Mineralogia zaawansowana 1300-WMNZAW
Przedmiot składa się z 15 1.5-godzinnych wykładów, których szczegółowa tematyka została podana poniżej:
WYKŁAD 1 i 2. Ciało stałe a stan amorficzny, polimorfizm i politypia, uporządkowanie bliskiego i dalekiego zasięgu, epitaksja i topotaksja, przerosty polisomatyczne, kryształy modułowe, struktury modulowane, struktury krystaliczne o zgiętych płaszczyznach sieciowych – podstawy.
WYKŁAD 3. Struktury "normalne" i inwersyjne, roztwory stałe, rozpad spinodalny (na przykładzie spineli).
WYKŁAD 4 i 5. Odmiany politypowe, roztwory stałe, luki mieszalności, rozpad roztworów stałych, uporządkowanie i domeny antyfazowe, mikrostruktury, odmieszania i ich znaczenie genetyczne (na przykładzie piroksenów).
WYKŁAD 6 i 7. Przerosty polisomatyczne uporządkowane i nieuporządkowane, transformacje typu Zipper, polimeryzacja krzemianów, rodzaje połączeń łańcuchów krzemianowych (na przykładzie biopyriboli).
WYKŁAD 8, 9 i 10. Rodzaje pozycji oktaedrycznych, uporządkowanie podstawień oktaedrycznych i ich genetyczne znaczenie (na przykładzie oliwinów); mineralogia płaszcza Ziemi: przejścia fazowe w płaszczu ziemskim, przemiany fazowe odmian polimorficznych (Mg,Fe)2SiO4 na tle przemian fazowych innych faz wysokociśnieniowych, znaczenie przerostów polisomatycznych i defektów struktury krystalicznej dla transportu wody do górnego płaszcza Ziemi (na przykładzie oliwinów i spineli krzemianowych); przerosty mineralne w skałach UHP (Ultra High Pressure) dokumentujące rozpad faz wysokociśnieniowych pochodzących z górnego płaszcza.
WYKŁAD 11, 12 i 13. Uporządkowane i nieuporządkowane rozmieszczenie podstawień izomorficznych kationów i anionów w strukturze krystalicznej krzemianów, politypia, epitaksja i topotaksja, struktury modulowane, minerały o zgiętych płaszczyznach sieciowych, nukleacja homogeniczna i heterogeniczna, szeregi polisomatyczne minerałów o różnej strukturze krystalicznej (na przykładach minerałów z grupy serpentynów i łyszczyków).
WYKŁAD 14 i 15. Naturalne szkliwa, żele i pseudokoloidy, mineralogeneza w warunkach powierzchniowych, metody badań substancji amorficznych (na przykładach allofanu, imogolitu i szkliw wulkanicznych).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student posiada wiedzę umożliwiającą określenie genezy wielu grup minerałów na podstawie badań krystalograficznych i chemicznych.
K_W01 – ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii ogólnej ze szczególnym uwzględnieniem hydrogeologii, geologii inżynierskiej, tektoniki i kartografii geologicznej, gospodarki surowcami mineralnymi jak również ochrony środowiska
K_W08 – ma wiedzę w zakresie specjalistycznych programów komputerowych, zna zasady metodyczne modelowania geologicznego, ma wiedzę w zakresie planowania badań w celach
K_W10 – ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał
K_W12 – zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm
K_W14 – ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
K_U01 – stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych (petrograficzne, geochemiczne, hydrochemiczne, geotechniczne, hydrogeologiczne, geoinżynierskie)
K_U08 – potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim
K_U11 – ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej
K_U12 – wykazuje umiejętność wyboru specjalności i tematu pracy magisterskiej pod kątem przyszłej kariery zawodowej, umie opracować w formie tekstowej, graficznej i multimedialnej zadanie geologiczne, w tym pracę magisterską
K_K01 – rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K02 – współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych
K_K03 – potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego
K_K04 – realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania
K_K05 – potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych
K_K06 – skutecznie komunikuje się ze specjalistami oraz społeczeństwem w mowie, na piśmie i poprzez prezentację multimedialną wyników badań
K_K09 – jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z wybraną specjalnością
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu (części wykładowej) odbywa się na podstawie egzaminacyjnej pracy końcowej (ok. 12 stron), do napisania której student otrzymuje szczegółową instrukcję. Oceniane są zgodność z tematem i instrukcją, umiejętność korzystania z literatury naukowej i baz danych, poprawność językowa.
Zaliczenie może odbywać się w formie ustnej lub pisemnej - w zależności od liczebności grupy; forma pisemna (sprawdzian pisemny/egzamin) składa się z pytań wielokrotnego wyboru lub pytań otwartych; test jest przeprowadzany zdalnie lub stacjonarnie za pośrednictwem platformy cyfrowej Kampus lub Google Classroom
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Griffen D. T. 1992 - Silicate Crystal Chemistry, Oxford University Press New York - Oxford, 1-442
Hawthorne, F.C.,Ed. 2007. Amphiboles : crystal chemistry, occurrence, and health issues 1-545. Reviews in Mineralogy, vol. 67. Mineralogical Society of America, Accademia nazionale dei Lincei.
Kohn, M.J., Rakovan, J.F., Hughes, J.M. Eds. 2002. Phosphates : geochemical, geobiological, and materials importance 1-742. Reviews in Mineralogy, vol. 48. Mineralogical Society of America,
Liebscher, A., Franz, G.,Eds. 2004. Epidotes 1-628. Reviews in Mineralogy, vo. 56. Mineralogical Society of America, Geochemical Society.
Mottana, A., Ed. 2002. Micas : crystal chemistry and metamorphic petrology 1-499. Reviews in Mineralogy, vol. 46. Mineralogical Society of America, Accademia nazionale dei Lincei.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: