Sedymentologicznie o skałach osadowych – czyli co wynika z zapisu kopalnego i obserwacji aktualistycznych środowisk sedymentacji skał klastycznych 1300-TSOSO
Celem zajęć jest rozbudzenie zainteresowań naukowych studenta, wskazanie sposobów kompilacji danych, krytycznej analizy tekstów naukowych, samodzielnego pisania krótkich opracowań, jak również planowania własnych badań. Dzięki skupieniu się na analizie konkretnych zagadnień sedymentologicznych, student w istotny sposób pogłębia swoją wiedzę. Analiza tekstów naukowych (przede wszystkim anglojęzycznych) oraz wspólna dyskusja i zadawanie pytań, umiejętność jasnego formułowania tez, szukanie sposobów rozwiązywania problemów naukowych pozwalają na budowanie świadomości geologicznej. Podczas kolejnych spotkań, dyskutowane i opracowywane są kolejne zagadnienia związane z ustalonym na pierwszym spotkaniu tematem. Możliwa jest realizacja przedmiotu w magazynie rdzeni wiertniczych czy też w terenie. W zależności od zainteresowań studenta proponowane są przykładowe tematy:
- Jak głęboko jest głęboko;
- Czy możliwe jest odtworzenie historii basenowej Karpat;
- Procesy depozycji materiału ziarnowego, od ziarna piasku po blok skalny;
- Rzeki Ziemi, Marsa i Tytana – czyli jaki wpływ ma grawitacja i gęstość materiału na przebieg procesów sedymentacji rzecznej;
- Informacja geologiczna zapisana w glebie kopalnej – czyli co wiemy o procesach pedogenicznych i co z tego wynika;
- Prądy oceaniczne – przyczyny, mechanizmy, efekty;
- Tafonomia – czyli pośmiertny los szczątków organicznych;
- Sedymentologiczne uwarunkowania powstawania skał macierzystych, migracji i akumulacji węglowodorów;
- Studium przypadku wybranej serii klastycznej, wybranego wieku i obszaru (Polska i świat).
Na pierwszym spotkaniu, student wybiera jedno z powyższych zagadnień lub proponuje własny temat. Na kolejnych spotkaniach realizowane są zagadnienia wynikające z podjętego tematu. Ze spotkania na spotkanie, uściślane są zakresy do przygotowania w formie esejów lub prezentacji, przeprowadzana jest wspólna dyskusja przygotowanych zagadnień.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W trakcie tutorialu student realizuje co najmniej 3 z poniższych efektów (w zależności od tematyki tutorialu i sposobu zaliczenia).
- rozumie i umie objaśnić procesy i zjawiska związane z sedymentologią, w zakresie tematu określonego w tutorialu;
- realizując sedymentologiczne zadania badawcze, student umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania;
- stosuje nowoczesne techniki informacyjne;
- dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy;
- umie analizować przebieg procesów sedymentologicznych, wskazywać zależności, analizować czynniki zaburzające te procesy;
- potrafi napisać i odpowiednio zilustrować esej naukowy na podstawie literatury i danych z internetu na temat uzgodniony z opiekunem naukowym;
- umie zreferować opracowywany temat za pomocą prezentacji multimedialnej;
- zna język obcy na poziomie B2 i ma umiejętności językowe wystarczające do korzystania z obcojęzycznej literatury naukowej;
- rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych;
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest odbycie się wszystkich spotkań, każdorazowo dokumentowanych przez tutora za pomocą kart indywidualnych spotkań tutorskich. Ponadto, na ocenę końcową składa się przygotowanie co najmniej jednego eseju, prezentacji lub projektu oraz ocena pracy i zaangażowania studenta. Eseje/prezentacje/projekty wykonywane są na ocenę, a ich liczba ustalana jest przez tutora na pierwszym spotkaniu. Student ma obowiązek przedstawienia krótkiej prezentacji podsumowującej tutorial podczas wspólnej sesji naukowej wszystkich tutee i ich opiekunów, odbywającej się na koniec roku akademickiego (czerwiec), w którym przedmiot jest realizowany.
Praktyki zawodowe
nie są wymagane
Literatura
Student podczas tutorialu korzysta z artykułów z najnowszej literatury sedymentologicznej, np. z czasopism takich jak Sedimentology, Journal of Sedimentary Research, Sedimentary Geology czy Marine and Petroleum Geology. Korzysta również ze stron internetowych czołowych międzynarodowych instytucji sedymentologicznych, np. SEPM (Society for Sedimentary Geology) Stratigraphy Web czy American Association of Petroleum Geologists
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: