Zapadlisko przedkarpackie jako przykład rowu przedgórskiego 1300-TZPRP
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wielowątkowymi zagadnieniami związanymi z pochodzeniem i ewolucją zapadliska przedkarpackiego, jako przykładu rowu przedgórskiego. Zapadlisko przedkarpackie zostało przedstawione wielowątkowo w szeregu prac polsko- i anglojęzycznych, które posłużą za bazę do dyskusji. Ich liczba oraz dostępność w językach polskim i angielskim gwarantują szeroki i względnie łatwy dostęp do informacji.
Zakładana tematyka zajęć obejmie m.in.
- geotektonika i geneza zapadliska przedkarpackiego (sytuacja w świetle tektoniki płyt, pozycja w łańcuchu alpidów, orogen, zapadliską przed- i śródgórskie, etc.)
- paleogeografia (Tetyda a Paratetyda, Paratetyda Centralna)
- wiek wydarzeń (datowanie, chronostratygrafia/geochronologia regionalna i standardowa, stratygrafia i wykorzystywane metody: biostratygrafia, litostratygrafia, magnetostratygrafia, radiometria)
- ewolucja zapadliska przedkarpackiego (fazy tektoniczne, rozwój płaszczowin, transgresje/regresje, batymetria, depocentra i ich migracja)
- paleoekologia zapadliska przedkarpackiego (klimat, MMCO/MMCT, ewaporacja, zmienność warunków środowiskowych, ewolucja świata biotycznego/wybranych grup organizmów)
Indywidualna forma zajęć ma za zadanie ułatwić swobodną dyskusję nad artykułami naukowymi i różnorodnymi aspektami badań i metod badawczych. Krytyczne podejście ma na celu uzmysłowienie ograniczeń różnych metod i przygotowanie do znajdywania rozwiązań dla napotykanych w przyszłości problemów badawczych.
Podczas pierwszych spotkań zakłada się dyskusję nad artykułami naukowymi o charakterze wstępnym/ogólnym. Kolejne spotkania zakładają zreferowanie wcześniej zadanego/wybranego zagadnienia (w formie prezentacji lub eseju) na podstawie sugerowanej literatury a następnie dyskusję nad tematem, ze szczególnym uwzględnieniem ograniczeń prezentowanych metod badawczych. Dokładna tematyka przygotowywanych zagadnień zależna będzie w dużym stopniu od potrzeb studenta.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W trakcie tutorialu student realizuje co najmniej 3 z poniższych efektów uczenia się (w zależności od podjętej tematyki i sposobu zaliczenia):
K_W09 - ma wiedzę na temat warunków geologicznych Polski w podziale regionalnym, w tym: regionalizację geologiczną Polski, piętra strukturalne, historię basenów sedymentacyjnych, obszary występowania złóż, ma wiedzę na temat budowy geologicznej wybranych regionów na świecie oraz treści seryjnych i specjalistycznych map geologicznych
K_W10 - ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał
K_W12 - zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm
K_U04 - umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe
K_U08 - potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie na temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim
K_U11 - ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej
K_K01 - Absolwent jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K04 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania
K_K06 - skutecznie komunikuje się ze specjalistami oraz społeczeństwem w mowie, na piśmie i poprzez prezentację multimedialną wyników badań
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest odbycie się wszystkich spotkań, każdorazowo dokumentowanych przez tutora za pomocą kart indywidualnych spotkań tutorskich. Ponadto, na ocenę końcową składa się przygotowanie co najmniej 1 eseju naukowego, prezentacji multimedialnej lub artykułu popularnonaukowego oraz ocena pracy i zaangażowania studenta. Sposób ocenienia jest ustalany na pierwszym spotkaniu student-tutor.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Andreyeva-Grigorovich, A. S., Kulchytsky, Y. O., Gruzman, A. D., Lozynyak, P. Y., Petrashkevich, M. Y., Portnyagina, L. O., Ivanina, A. V., Smirnov, S. E., Trofimovich, N. A., Savitskaya, N. A. and Shvareva, N. J., 1997. Regional stratigraphic scheme of Neogene formations of the Central Paratethys in the Ukraine. Geologica Carpathica 48: 123–136.
2. Harzhauser, M. and Piller, W.E. 2007. Benchmark data of a changing sea – Palaeogeography, Palaeobiogeography and events in the Central Paratethys during the Miocene. Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology 253: 8–31.
3. Kováč, M., Andreyeva-Grigorovich, A., Bajraktarević, Z., Brzobohaty, R., Filipescu, S., Fodor, L., Harzhauser, M., Nagymarosy, A., Oszczypko, N., Pavelić, D., Rogl, F., Saftić, B., Sliva, Ľ. and Studencka, B. 2007. Badenian evolution of the Central Paratethys Sea: paleogeography, climate and eustatic sea-level changes. Geologica Carpathica 58 (6): 579–606.
4. Oszczypko, N. 1998. The Western Carpathian foredeep-development
of the foreland basin in front of the accretionary wedge and its burial history (Poland). Geologica Carpathica 49: 1–18.
5. Popov, S.V., Rögl, F., Rozanov, A.Y., Steininger, F.F., Shcherba, I.G. and Kováč, M. (Eds.). 2004. Lithological–Paleogeographic maps of Paratethys. 10 Maps Late Eocene to Pliocene. Courier Forschungsinstitut Senckenberg 250: 1–46.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: