Europa w czwartorzędzie – paleogeografia, rzeźba, klimat i środowisko 1300-TECPRKS
Tutorial obejmuje studia literatury, przygotowanie dyskusji, prezentacji i esejów dotyczących szerokiej problematyki zmian klimatyczno-środowiskowych i rozwoju paleogeograficznego Europy w czwartorzędzie. Dyskutowana jest dynamika procesów rzeźbotwórczych, zmiany w świecie roślin i zwierząt oraz rozwój człowieka w czwartorzędzie. Istotnym elementem są zachodzące obecnie zmiany klimatyczne i ich wpływ na środowisko. Szczegółowe zagadnienia obejmują:
- cykle klimatyczne w plejstocenie Europy;
- geologiczne i geomorfologiczne dowody dawnych zmian klimatycznych;
- współczesne zmiany klimatu;
- globalne ocieplenie – fakty i mity;
- paleogeografia Europy w czwartorzędzie i rozwój procesów rzeźbotwórczych;
- ekspansja człowieka w Europie – dynamika, środowisko, zasoby;
- osadnictwo a przekształcanie środowiska naturalnego;
- zapis geoarcheologiczny w osadach plejstocenu;
- fauna jako wskaźnik warunków klimatyczno-środowiskowych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż
K_W02 zna metody pozyskiwania i opracowywania materiałów geologicznych do celów zawodowych z wykorzystaniem technik komputerowych, poznaje metody i narzędzia do tworzenia różnorodnych modeli geologicznych w oparciu o bazy danych
K_W10 ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał
K_W12 zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim)
w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm
K_W13 posiada wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią. zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie
K_W14 ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
K_U04 umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski
w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe
K_U08 potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie na temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim
K_U11 ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej
K_K01 Absolwent jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K03 potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego
K_K06 skutecznie komunikuje się ze specjalistami oraz społeczeństwem w mowie, na piśmie i poprzez prezentację multimedialną wyników badań
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest odbycie się wszystkich spotkań, każdorazowo dokumentowanych przez tutora za pomocą kart indywidualnych spotkań tutorskich. Ponadto na ocenę końcową składa się ocena prac realizowanych zgodnie z programem zajęć obejmujących raporty, eseje lub prezentacje oraz ocena zaangażowania studenta. Dodatkowo wynikiem końcowym tutorialu może być raport, esej lub prezentacja podsumowująca zagadnienia dyskutowane w cyklu (również w ramach sesji i konferencji naukowych). Student ma obowiązek przedstawienia krótkiej prezentacji podsumowującej tutorial podczas wspólnej sesji naukowej wszystkich tutee i ich opiekunów, odbywającej się na koniec roku akademickiego (czerwiec), w którym przedmiot jest realizowany.
Praktyki zawodowe
Nie są wymagane.
Literatura
Przykładowa literatura:
Berglund B.E. 2003. Handbook of Holocene Palaeoecology and Palaeohydrology. The Blackburn Press. Caldwell, New Jersey.
Cowie J. 2007. Zmiany klimatyczne. Przyczyny, przebieg i skutki dla człowieka. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa.
Gamble C. 1989. The Palaeolithic settlement of Europe. Cambridge University Press. Cambridge.
Gamble C. 1999. The Palaeolithic societies of Europe. Cambridge University Press. Cambridge.
Mojski J.E., 1993. Europa w plejstocenie, ewolucja środowiska przyrodniczego. Wyd. PAE, Warszawa.
Mojski J.E. 2005. Ziemie Polskie w Czwartorzędzie. Zarys morfogenezy. PIG. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: