Praktikum geologiczno-inżynierskie i fizykochemii gruntów 1300-WPGFP-GES
Zajęcia obejmują następujące zagadnienia:
1. Gęstość objętościowa gruntów spoistych badana metodami: pierścienia tnącego, wyporu hydrostatycznego oraz z zastosowaniem automatycznego piknometru quasi-cieczowego – omówienie metodyki badań i zasad doboru metody pomiarowej, wykonanie badań, porównanie wyników.
2. Gęstość właściwa gruntów badana z zastosowaniem automatycznego piknometru gazowego – omówienie metodyki badań i wykonanie pomiarów.
3. Pęcznienie swobodne gruntów spoistych w wodzie i nafcie badane zmodyfikowaną metodą Holtza i Gibbsa – omówienie metodyki badań, wykonanie badań, interpretacja wyników w celu określenia składu mineralnego i ekspansywności gruntu.
4. Badania ciśnienia pęcznienia w aparacie Geonor, przygotowanie próbek, obsługa aparatu opracowanie wyników badań
5. Badania składu mineralnego metodą analizy termicznej wprowadzenie do analizy termicznej, przygotowanie próbek do badań, zasady interpretacji otrzymanych derywatogramów. Obliczanie składu mineralnego.
6. Badanie ciśnienia ssania metodą bibuły filtracyjnej zgodnie z ASTM D 5298
7. Badania laboratoryjne gruntu metodą bezpośredniego ścinania
a) Budowa i obsługa aparatury ( aparat skrzynkowy)
b) Programowanie i wykonywanie badań
- przygotowanie próbek gruntu do badań
- dobór parametrów badania w zależności od rodzaju gruntu
- przedstawienie i interpretacja wyników
8. Badania laboratoryjne gruntu w aparacie trójosiowego ściskania
a) Budowa i obsługa aparatury (aparat trójosiowego ściskania)
b) Programowanie i wykonywanie badań typu
- UU (bez konsolidacji i bez odpływu)
- CIU, CAU (po konsolidacji izotropowej bez odpływu.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
K_W01 - ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii ogólnej ze szczególnym uwzględnieniem hydrogeologii, geologii inżynierskiej, tektoniki i kartografii geologicznej, gospodarki surowcami mineralnymi jak również ochrony środowiska
K_W02 - ma wiedzę na temat wielorakich związków między elementami środowiska, powiązaniami abiotyczno-biotycznymi oraz oddziaływaniami antropogenicznymi, zna podstawowe parametry i schematy opisujące te oddziaływania oraz metody ich zapisu matematycznego i analizy statystycznej
K-W09 - ma wiedzę na temat warunków geologicznych Polski w podziale regionalnym, w tym: regionalizację geologiczną Polski, piętra strukturalne, historię basenów sedymentacyjnych, obszary występowania złóż, obszary występowania wód leczniczych i termalnych; ma wiedzę na temat budowy geologicznej wybranych regionów na świecie oraz treści seryjnych i specjalistycznych map geologicznych
Efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
K_U01 - stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych (petrograficzne, geochemiczne, hydrochemiczne, geotechniczne, hydrogeologiczne, geoinżynierskie)
K_U07 - potrafi wydzielić jednorodne warstwy geologiczno-inżynierskie, posiada umiejętność opracowania i analizy atlasu geologiczno-inżynierskiego terenu, potrafi zidentyfikować geozagrożenia w środowisku geologiczno-inżynierskim, zna zasady dokumentowania geologicznego, złożowego i geologiczno-inżynierskiego
K_U10 - planuje empiryczne badania terenowe (rodzaj badań, kolejność, terenowa weryfikacja wyników) i kwerendę archiwów terenowych w celu pozyskania materiałów do osiągnięcia zamierzonego efektu naukowego lub praktycznego, wybiera punkty badawcze, pobiera próbki (wody, gruntu, skały) lub okazy wg odpowiednich technik
K_U11 - ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej
K_K01- rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
K_K03 - potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego
K_K04 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania
Kryteria oceniania
Bieżąca ocena raportów z badań ( uwzględnia się poprawność pod względem metodycznym i dostosowanie formy prezentacji wyników do specyfiki tematu. Materiał przewidziany do wykorzystania w pracy magisterskiej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. ASTM D 5298-94 – Standard test methods for measurment of soil potential (suction) using filter paper. American Society for Testing and Materials, Philadelphia.
2. CEN ISO/TS 17892 – Badania geotechniczne- Badania laboratoryjne gruntów
Część 10: Badania metodą bezpośredniego ścinania
Część 8: Badania w aparacie trójosiowego ściskania gruntów nieskonsolidowanych bez odpływu wody
Część 9: Badania aparacie trójosiowego ściskania gruntów nasyconych wodą
3. Myślińska E., 1992 - Laboratoryjne badania gruntów . Wydawnictw Naukowe PWN
4. PKN-CEN ISO/TS 17892-2: 2009 Badania geotechniczne. Badania laboratoryjne gruntów. Część 2: Oznaczanie gęstości gruntów drobnoziarnistych
5. PN-88/B-04481 Grunty budowlane. Badania próbek gruntu.
6. Prakash, K., Sridharan, A., 2004. Free swell ratio and clay mineralogy of fine-grained soils, Geotechnical Testing Journal, vol. 27, no 2: 220-225.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: