Laboratorium dydaktyki chemii 1200-2LDCH2P
Celem zajęć jest wyksztalcenie u studentek i studentów umiejętności planowania, przygotowania i praktycznego oraz bezpiecznego wykonywania eksperymentów chemicznych wykorzystywanych w procesie realizacji programu nauczania chemii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Przedstawione będą sposoby zapoznania ucznia z właściwościami niebezpiecznych substancji. Metody i zasady tworzenia kart charakterystyki dla uczniów. Omawiane będą zasady BHP podczas wdrażania uczniów do bezpiecznego wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych. Analizowane będą sposoby bezpiecznej aktywizacji uczniów w tym praca w grupie i samodzielna praca laboratoryjna ucznia. Ćwiczona będzie umiejętność poprawnego opisu obserwowanych zjawisk, formułowania wniosków oraz tworzenia notatek. W ramach laboratorium studentki i studenci wykonują i opracowują doświadczenia chemiczne przewidziane w programach nauczania szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej. W tym np. otrzymywanie gazów i badanie ich właściwości, reakcje i otrzymywanie tlenków, kwasów, wodorotlenków, soli i związków kompleksowych. Zapoznają się i wykonują samodzielnie doświadczenia uwzględniające reakcje redoks oraz ćwiczenia z elektrochemii, kinetyki i równowagi. W opisach wykonywanych doświadczeń studentki i studenci uwzględniają zasady bezpieczeństwa pracy ze stosowanymi odczynnikami.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student/studentka zna miejsce przedmiotu chemia jego cele i treści nauczania w zakresie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej ze szczególnym uwzględnieniem wymaganych doświadczeń.
Student/studentka zna zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym .
Umiejętności:
Student/ studentka potrafi bezpiecznie przeprowadzić doświadczenia przewidziane przez programy na poziomie edukacji podstawowej i ponadpodstawowej.
Potrafi kierować pracą uczniów w szkolnym laboratorium chemicznym.
Potrafi zorganizować szkolną pracownię chemiczną .
Posiada umiejętność planowania lekcji z wykorzystaniem doświadczenia chemicznego.
Potrafi wspomóc uczniów w planowaniu ich pracy badawczej, zwłaszcza w przypadku metody naukowej i metody projektów edukacyjnych.
Posiada umiejętność zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych.
Kompetencje
Dostosowuje sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów.
Rozwija dociekliwość i stymuluje samodzielną pracę uczniów.
Podkreśla konieczność precyzji podczas pracy doświadczalnej.
Dąży do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia.
Kryteria oceniania
Wykonanie i opracowanie wszystkich doświadczeń chemicznych przewidzianych programem.
Zaliczenie testu z zakresu chemii nieorganicznej i fizycznej z materiału zawartego w podstawie programowej dla szkół ponadpodstawowych.
Podczas zajęć będzie prowadzony rejestr obecności.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu semestru podlegające usprawiedliwieniu. Wymagane jest odpracowanie opuszczonych pracowni.
Zaliczenie w terminie poprawkowym można uzyskać po zaliczeniu testu i raportów z ćwiczeń laboratoryjnych zaplanowanych na dany semestr.
Praktyki zawodowe
Odbycie praktyk pedagogicznych w szkole podstawowej i liceum jest niezbędne do uzyskania uprawnień pedagogicznych.
Literatura
1. A. Galska-Krajewska, Krzysztof M. Pazdro, Dydaktyka chemii, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1990;
2. red. A. Burewicz, Hanna Gulińska, Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1993, 2002
3.Z. Niraz, J. Soczewka, K. Wojciechowska Metodyka szkolnych doświadczeń chemicznych WSRP, 1984
4. A. Burewicz „Zestaw ćwiczeń laboratoryjnych dla przedmiotu dydaktyka chemii”, UAM, Poznań.
5. Chemia w szkole - czasopismo dla nauczycieli
6. Szkolne podręczniki do nauczania chemii
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: