Systemy informacji geograficznej, GIS II 1300-OSIGISII-GGG
Studenci rozwijając swoje umiejętności pozyskane w ramach zajęć z Systemów informacji geograficznej GIS I, będą przystępować do kolejnych projektów o stopniowo zwiększającym się stopniu trudności. Będą omawiane i wykorzystywane coraz to nowe narzędzia. Studenci zostaną wprowadzeni w nowe działy GIS takie jak bazy danych czy teledetekcja. W przypadku poruszania nowych zagadnień przewiduje się na początku każdych zajęć wstęp teoretyczny, po którym studenci będą przystępowali do wykonania określonych zadań/projektów pod kontrolą prowadzącego zajęcia. Część projektów będzie realizowana w ramach własnych prac studentów.
W ujęciu bardziej szczegółowym na zajęciach poruszane będą następujące zagadnienia:
- analizy przestrzenne, w tym wielokryterialne o różnym stopniu skomplikowania i zaawansowania w środowisku ArcGIS i QGIS (3 zajęcia)
- sposoby pozyskiwania danych terenowych (w tym projektowanie aplikacji do pozyskiwania danych w terenie, czyli kolektorów danych) (2 zajęcia)
- automatyzacja pracy w środowisku GIS (Model Builder, Python) (3 zajęcia),
- bazy danych (wprowadzenie, rodzaje baz danych, tworzenie i zarządzanie bazami danych) (2 zajęcia)
- podstawy teledetekcji (wprowadzenie, pozyskiwanie danych, wizualizacja, analiza danych z podziałem na dane wielospektralne i radarowe) (4 zajęcia)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
W obszarze wiedzy:
K_W16 - Zna systemy informatyczne, rodzaje danych geoprzestrzennych, zasady i sposoby ich pozyskiwania, wykorzystywania i przetwarzania, a także wizualizacji. Swobodnie porusza się w środowisku ArcGIS, QGIS, zna ich specyfikę.
K_W17 - Ma wiedzę na temat środowiskowych danych geoprzestrzennych i zna zasady tworzenia baz danych i pracy z nimi.
W obszarze umiejętności:
K_U18 - Posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej, samodzielnie podejmuje i inicjuje proste działania badawcze lub zawodowe.
K_U20 - Umie pracować w grupach badawczych. Potrafi stworzyć opracowanie indywidualne oraz zespołowe dotyczące określonego problemu praktycznego czy literaturowego z geologii, geoinżynierii i geofizyki.
K_U22 - Potrafi kreatywnie i optymalnie zaplanować etapy pracy badawczej z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi i odpowiedniego oprogramowania prowadzące do osiągnięcia zamierzonego celu.
K_U25 - Posiada umiejętności w zakresie obsługi i wykorzystania programów graficznych i obliczeniowych.
K_U26 - Do rozwiązania zagadnienia badawczego lub projektu i ich interpretacji, prawidłowo wybiera model danych. Potrafi korzystać z narzędzi w modelu wektorowym i rastrowym, potrafi dokonywać konwersji między tymi modelami danych.
K_U27 - Potrafi samodzielnie przeprowadzać analizy geoprzestrzenne i krytycznie interpretować ich wyniki w odniesieniu do rzeczywistości.
K_U28 - Potrafi samodzielnie zaprojektować aplikacje GIS na platformy mobilne i pozyskiwać dzięki nim dane
W obszarze kompetencji społecznych:
K_K01 - Rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi.
K_K06 - Jest gotów współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Współdziała w grupach tematycznych w terenie, laboratorium i podczas opracowywania wytworzonych wyników badań.
K_K10 - Zna zasady efektywnego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych.
Kryteria oceniania
Poprawne i terminowe wykonanie zleconych projektów, wykorzystujących narzędzia i zestawy danych, poznanych podczas zajęć. Kolokwium.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Bielecka E., 2006, Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania. Wyd. PJWSTK, Warszawa. 229.
Urbański J., 2012, GIS w badaniach przyrodniczych, ebook. 178.
ArcGIS Online Help – pomoce dołączone do oprogramowania ArcGIS i udostępniane przez internet.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: