Petrologia I (dla kierunku geologia poszukiwawcza) 1300-OPTR3W
Wykład ma za zadanie wprowadzić w możliwie szerokim zakresie procesy skałotwórcze. Pokazuje on w zakresie genezy skał magmowych, procesy tworzenia stopów płaszczowych i krustalnych; ich dalszą dyferencjację; produkty tej dyferencjacji z punktu widzenia składu geochemicznego jak i fazowego. Wprowadza przy tym wiedzę dotyczącą minerałów skałotwórczych, ich składu, tekstur uzależnionych od środowiska krystalizacji. Pokazuje relacje pomiędzy środowiskami geotektonicznymi a składem i typem stopu/skały. Wprowadza elementy modelowania procesów prowadzących do powstawania skał magmowych.
Skały metamorficzne są prezentowane w podobnym ujęciu w połączeniu we środowiskami geodynamicznymi. Ich paragenezy (skład minerałów) ukazane są w połączeniu z procesami równowagowymi zależnymi od ciśnienia i temperatury. Ich tekstury pokazywane są jako źródło odtworzenia dynamiki procesu. Identyfikacja protolitu, identyfikacja faz procesów, ścieżek metamorfizmu na podstawie składu i tekstury skał. Przybliżane są również metody określania warunków blastezy za pomocą różnych termobarometrów geologicznych.
W procesy powstawania skał osadowych najwięcej informacji dostarczanych jest na temat procesów diagenezy skał. Pokazane są kolejne jej stadia (od wczesnej do późnej)na podstawie wybranych środowisk.
Wykłady pokazują nie tylko procesy, i ich produkty; podają wiedzę z zakresu warsztatu badawczego przydatnego do badań wskaźników petrogenetycznych; przybliżają najnowocześniejsze metody, zwłaszcza te dostępne dla studentów na terenie Wydziału oraz zakres ich stosowania.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W03 – rozpoznaje podstawowe zjawiska fizyczne, analizuje je w oparciu o prawa fizyki oraz wyjaśnia ich przebieg w nawiązaniu do procesów geologicznych
K_W14 – zna podstawowe prawa i układy krystalograficzne oraz właściwości kryształów; rozumie cechy optyczne kryształów i ich znaczenie dla rozpoznawania skał oraz dla określania cech technicznych i orientacji minerałów; ma pogląd o powstawaniu i występowaniu minerałów w przyrodzie oraz zastosowaniu minerałów jako surowców
K_W18 – zna przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole wyższej
K_U11 – umie makroskopowo rozpoznawać minerały i skały; umie określić podstawowe cechy optyczne kryształów; umie zastosować podstawowe prawa krystalograficzne i określić własności kryształów; umie zanalizować proces prowadzący do powstania skały i wyjaśnić jej ewolucję
K_U13 – w terenie potrafi scharakteryzować podstawowe odmiany skał krystalicznych; potrafi zaproponować wstępną interpretację obserwacji przeprowadzanych w odsłonięciu i powiązać je z rozwojem budowy geologicznej danej jednostki
K_K01 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych
K_K03 – realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania
K_K06 – zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zakres wymaganej tematyki (złożony z kilkudziesięciu tematów i zadań do rozwiązania), jako pomoc do samooceny swojej wiedzy i jej weryfikacji; przedmiot kończy egzamin pisemny lub testowy (częściej stosowany przy egzaminowaniu zdalnym)
W ROKU AKAD. 2021/2022, ZE WZGLĘDU NA COVID-19 KRYTERIA OCENIANIA I ZALICZANIA USTALA PROWADZĄCY ZAJĘCIA. PODAJE JE DO WIADOMOŚCI STUDENTÓW NA MIN. 10 DNI PRZED TERMINEM ZALICZENIA.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
HIBBARD, M. J. 1995. Petrography to petrogenesis. Prentice Hall; Englewood Cliffs-New Jersey.
BEST M. G., 2003: Igneous and metamorphic petrology. 2nd edition. Blackwell Publishing, 729 pp.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: