Separation of speciation forms of (potentially toxic) elements using different types of extraction techniques in environmental 1200-PROJ52
Celem zajęć / projektu jest zapoznanie się z opracowywaniem i stworzeniem procedur analitycznych, ich wdrażanie w analizie specjacyjnej, zapoznanie się z publikacjami na temat wybranego pierwiastka występującego w wodach powierzchniowych (na różnych poziomach stężeń) w różnych formach specjacyjnych (głównie na różnych stopniach utlenienia) tj. As, Te, Cr i Tl, wykonanie samodzielnie szeregu eksperymentów, ich opisania i wyciągnięcia z nich wniosków.
Niezbędne będzie
- wskazanie toksyczności / eko-toksyczności wybranych pierwiastków i ich form (zawartości w środowisku, zawartości ksenobiotyczne i toksyczne)
- zapoznanie się z antropogenizacją wód powierzchniowych
- krytyczna ocena danych literaturowych
- prześledzenie etapu projektowania procedur analitycznych na podstawie danych literaturowych
- zapoznanie się z właściwościami poszczególnych form specjacyjnych, wskazanie różnic w ich chemizmie (podstawa ich rozdzielenia)
- zapoznanie się z technikami rozdzielania
- zapoznanie się z technikami przygotowania próbek środowiskowych (tj. filtracja, ekstrakcja, mineralizacja).
- zapoznaniem się z stosowanymi rozwiązaniami problemu ograniczania zmian specjacyjnych po pobraniu próbki
- zapoznanie się z praktycznym zastosowaniem parametrów walidacyjnych (tj. zakres liniowości, granica wykrywalności, granica oznaczalności)
- walidacja z wykorzystaniem różnych technik spektralnych tj. ICP-MS i HG-ICP-OES.
Ważnym elementem projektu będzie przeprowadzenie samodzielnych eksperymentów (przygotowanie wzorców, przeprowadzenie ekstrakcji, oznaczenia pierwiastków w próbkach po ekstrakcji).
Ostateczne zadanie to zaproponowanie procedury analitycznej do rozdzielnia wybranego pierwiastka występujące w wodach na dwóch, różnych stopniach utlenienia z wykorzystaniem ekstrakcji do fazy stałej. Ewentualnie aspekt aplikacyjny zostanie wdrożony.
Dyskusja wyników i ich krytyczne ocena będzie podstawą realizacji tego celu.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student powinien
- posiadać pogłębioną wiedzę z zakresu techniki rozdzielania z naciskiem na ekstrakcję do fazy stałej
- posiadać wiedzę o analizie specjacyjnej i jej założeniach.
Student posiądzie umiejętność
- planowania pracy ze szczególnym uwzględnieniem pracy eksperymentalnej;
- pracy w zespole;
- komunikacji w języku angielskim ze szczególnych uwzględnieniem słownictwa z zakresu chemii (terminologii chemicznej);
- samodzielna i krytyczna ocena danych literaturowych.
Student będzie gotowy do
- poszanowania potrzeby ochrony środowiska naturalnego i jego badania;
- wypełniania świadomie swojej roli społecznej w przekazywaniu społeczeństwu w sposób powszechnie zrozumiały informacji dotyczących ochrony środowiska naturalnego.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny końcowej będzie sporządzony raport i obrona zaproponowanej procedury. Uwzględniona zostanie także aktywność studenta podczas pracy w kontakcie i jego samodzielne przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych (rozmowa na temat badań prowadzonych w danym dniu).
Literatura
E. Merian "The Elements in the environment" Verlag Chemie Basel, Weinheim, 1984
Roger N. Reeve, Introduction Environmental Analysis, Wiley 2002 online
Radojevic M, Bashkin VN (2006) Practical Environmental Analysis. Royal Society of Chemistry, 2nd ed. 482 p.
Literatura fachowa wskazana przez koordynatora projektu oraz samodzielnie zgromadzona przez studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: