Terenowe praktikum z geochemii z elementami geomikrobiologii 1300-WPGGL
Podczas zajęć omówiona zostanie problematyka związana z poborem próbek do badań mikrobiologicznych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zasady zachowania sterylności procesu poboru prób. Przedstawione zostaną zagadnienia dotyczące metodyki chemicznych i biologicznych analiz terenowych oraz analiz biologicznych opartych o metody in situ. Podczas prac terenowych studenci oznaczą wybrane składniki chemiczne w ramach badań pobranych próbek (np. oznaczanie żelaza(II), siarczanów) oraz wykonają odpowiednie preparaty mikroskopowe z pobranego materiału mikrobiologicznego (utrwalanie, barwienie dla celów mikroskopii w świetle przechodzącym oraz mikroskopii stereoskopowej). W terenie przeprowadzone zostaną także zajęcia z zakresu poboru próbek glebowych do badań geochemicznych oraz próbek mineralizacji rudnej do badań probierczych. Badania te zostaną uzupełnione przez wykonanie w terenie geochemicznego zdjęcia szlichowego oraz analizę otrzymanych szlichów. Omówione zostaną również zagadnienia związane z wykonywaniem terenowych badań radiometrycznych oraz na wybranym poligonie badawczym studenci wykonają tego typu badania. Ostatnim zagadnieniem jest terenowe oznaczanie podstawowych parametrów fizykochemicznych wód obecnych w strefach wietrzenia złóż kruszcowych. Wszystkie prace terenowe zostaną przeprowadzone na obszarze wybranych poligonów badawczych reprezentujących różne środowiska geochemiczne (Złoty Stok, Wieściszowice, Wojcieszyce, Brunów, Radzimowice i in.).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student nabywa umiejętności samodzielnej pracy terenowej związanej z geochemią środowiska. Po zakończeniu praktikum student nabywa praktycznych umiejętności w zakresie poprawnego pobierania próbek geochemicznych gleb i rud. Student posiada również umiejętności w zakresie wykonywania geochemicznego zdjęcia szlichowego oraz podstaw radiometrycznych metod stosowanych w kartowaniu geochemicznym. W trakcie zajęć uczestnicy nabywają umiejętności przeprowadzenia podstawowych pomiarów głównych parametrów fizykochemicznych wód obecnych w strefach wietrzenia złóż kruszcowych oraz przeprowadzają samodzielną interpretację otrzymanych wyników. Studenci nabywają umiejętności rozpoznania stref szczególnie sprzyjających aktywności mikrobiologicznej oraz powiązania aktywności biochemicznej z zagrożeniami uwalniania toksycznych pierwiastków.
K_W01 – ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii ogólnej ze szczególnym uwzględnieniem hydrogeologii, geologii inżynierskiej, tektoniki i kartografii geologicznej, gospodarki surowcami mineralnymi jak również ochrony środowiska
K_W02 – ma wiedzę na temat wielorakich związków między elementami środowiska, powiązaniami abiotyczno-biotycznymi oraz oddziaływaniami antropogenicznymi, zna podstawowe parametry i schematy opisujące te oddziaływania oraz metody ich zapisu matematycznego i analizy statystycznej
K_W03 – ma wiedzę na temat rodzajów zanieczyszczeń, źródeł ich pochodzenia i warunków migracji w warstwie wodonośnej, podatności gruntów i wód podziemnych na zanieczyszczenia
K_W05 – ma wiedzę na temat modeli środowiska geologicznego i geograficznego, baz geoprzestrzennych danych geologicznych i środowiskowych, posiada znajomość specjalistycznego oprogramowania, w tym ArcGIS, wprowadzania, przetwarzania i sposobów wizualizacji danych w programach opartych na bazach danych geologicznych i środowiskowych
K_W06 – ma wiedzę na temat modeli środowiska geologicznego, współoddziaływania pomiędzy środowiskiem geologicznym a obiektami budowlanymi, zasad dokumentowania środowiska geologicznego dla potrzeb dokumentacji kartograficznych, przemysłu wydobywczego, obiektów budownictwa powszechnego, przemysłowego, wodnego i gospodarki odpadami
K_W08 – ma wiedzę w zakresie specjalistycznych programów komputerowych, zna zasady metodyczne modelowania geologicznego, ma wiedzę w zakresie planowania badań w celach
K_W10 – ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał
K_W12 – zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm
K_W13 – posiada wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią. zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie
K_W14 – ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
K_U01 – stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych (petrograficzne, geochemiczne, hydrochemiczne, geotechniczne, hydrogeologiczne, geoinżynierskie)
K_U02 – korzysta z zasobów internetowych danych geologicznych, potrafi dokonać ich weryfikacji, wykorzystuje do obliczeń geologicznych proste oraz zaawansowane programy komputerowe (np. Visual MODFLOW, AutoCAD czy Arc GIS), interpretuje wyniki obliczeń w sposób opisowy lub graficzny
K_U04 – umie analizować plany zagospodarowania przestrzennego i dobierać, z uwzględnieniem geologicznych uwarunkowań, optymalne dla środowiska naturalnego kierunki rozwoju różnych obszarów, identyfikuje zagrożenia środowiskowe wynikające z procesu inwestycyjnego
K_U06 – potrafi zwięźle scharakteryzować warunki geologiczne, geologiczno-złożowe, geologiczno-inżynierskie oraz hydrogeologiczne poszczególnych rejonów Polski i wybranych regionów świata, umie porównać obszary Polski pod względem zasobności w złoża surowców mineralnych i wody podziemne, potrafi wyjaśnić genezę złóż i wód mineralnych Polski w nawiązaniu do historii geologicznej rozwoju danego obszaru i jego budowy geologicznej
K_U08 – potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim
K_U10 – planuje empiryczne badania terenowe (rodzaj badań, kolejność, terenowa weryfikacja wyników) i kwerendę archiwów terenowych w celu pozyskania materiałów do osiągnięcia zamierzonego efektu naukowego lub praktycznego, wybiera punkty badawcze, pobiera próbki (wody, gruntu, skały) lub okazy wg odpowiednich technik
K_U11 – ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej
K_U12 – wykazuje umiejętność wyboru specjalności i tematu pracy magisterskiej pod kątem przyszłej kariery zawodowej, umie opracować w formie tekstowej, graficznej i multimedialnej zadanie geologiczne, w tym pracę magisterską
K_K01 – rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K02 – współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych
K_K03 – potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego
K_K04 – realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania
K_K05 – potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych
K_K06 – skutecznie komunikuje się ze specjalistami oraz społeczeństwem w mowie, na piśmie i poprzez prezentację multimedialną wyników badań
K_K07 – wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych
K_K09 – jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z wybraną specjalnością
Kryteria oceniania
Ocena umiejętności nabytych podczas kursu terenowego odbywa się na podstawie ustnego kolokwium.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Ehrlich H. Newman D. 2008. Geomicorbiology, Fifth Edition
DrainageGeochemistry (Handbook of Exploration and EnvironmentalGeochemistry), M. Hale, J.A. Plant, 1986, Elsevier Science
Ottonello G., 1997 Principles of geochemistry, Columbia University Press
Eby, G. N. 2004 Principles of EnvironmentalGeochemistry.
W.J.Deutsch1997 GroundwaterGeochemistry: Fundamentals and Applications to Contamination.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: