Praktyki zawodowe 1200-2PRAKZA3P
Celem przedmiotu jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą nauczyciela - kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych poprzez:
- zapoznanie się ze specyfiką szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (poznanie realizowanych przez nią zadań, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, dokumentacji);
- obserwowanie (uczniów i ich potrzeb, interakcji uczeń-nauczyciel oraz uczeń-uczeń, lekcji i zajęć pozalekcyjnych);
- pełnienie roli opiekuna-wychowawcy (prowadzenie działań edukacyjnych, w tym zajęć wychowawczych)
- prowadzenie dokumentacji praktyk;
- konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką;
- ewaluację prowadzonych działań.
Celem przedmiotu jest także doskonalenie umiejętności dydaktycznych i chemicznych poprzez:
- przeprowadzanie lekcji chemii;
- pisanie konspektów lekcji;
- formułowanie celów nauczania;
- prowadzenie zajęć z wykorzystaniem różnorodnych metod nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących uczniów;
- opracowywanie materiałów dydaktycznych z uwzględnieniem uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych;
- przygotowywanie i bezpieczne przeprowadzanie doświadczeń chemicznych i ich opisywanie na odpowiednim poziomie szczegółowości;
- kontrolowanie wiedzy ucznia (kontrola ustna i pisemna).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Metodyka obliczeń chemicznych
Podstawy dydaktyki chemii
Środki dydaktyczne w nauczaniu chemii 1
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student:
Wiedza: Student zna:
- specyfikę szkoły podstawowej i ponadpodstawowej;
- dokumentację szkoły podstawowej i ponadpodstawowej;
- sposób funkcjonowania i organizacji pracy w szkole podstawowej i ponadpodstawowej;
- specyfikę pracy nauczyciela.
Umiejętności. Student potrafi:
- wymienić zadania realizowane przez szkolę podstawową i ponadpodstawową;
- opisać sposób funkcjonowania szkoły podstawowej i ponadpodstawowej;
- wnikliwie obserwować uczniów i diagnozować ich potrzeby;
- pełnić rolę opiekuna-wychowawcy;
- rzetelnie prowadzić dokumentację praktyk;
- konfrontować wiedzę teoretyczną z praktyką;
- dokonać ewaluacji prowadzonych działań;
- przeprowadzać lekcje chemii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej;
- pisać konspekty lekcji;
- prawidłowo formułować cele nauczania;
- prowadzić zajęcia z wykorzystaniem różnorodnych metod nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących uczniów;
- opracowywać materiały dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów;
- przygotowywać i bezpieczne przeprowadzać doświadczenia chemiczne;
- prowadzić prawidłowy opis wykonanych doświadczeń;
- kontrolować wiedzę uczniów (kontrola ustna i pisemna);
- stworzyć warsztat pracy nauczyciela chemii.
Kompetencje. Student:
- dba o jakość i staranność działań;
- podejmuje decyzje w oparciu o racjonalne przesłanki;
- wykazuje umiejętność adaptacji do nowych sytuacji;
- rozumie potrzebę dostosowywania materiałów dydaktycznych do możliwości uczniów;
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę, wystawianą:
- poprawną metodycznie i merytorycznie implementację dokumentacji praktyk odbytych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej wraz z dodatkowymi zadaniami na platformie Kampus (waga: 30% oceny końcowej)
- uzyskanie oceny pozytywnej od opiekuna praktyk (waga: 70% oceny końcowej)
Literatura
Książki z dydaktyki chemii:
1. Anna Galska-Krajewska, Krzysztof M. Pazdro, Dydaktyka chemii, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1990;
2. red. Andrzej Burewicz, Hanna Gulińska, Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1993, 2002
3. red. A. Siporska, M. M. Chrzanowski, Didactics of Science in International Curricula, SCRIPT sc, Warszawa 2017
Materiały z zajęć warsztatowych i laboratoryjnych z Dydaktyki Chemii
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: