Modelowanie zjawisk geodynamicznych metodą elementów skończonych 1300-WMZGES-GES
Ważnym zagadnieniem w pracy geologa inżynierskiego jest wyznaczanie współczynników bezpieczeństwa, inaczej nazywanych współczynnikami stateczności i pewności wymagających określenia nośności granicznej masywu gruntowego. Kilkusetletnie tradycja obliczania stateczności skarp i zboczy bazująca na uproszczonych modelach obliczeniowych wspartych na podstawowych wielkościach statycznych i fizycznych jest w wielu sytuacjach niewystarczająca. Przyjęte uproszczenia mogą być powodem do niedoszacowania lub przeszacowania poszukiwanych wielkości. W momencie kiedy dodatkowo stan modelu obliczeniowego ulega ewolucji w czasie poszukiwanymi wielkościami są nie tylko rozkłady przestrzenne poszukiwanych parametrów, ale i przebiegi czasowe ich zmienności. W takich przypadkach uzasadnione jest zastosowanie numerycznych metod obliczeniowych.
Celem przedmiotu jest praktyczne przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania zagadnień/problemów związanych z powierzchniowymi ruchami masowymi z zastosowaniem komputerowego modelowania procesu osuwiskowego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
K_W02- ma wiedzę na temat wielorakich związków między elementami środowiska, powiązaniami abiotyczno-biotycznymi oraz oddziaływaniami antropogenicznymi, zna podstawowe parametry i schematy opisujące te oddziaływania oraz metody ich zapisu matematycznego i analizy statystycznej
K_W06 - ma wiedzę na temat modeli środowiska geologicznego, współoddziaływania pomiędzy środowiskiem geologicznym a obiektami budowlanymi, zasad dokumentowania środowiska geologicznego dla potrzeb dokumentacji kartograficznych, przemysłu wydobywczego, obiektów budownictwa powszechnego, przemysłowego, wodnego i gospodarki odpadami
K_W08 - ma wiedzę w zakresie specjalistycznych programów komputerowych, zna zasady metodyczne modelowania geologicznego, ma wiedzę w zakresie planowania badań w celach modelowych, zna zasady schematyzacji warunków geologicznych dla potrzeb modelowych
Efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
K_U02 - korzysta z zasobów internetowych danych geologicznych, potrafi dokonać ich weryfikacji, wykorzystuje do obliczeń geologicznych proste oraz zaawansowane programy komputerowe (np. Visual MODFLOW, AutoCAD czy Arc GIS), interpretuje wyniki obliczeń w sposób opisowy lub graficzny
Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
K_K01 - rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K04 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania
Kryteria oceniania
Ocena końcowa przedmiotu jest wystawiana na podstawie sumarycznej ilości zebranych punktów ze sprawozdań oraz oceny ciągłej bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności.
Student otrzymuje z przedmiotu ocenę na podstawie projektów wykonanych podczas zajęć.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Abramson L. W., Lee T. S., Sharma S., Boyce G. M. 2002 – Slope stability and stabilization methods.
Cheng Y.M.,Lau C.K. 2008. Slope stability Analysis and stabilization-New Methods and Insight
Commend S., Kivell S., Obrzud R. F., Podleś K., Truty A.,
Zimmermann T., 2016. Computational geomechanics on PC.
Fernandes M.M., Sausa. L.R., Vargas E.A. Azevedo R.F. 2007 . Applications of computational mechanics in geotechnical engineering
Rajapakse R. 2008 . Geotechnical engineering calculations and rules of thumb
Urbański A. 2016. Podstawy projektowania geotechnicznego
Zdravkovic L., Potts D.M.,2001. Finite element analysis In geotechnical engineering.
Zienkiewicz, O.C. & Pande, G.N. 1977. Time dependent multi-laminate model of rocks – a numerical study of deformation and failure of rock masses.
Z_SOIL, 2016. User Manual.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: