Klastyczne systemy depozycyjne II - kurs terenowy 1300-OOKSDII
Klastyczne systemy depozycyjne II – wycieczka terenowa to kontynuacja konwersatorium Klastyczne systemu dyspozycyjne I. Celem zajęć jest poznanie klastycznych sukcesji osadowych z wybranych obszarów Polski. W zależności od preferencji studentów w danym roku akademickim, wycieczka może odbywać się w jednym z trzech wariantów: [1] Morskie, klastyczne serie osadowe Karpat zewnętrznych, [2] Przebieg i zmienność płytkomorskiej sedymentacji klastycznej w basenie zapadliska przedkarpackiego, [3] Lądowe i morskie, klastyczne sukcesje osadowe Sudetów.
Niezależnie od wybranego przez studentów wariantu wycieczki, studenci będą mogli zdecydować czy wybrane zagadnienie realizują w ramach prac terenowych czy opisu materiału rdzeniowego w magazynie rdzeni w Chmielniku.
Niezależnie od wybranego wariantu, przedmiot prezentuje kopalne środowiska sedymentacji klastycznej oraz ich potencjał złożowy, zarówno jako surowców skalnych, skały macierzystej, drogi migracji, jak również skały zbiornikowej.
[Wariant 1] Celem zajęć jest samodzielne opisanie i scharakteryzowanie morskich serii klastycznych Karpat zewnętrznych tj. warstwy hieroglifowe, piaskowce ciężkowickie, piaskowce krośnieńskie czy warstwy menilitowe. Na podstawie własnych profili, studenci interpretują środowisko sedymentacji. Na podstawie porównania z danymi literaturowymi, dyskutują poprawność swoich interpretacji i ich kontekst regionalny.
[Wariant 2] Celem zajęć jest samodzielne opisanie i scharakteryzowanie płytkomorskich serii klastycznych północnej marginalnej strefy sedymentacji (na Roztoczu) jak również w strefie bezpośrednio graniczącej z nasunięciami karpackimi. Na podstawie własnych profili, studenci interpretują środowisko sedymentacji. Na podstawie porównania z danymi literaturowymi, dyskutują poprawność swoich interpretacji i ich kontekst regionalny.
[Wariant 3] Celem zajęć jest samodzielne opisanie i scharakteryzowanie lądowych i morskich serii klastycznych Sudetów, tj. serie karbońskie depresji Świebodzic, lądowe utwory permskie i triasowe, morskie utwory kredowe. Na podstawie własnych profili, studenci interpretują środowisko sedymentacji. Na podstawie porównania z danymi literaturowymi, dyskutują poprawność swoich interpretacji i ich kontekst regionalny.
[Wariant 4] Celem zajęć jest samodzielne opisanie i scharakteryzowanie osadów czwartorzędowych tj. eolicznych osadów wydmy, serii żwirowo-piaszczystych akumulowanych na stożku glacimarginalnym oraz glin lodowcowych. Na podstawie opracowanych własnych profili, studenci interpretują środowisko sedymentacji. Na podstawie porównania z danymi literaturowymi, dyskutują poprawność swoich interpretacji.
Aby osiągnąć zdefiniowane dla przedmiotu efekty uczenia student musi brać udział w zajęciach (30h) oraz przeznaczyć czas na samodzielnie przygotowanie zagadnień które będzie prezentował w czasie wycieczki (szacunkowo ok. 30h).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć Klastyczne systemy depozycyjne II – wycieczka terenowa student zna zasady wykonywanie profili sedymentologiczno-litologicznych skał klastycznych, potrafi na podstawie zapisu kopalnego interpretować środowiska sedymentacji, zna wydzielenia stratygraficzne i litostratygraficzne obszaru na którym odbywała się w danym roku wycieczka. Poprawnie opisuje budowę geologiczną i interpretuje procesy sedymentacyjne i tektoniczne. Analizuje architekturę basenów sedymentacyjnych oraz ich potencjał złożowy.
Student ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię, potrafi interpretować zapis kopalny różnych środowisk sedymentacji skał klastycznych. Ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, zna terminologię, zarówno polsko- jak również anglojęzyczną, dotyczącą opisu basenów sedymentacyjnych współczesnych i kopalnych, potrafi scharakteryzować podstawowe morskie i lądowe systemy depozycyjne, ich pochodzenie i ewolucję. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość. Student korzysta z zasobów internetowych danych geologicznych, potrafi dokonać ich weryfikacji, potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych. Dzięki grupowemu opracowywaniu zagadnień, student współdziała w grupach tematycznych.
K_W01 – absolwent ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż;
K_W09 – absolwent ma wiedzę na temat warunków geologicznych Polski w podziale regionalnym, w tym: regionalizację geologiczną Polski, piętra strukturalne, historię basenów sedymentacyjnych, obszary występowania złóż, ma wiedzę na temat budowy geologicznej wybranych regionów na świecie oraz treści seryjnych i specjalistycznych map geologicznych;
K_U02 – absolwent korzysta z zasobów internetowych danych geologicznych, potrafi dokonać ich weryfikacji, wykorzystuje do obliczeń geologicznych proste oraz zaawansowane programy komputerowe, interpretuje wyniki obliczeń w sposób opisowy lub graficzny;
K_U08 – absolwent potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie na temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim;
K_K02 – absolwent współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z oceny aktywności podczas zajęć terenowych, oceny konspektu i materiałów terenowych przygotowanych przed terenem oraz oceny załączników wykonywanych w terenie.
Praktyki zawodowe
Nie obowiązują.
Literatura
Wybór pozycji literatury zależy od wybranego przez studentów wariantu realizacji przedmioty. Będą to klasyczne podręczniki geologii regionalnej, jak również artykuły naukowe o tematyce sedymentologicznej, np.:
Andreyeva-Grigorovich A.S., Oszczypko N., Ślęczka A., Oszczypko-Clowes M. Savitskaya N.,Trofimovicz N. (2008). New data on the stratigraphy of the folded Miocene Zone at the front of the Ukrainian Outer Carpathians. Acta Geologica Polonica, 58 (3), 325-353.
Golonka J., Picha F.J. (2006). The Carpathians and Their Foreland: Geology and Hydrocarbon Resources. AAPG Memoir #84, pp. 835.
Jankowski, L., 2015. Nowe spojrzenie na budowę geologiczną Karpat – ujęcie dyskusyjne (in Polish with English summary). Prace Naukowe Instytutu Nafty i Gazu, 202: 1–154.
Jankowski, L., Margielewski, W., 2014. Structural control on the Outer Carpathians relief : a new approach (in Polish with English summary). Przegląd Geologiczny, 62: 29–35.
Jankowski, L., Margielewski, W., 2015. Tectonic position of the Roztocze region in the light of the evolution history of the Carpathian Foredeep (in Polish, with English summary). Biuletyn Państwowego Instytutu Geologicznego, 462: 7–28.
Oszczypko, N., Uchman, A., Malata E., 2006. Rozwój paleotektoniczny basenów Karpat zewnętrznych i Pienińskiego pasa Skałkowego (in Polish). Instytut NG UJ. pp 199. Kraków.
Wajsprych B. (1995): The Bardo Mts. rock complex: the Famennian-Lower Carboniferous preflysch (platform)-to-flysch (foreland) basin succession, the Sudetes. W: Transition of the Early Carboniferous pelagic sedimentation into synorogenic flysch. XIII International Congress on Carboniferous-Permian, Kraków, August 28 – September 2, 1995. Guide to Excursion B2, str 23-42.
Wajsprych B., Mastalerz K., Porębski S., Wojewoda J. (1997): Paleogeologia późnego dewonu i wczesnego karbonu na obszarze Sudetów Środkowych. W: Obszary źródłowe: zapis w osadach. Wojewoda J. (red.). VI Krajowe Spotkanie Sedymentologów, Lewin Kłodzki, 26-28 września 1997 r. Wycieczka 1, str 76-97.
Wojewoda J., Migoń P., Krzyszkowski D. (1995): Rozwój rzeźby i środowisk sedymentacji w młodszym trzeciorzędzie i starszym plejstocenie na obszarze środkowej części bloku przedsudeckiego: wybrane aspekty. W: Geologia i ochrona środowiska bloku przedsudeckiego. Przewodnik LXVI Zjazdu PTG, 315-331, Wycieczka O.
Wojewoda J., Rotnicka J., Raczyński P. (1997): Obszar Sudetów w późnej kredzie. W: Obszary źródłowe: zapis w osadach. Wojewoda J. (red.). VI Krajowe Spotkanie Sedymentologów, Lewin Kłodzki, 26-28 września 1997 r. Wycieczka 1, str 98-129.
Wysocka A. & Jasionowski M, 2006 – Przebieg i zmienność sedymentacji w basenach przedgórskich. Materiały Konferencyjne II Polskiej Konferencji Sedymentologicznej. pp. 178.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: