Kurs terenowy z hydrogeologii (...) (dla GES - spec. HYD, INŻ i GŚR) 1300-OKHIOL-GES
Kurs ma za zadanie praktycznego zapoznanie studentów z:
• problematyką ochrony środowiska w Kampinoskim Parku Narodowym,
• technologią oczyszczania spalin w elektrociepłowniach, składowaniu i zagospodarowaniem opadów komunalnych
• budową różnych typów ujęć wód podziemnych
• inżyniersko-geologicznymi badaniami dla ujęć poddennych
• czynnymi procesami geodynamicznymi i metodami ich zapobiegania
• ujęciami wód mineralnych, ich własnościami i ochroną w rejonie Ciechocinka
• problematyką zaopatrzenia w wodę Torunia
• budową geologiczną rejonu Bydgoszczy
• posadowieniem obiektów na podłożu z gruntów ekspansywnych, szkodami budowlanymi i metodami zapobiegania im, oceną wpływu ryzosfery na stateczność budynków
• budową geologiczną rejonu Bełchatowa
• odwadnianiem wyrobiska KWB Bełchatów, metodami badań stateczności skarp wyrobiska, rekultywacją składowisk wewnętrznych i zewnętrznych, metodą ochrony wysadu solnego, wpływem eksploatacji węgla brunatnego na środowisko, inżyniersko-geologicznymi badaniami dla posadowienia elektrowni wiatrowych na zwałowisku zewnętrznym
• warunkami hydrogeologicznymi w rejonie Niebieskich Źródeł i ich ochroną
Zakres zajęć jest dostosowany czasu trwania kursu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
rozpoznaje i charakteryzuje czynne procesy geodynamiczne, i poszczególne typy gruntów, zna metody zapobiegania im oraz prowadzi badania makroskopowe gruntów budowlanych,
rozpoznaje przyczyny szkód budowlanych związanych z wadliwym posadowieniem na gruntach ekspansywnych
posiada wiedzę o korzyściach hydrotechnicznej zabudowy dolin rzecznych i wpływie na środowisko
poznaje metody modelowania procesów rzecznych na modelu rzeczywistym
ocenia rodzaj polowych metod badań inżyniersko-geologicznych dla poszczególnych rodzajów inwestycji
ocenia istotne składniki środowiska geologicznego pod kątem ich wpływu na warunki projektowania, wykonawstwa i eksploatacji obiektów,
opisuje odkrywki,
opisuje zjawiska występowania wód podziemnych,
dostosowuje odpowiednią metodykę prac terenowych związanych z kartowaniem hydrogeologicznym, geologiczno-inżynierskim i sozologicznym,
posiada wiedzę dotyczącą problematyki związanej z zagrożeniem środowiska ze strony górnictwa węgla brunatnego,
rozpoznaje i ocenia w terenie główne obiekty zanieczyszczeń środowiska,
ocenia zagrożenie elementów środowiska prawnie chronionych ze strony ognisk zanieczyszczeń,
opisuje i ocenia skutki oddziaływania człowieka na środowisko,
poznaje efekty kształtowania środowiska przez człowieka.
W obszarze wiedzy:
K_W02 - ma wiedzę na temat wielorakich związków między elementami środowiska, powiązaniami abiotyczno-biotycznymi oraz oddziaływaniami antropogenicznymi, zna podstawowe parametry i schematy opisujące te oddziaływania oraz metody ich zapisu matematycznego i analizy statystycznej,
K_W05 - ma wiedzę na temat modeli środowiska geologicznego i geograficznego, baz geoprzestrzennych danych geologicznych i środowiskowych, posiada znajomość specjalistycznego oprogramowania, w tym ArcGIS, wprowadzania, przetwarzania i sposobów wizualizacji danych w programach opartych na bazach danych geologicznych i środowiskowych,
K_W12 - zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm.
W obszarze umiejętności:
K_U07 - potrafi wydzielić jednorodne warstwy geologiczno-inżynierskie, posiada umiejętność opracowania i analizy atlasu geologiczno-inżynierskiego terenu, potrafi zidentyfikować geozagrożenia w środowisku geologiczno-inżynierskim, zna zasady dokumentowania geologicznego, złożowego i geologiczno-inżynierskiego,
W obszarze kompetencji społecznych:
K_K01 - rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi,
K_K02 – współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych,
K_K03 – potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego,
K_K04 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania,
K_K05 – potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych,
K_K06 - skutecznie komunikuje się ze specjalistami oraz społeczeństwem w mowie, na piśmie i poprzez prezentację multimedialną wyników badań.
Kryteria oceniania
Wymagania na zaliczeniu kursu:
- znajomość materiału przedstawionego na zajęciach terenowych,
- znajomość wiedzy teoretycznej i praktycznej zdobytej w trakcie ćwiczeń terenowych.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Ocena stateczności skarp i zboczy. Instrukcja ITB 424. 2006. Warszawa.
Geologia stosowana. Właściwości gruntów nienasyconych. Grabowska-Olszewska B. 1998. PWN, Warszawa.
Hydrogeologia ogólna. Pazdro Z., Kozerski B. WG. 1990. Warszawa
Metodyka próbnych pompowań w dokumentowaniu zasobów wód podziemnych, Dąbrowski S., Przybyłek J. MŚ. 2005. Warszawa.
Rekultywacja terenów pogórniczych w polskich kopalniach odkrywkowych. Kasztelewicz Z. 2010. Kraków
Ochrona środowiska przyrodniczego. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczowski D., 2008. PWN. Warszawa
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: