- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dwa weekendy z geologią 1300-WDWG-OG
Przedmiot realizowany jest w formie praktikum w dwa weekendy (4 dni) , w 3 blokach po 8 godzin lekcyjnych (plus przerwy) i 1 bloku 6 godzin lekcyjnych (plus przerwy), w październiku.
Program zajęć obejmuje następujące aktywności i tematy (zawarte w różnych proporcjach w poszczególnych blokach):
- Zajęcia kameralne – ćwiczenia praktyczne poprzedzone prezentacją wprowadzającą. Minerały i skały. Cechy minerałów. Podstawowe typy skał, rozpoznawanie i geneza – praca z okazami litologicznymi w pracowni geologii dynamicznej. Typy skał i ich odmiany regionalne – praca z okazami litologicznymi w pracowni geologii dynamicznej. Omówienie i rozpoznawanie skał, w szczególności skał osadowych. Oznaczanie skamieniałości przewodnich w skałach użytkowych wykorzystanych przy budowie i wykańczaniu budynku Wydziału Geologii. Skała jako surowiec użytkowy, typy skał używane w budownictwie, sposoby obróbki skały, skały jako dodatki do różnych produktów. Przegląd skał użytkowych, ich nazwy zwyczajowe i handlowe. Pochodzenie skał użytkowych stosowanych w Polsce.
- Zajęcia terenowe w okolicach kampusu Ochota. Przegląd skał w i wokół budynku Wydziału Geologii. Wycieczka na Pole Mokotowskie – przegląd skał narzutowych, droga głazów ze Skandynawii do Polski. Wycieczka terenowa po kampusie Ochota. Obserwacja typów skał w budownictwie i sposobów ich zastosowania.
- Zajęcia terenowe w innych częściach Warszawy. Trasy terenowe:: Trasa 1: Skały w architekturze cmentarnej – zajęcia terenowe na Cmentarzu Powązkowskim. Kamienie ozdobne i użytkowe w architekturze nowszych części miasta, na przykładzie DH Arkadia (materiały użyte na okładziny i posadzki). Trasa 2: Skały w architekturze wybranych miejsc dzielnicy Ochota, kamienie ozdobne i użytkowe wewnątrz i na zewnątrz budynków.
Przemieszczanie się po mieście związane z zajęciami, koszty przejazdu środkami komunikacji miejskiej - we własnym zakresie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
1. Wiedza:
- zna podstawowe typy minerałów i skał,
- zna genezę podstawowych rodzajów skał,
- rozumie powiązanie wyboru określonych typów skał do określonych potrzeb architektonicznych,
- rozumie wpływ warunków atmosferycznych i klimatycznych na określone rodzaje skał,
- zna podstawowe metody obróbki skał w zależności od zapotrzebowania na konkretny materiał,
- ma świadomość wpływu naturalnych i antropogeniczne czynników na niszczenie materiałów skalnych w warunkach aglomeracji miejskiej,
- zna pochodzenie regionalne najpospolitszych skał użytkowych
2. Umiejętności:
- rozpoznawanie podstawowych minerałów i skał na podstawie ich własności i tekstur,
- dokumentacja obserwacji terenowych (notatki, rysunki, zdjęcia),
- ocena przydatności określonych rodzajów skał do prac wykończeniowych wewnątrz budynków i w przestrzeni otwartej,
- ocena trwałości skalnych obiektów architektonicznych,
- tworzenie raportu na temat zagadnień związanych z problematyką zajęć terenowych
3. Kompetencje społeczne:
- umiejętność pracy w zespole, organizacja i podział zadań w trakcie prac terenowych i prac kameralnych przy wykonywaniu postawionych zadań,
- odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych osób biorących udział w tym samym wyjeździe terenowym, czy przy grupowym wykonywaniu zadań,
- świadomość potrzeby ochrony nieożywionego środowiska przyrodniczego i edukacji otoczenia w tym kierunku.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszczalna jest nieobecność na jednym bloku zajęciowym, ale w zastępstwie będzie do napisania esej na zadany temat geologiczny na podstawie sugerowanej literatury lub rozszerzona wersja raportu.
Raport na zadany temat dotyczący wykorzystania skał w architekturze na wybranych przykładach. Raport ten powinien być poprawny merytorycznie i językowo oraz napisany konkretnie na zadany temat, powinien zawierać estetycznie wykonane załączniki, w tym osobiście wykonane załączniki graficzne (np. zdjęcia), wyraźne i dobrze dokumentujące skład i tekstury skał oraz formę zastosowania. Przykłady powinny być opatrzone samodzielnymi opiniami dot. zastosowania danego materiału w kontekstach użytkowym/praktycznym i estetycznym.
Praktyki zawodowe
Nie obowiązują
Literatura
1. Allen, P. H. 2000. Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa.
2. Stanley, S.M. 2000. Historia Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa
3. Van Andel T.H. Nowe spojrzenie na starą planetę – zmienne oblicze Ziemi. PWN – 1997
4. Czasopismo: Nowy Kamieniarz
5. www.rynekkamienia.pl
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: