Zaawansowane metody badań minerałów i skał 1300-OMBMSC
Na zajęciach prezentowane są zaawansowane metody badań instrumentalnych wykorzystywanych w szeroko rozumianych naukach mineralogicznych do analizy nieorganicznych materiałów pochodzenia naturalnego. Dobór metod jest związany zarówno z powszechnością wykorzystywania określonej techniki analitycznej, a także jej dostępnością w wiodących uniwersyteckich i badawczych ośrodkach geologicznych w Polsce.
Zajęcia zapoznają studenta z następującymi technikami badawczymi (wymienione poniżej techniki badawcze nie obejmują metod dyfrakcji rentgenowskiej; są one realizowane w przedmiocie „Krystalochemia i rentgenografia”):
1) transmisyjna mikroskopia elektronowa (TEM)
a. budowa i typy mikroskopów elektronowych, tryby pracy
b. preparatyka mikroskopowa; diplowanie, ścienianie jonowe, metoda FIB (focused ion beam)
c. oddziaływanie wiązki elektronów z materią i wykorzystanie analityczne powstających typów promieniowania
d. tworzenie obrazów transmisyjnych
e. dyfrakcja elektronów, metoda ograniczonego pola (SAED)
f. zastosowania analityczne transmisyjnych mikroskopów elektronowych, metoda EELS.
g. mikroskopia transmisyjna wysokiej rozdzielczości (HRTEM)
– komputerowa symulacja działania SEM i TEM oraz odpowiednich obrazów
– zastosowania HRTEM w naukach geologicznych
2) analiza składu chemicznego minerałów w mikroobszarze (mikroanalizator rentgenowski, EMPA)
a. podstawy teoretyczne powstawania charakterystycznych widm rentgenowskich pod wpływem wiązki elektronów
b. budowa aparatu Cameca SX100
c. system dyspersji długości fali (WDS) i dyspersji energii (EDS): zastosowanie, typy detektorów, porównanie systemów.
d. zalety i ograniczenia metody
3) emisyjna i absorpcyjna spektrometria atomowa:
a. oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią, podział metod spektroskopowych
b. absorpcja i emisja promieniowania elektromagnetycznego
c. budowa spektrometrów, źródła wzbudzenia, monochromatory i rodzaje atomizerów
d. spektrometria emisyjna w zakresie UV-Vis: fotometria płomieniowa, spektrografia, plazmowa emisyjna spektrometria atomowa – ICP-AES i ICP-MS
e. spektrometria absorpcyjna z atomizacją płomienową, elektrotermiczną, wodorkową i zimnych par
f. spektrometria absorpcyjna z ablacją laserową (LA-ICP-MS)
g. zalety i wady metod analitycznych oraz wykorzystanie w badaniach geologicznych.
4) spektroskopia w podczerwieni (IR i FT-IR)
a. charakterystyka promieniowania podczerwonego i jego oddziaływanie z molekułami
b.reguły wyboru i rodzaje drgań cząsteczkowych
c. budowa klasycznego spektrometru w podczerwieni oraz spektrometru z transformacją Fouriera (FTIR)
d. techniki pomiarowe stosowane w badaniach w podczerwieni
e. charakterystyka widm podstawowych grup funkcyjnych i wybranych grup minerałów
f. wykorzystanie metody w naukach mineralogicznych
5) spektroskopia Ramana
a. podstawy teoretyczne rozpraszania w ujęciu klasycznymi i kwantowo-mechanicznym
b. spektrometr ramanowski: źródła wzbudzenia, monochromatory, detektory
c. technika pomiarów widm Ramana
d. widma wybranych grup minerałów i grup funkcyjnych
e. zastosowanie widm ramanowskich w badaniach mineralogicznych.
6) katodoluminescencja (CL)
a. zjawisko luminescencji, model pasm przewodnictwa i przejść interkombinacyjnych, teoria pola krystalicznego
b. aparatura do obserwacji zjawisk katodoluminescencyjnych, detekcja emisji CL
c. minerały wykazujące luminescencję, preparatyka
d. przykłady naukowego i przemysłowego wykorzystania metod katodoluminescencyjnych
7) metody badań inkluzji fluidalnych w minerałach (FI)
a. powstawanie i typy inkluzji fluidalnych w kryształach
b. rozpoznawanie warunków i środowisk krystalizacji minerałów na podstawie inkluzji
c.zastosowanie badań inkluzji do poszukiwań złóż surowców użytecznych.
W trakcie wykładów studenci zapoznają się podstawami fizykochemicznymi metod, schematami i budową aparatury analitycznej, zaś w części ćwiczeniowej zaznajamiają się z urządzeniami badawczymi, praktyką i tokiem analitycznym, sposobami i technikami przygotowywania preparatów. Ważną części pracy ćwiczeniowej jest poznanie najważniejszych sposobów prezentacji i interpretacji otrzymanych danych, a także omówienie wad i zalet metody oraz źródeł błędów w oznaczeniach.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 – ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż
K_W06 – zna nowoczesne instrumentalne metody analityczne wykorzystywane w badaniach substancji mineralnych i organicznych, zna zalety i ograniczenia poszczególnych metod , zna znaczenie badań empirycznych w rekonstrukcji środowisk przyrodniczych
K_W07 – zna zasady działania i możliwości analityczne określonej aparatury badawczej oraz zasady optymalnego planowania badań z wykorzystaniem dostępnego zaplecza badawczego
K_W10 – ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał
K_W13 – posiada wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią. zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie
K_U01 – stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych, umie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym, podstawową i zaawansowaną aparaturą badawczą
K_U02 – korzysta z zasobów internetowych danych geologicznych, potrafi dokonać ich weryfikacji, wykorzystuje do obliczeń geologicznych proste oraz zaawansowane programy komputerowe, interpretuje wyniki obliczeń w sposób opisowy lub graficzny
K_U04 – umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe
K_U10 – planuje empiryczne badania terenowe (rodzaj badań, kolejność, terenowa weryfikacja wyników) i kwerendę archiwów terenowych w celu pozyskania materiałów do osiągnięcia zamierzonego efektu naukowego lub praktycznego, wybiera punkty badawcze, pobiera próbki (wody, gruntu, skały) lub okazy wg odpowiednich technik
K_K02 – współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych
K_K07 – wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych
Kryteria oceniania
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
kontrola obecności (warunek zaliczenia przemiotu)
Zaliczenie może odbywać się w formie ustnej lub pisemnej - w zależności od liczebności grupy; forma pisemna (sprawdzian pisemny/egzamin) składa się z pytań wielokrotnego wyboru lub pytań otwartych; test jest przeprowadzany zdalnie lub stacjonarnie za pośrednictwem platformy cyfrowej Kampus lub Google Classroom
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Bolewski, A., Kubisz, J., Manecki, A., Żabiński, W. Mineralogia ogólna. Wydawnictwa Geologiczne; Warszawa.
Fluid inclusions. Reviews in Mineralogy, vol. 12, Mineralogical Society of America.
Geochemistry and Mineralogy of Rare Earth Elements. Reviews in Mineralogy, vol. 21, Mineralogical Society of America.
Kęcki Z. Podstawy spektroskopii molekularnej. PWN
Metody badań minerałów i skał. Praca zbiorowa. Wydawnictwa Geologiczne.
Minerals and reactions at the atomic scale: transmission electron microscopy. Reviews in Mineralogy vol. 27
Nicol, A.W. Physicochemical methods of mineral analysis. Plenum Press.
Pagel M., Barbin V., Blanc P., Ohnenstetter D. Cathodoluminescence in geosciences. Springer. Berlin-Heidenberg-New York.
Spectroscopic methods in mineralogy and geology. Reviews in Mineralogy vol. 18. Mineralogical Society of America
Spectroscopic methods in mineralogy. EMU Notes in Mineralogy vol. 6. European Mineralogical Union
Szczepaniak W. Metody instrumentalne w analizie chemicznej. PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: