Metoda georadarowa (GPR) 1300-OMGRP-GGG
Na zajęciach będą przedstawione założenia metody georadarowe: teoria, rozkład parametrów elektrycznych, zalety i ograniczenia metody. Następnie słuchaczom zostanie przedstawiony zestaw do wykonywania badań georadarowych. Studenci nauczą się podłączać antenę georadarową, kontroler oraz antenę geodezyjną (RTK). Studenci będę samodzielnie prowadzić pomiary georadarowe.
W pracowni komputerowej studenci będą przetwarzać, wizualizować oraz opracowywać wyniki pomiarów georadarowych za pomocą programów komputerowych: ReflexW oraz WAVEGPR.
Studenci nauczą się opracowywać wyniki badań GPR w formie przekrojów oraz map anomalii.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu studenci
- projektują badania georadarowe
- znają ograniczenia metody georadarowej
– potrafią prowadzić pomiary terenowe metodą georadarową
- potrafią pobrać dane pomiarowe z konrolera
- potrafią wczytać pliki pomiarowe w programach do processingu GPR
- potrafią wykonać przetwarzanie echogramów w firmie przekrojów 2D oraz map cięcia
– potrafią wyeksportować wyniki przetwarzania danych GPR
- potrafią zinterpretować zwizualizowane wyniki badań georadarowych.
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
K_W07 - zna metody geofizyczne, ich zalety i ograniczenia stosowania
K_W11 - zna i rozumie zasady działania układów pomiarowych i aparatury badawczej używanej w eksperymentach, ma świadomość ograniczeń technologicznych, aparaturowych i metodologicznych w badaniach naukowych, zna elementy teorii niepewności pomiarowych w zastosowaniu do eksperymentów geofizycznych i geologicznych
K_W13 - zna najważniejsze problemy z zakresu hydrogeologii, geologii inżynierskiej oraz ochrony środowiska do rozwiązania których można zastosować metody geofizyczne
Efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
K_U03 - potrafi wykonać interpretację geologiczną danych geofizycznych. Identyfikuje struktury geologiczne i tektoniczne w obrazie geofizycznym oraz określa ich parametry geologiczne i petrofizyczne
K_U11 - potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i na piśmie, przedstawiać problemy geologiczne, geofizyczne oraz inżynierskie. Potrafi korzystać z norm oraz klasyfikacji
K_U15 - potrafi opracować w formie tekstowej, graficznej i multimedialnej zadanie geologiczne, geofizyczne
K_U16 - potrafi w sposób przystępny przedstawić i wyjaśnić fakty dotyczące zjawisk i praw w geologii, geoinżynierii i geofizyce. Skutecznie komunikuje się zarówno ze specjalistami jak i specjalistami pokrewnych dziedzin w tym zakresie
K_U20 - umie pracować w grupach badawczych. Potrafi stworzyć opracowanie indywidualne oraz zespołowe dotyczące określonego problemu praktycznego czy literaturowego z geologii, geoinżynierii i geofizyki
K_U24 - potrafi przetwarzać i interpretować wyniki pomiarów wybranych metod geofizycznych. Wykorzystuje oprogramowanie specjalistyczne, biblioteki numeryczne, oraz bazy danych używane w geofizyce, geoinżynierii i technikach GIS
Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
K_K05 - ma świadomość rozstrzygającej roli eksperymentu, pomiarów, badań w weryfikacji hipotez
K_K06 - jest gotów współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Współdziała w grupach tematycznych w terenie, laboratorium i podczas opracowywania wytworzonych wyników badań
Kryteria oceniania
Studenci będą opracowywać zadania projektowe.
Na zaliczenie należy:
- oddać poprawnie przygotowane zadania
- zaliczyć kolokwium
Literatura
Karczewski J., 2007 - Zarys metody georadarowej, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, Wydanie I, Kraków
Jol H.M. (ed.), „Ground Penetrating Radar: Theory and Application”, 1st ed., Elsevier 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: