczym, ustawą o ochronie i kształtowaniu środowiska, prawem wodnym i innymi aktami prawnymi, zna zasady procesu koncesyjnego oraz zasady postępowania administracyjnego w zakresie działalności geologicznej, zna skutki nieprzestrzegania zasad ochrony praw własności intelektualnej; zna metody rozwoju własnej przedsiębiorczości
K_W13 - posiada wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią. zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie
w zakresie umiejętności:
K_U09 - zna i stosuje prawo geologiczne i górnicze oraz akty prawne związane z działalnością geologiczną, wykazuje umiejętność projektowania prac w celu obliczania zasobów złóż kopalin użytecznych, zna podstawy prawidłowej gospodarki surowcowej i jej aspekty ekonomiczne
w zakresie kompetencji społecznych:
K_K04 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania
K_K09 - jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z wybranym kierunkiem
Kryteria oceniania
Ocena dla przedmiotu będzie średnią złożoną z ocen cząstkowych dotyczących obecności, aktywności, wykonanych zadań na ćwiczeniach oraz pisemnego kolokwium zaliczającego.
W celu zaliczenia przedmiotu wymagana jest obecność na co najmniej 5 blokach złożonych z 5h zajęć. Oceniana będzie aktywność na zajęciach, zarówno w czasie wykładów, jak i ćwiczeń. Na pisemnym kolokwium zaliczającym będzie możliwość korzystania z własnych notatek z wykładów i wykonanych zadań na ćwiczeniach.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Podstawowe informacje z zakresu rozpoznawania budowy geologicznej Polski, złóż surowców, geozagrożeń, geoturystyki i geoedukacji dostępne na stronie https://www.pgi.gov.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: