W cyklu 2023Z:
Szczegółowa tematyka kursu: 1.1. Własność intelektualna - definicje. 1.2. Sposoby wykorzystania poszczególnych licencji. 1.3. Ograniczenia stosowania treści objętych różnymi licencjami. 1.4. Czym jest plagiat? 2.1. Epistolografia e-mail 2.2. Przegląd narzędzi do współpracy w ramach GSuite 3.1. Bazy naukowe – jak zdefiniować, w czym są pomocne. 3.2. Omówienie wybranych baz naukowych istniejących na rynku, ich specjalizacja. 3.3. Prezentacja przykładowej analizy problemu – wyszukiwanie prac autora, słowa kluczowego. 3.4. Bazy patentowe. 4.1. Podstawy obsługi oprogramowania do zarządzania biblioteką dokumentów, na przykładzie oprogramowania Zotero oraz Mendeley. 4.2. Dodawanie plików do biblioteki, katalogowanie, dodawanie notatek i komentarzy oraz wyszukiwanie potrzebnych informacji. 4.3. Tworzenie grup oraz dzielenie się dokumentami pomiędzy członkami grupy. 4.4. Sporządzanie bibliografii załącznikowej w programach do edycji tekstu MS Word oraz cytowań. Edycja stylu cytowań i bibliografii. 5.1. Programy do obliczeń wspomagające pracę chemika – przedstawienie, podobieństwa i różnice. 5.2. Przykładowe obliczenia – porównanie między programami. 5.3. Graficzna prezentacja wyników obliczeń. 5.4. Jak zamieszczać obliczenia w pracy/publikacji - przykład. 6.1. Zaawansowane programy do analizy danych Origin Pro - omówienie 6.2. Prezentacja danych, formatowanie wykresów. 6.3. Podstawowa analiza statystyczna. 7.1. Przegląd najpopularniejszych programów do rysowania wzorów strukturalnych. 7.2. Rysowanie wzorów strukturalnych w 2D i generowanie modeli 3D 7.3. Wyznaczanie wzorów cząsteczkowych, określanie składu chemicznego,obliczanie parametrów molekularnych ze wzorów strukturalnych. 7.4. Przewidywanie widm NMR ze wzorów strukturalnych. 7.5. Wykorzystanie baz gotowych struktur oraz biblioteki grafik szkła laboratoryjnego do tworzenia zaawansowanych rycin. 8.1. Czym jest Reaxys i na co pozwala chemikowi – wprowadzenie. 8.2. Wyszukiwanie danych literaturowych na podstawie struktury chemicznej. 8.3. Konstruowanie kwerend za pomocą wbudowanych interfejsów. 8.4. Planowanie syntezy chemicznej oraz zakupu związków chemicznych za pomocą Reaxys. 8.5. Zastosowanie bazy Reaxys do rozwiązywania przykładowych problemów badawczych. 9.1 Zaprezentowanie (na papierze) struktury raportu i niezbędnych elementów sprawozdania z przeprowadzonych badań. 9.2 Zaprezentowanie technicznej strony raportu: paragrafy/akapity, style, nagłówki i ich poziomy, przypisy, spis treści, figury i tabele, równania. 9.3. Edytory tekstu, procesory tekstu, skład tekstu WYSIWYG i WYSIWYM. 9.4. Znaczenie tradycji w piśmiennictwie naukowym. 10.1. Zaawansowane procesory tekstu LaTeX (przez platformę online Overleaf). 11.1. Raport z badań laboratoryjnych- zasady, narzędzia, elementy. 11.2. Wykonanie i recenzja raportu. 12.1. Planowanie wystąpienia ustnego: cele prezentacji, ramowy program prezentacji, przygotowywanie argumentacji, poszukiwanie formy prezentacji dla określonych warunków wystąpienia. 12.2 Konstrukcja prezentacji: projektowanie slajdów, szczegóły techniczne, przegląd programów do prezentacji multimedialnych (MS Office). 12.3 Sprawy praktyczne przy prezentacji ustnej: trening, mowa ciała, wygląd osoby prezentującej, savoir-vivre, głos prezentera, retoryka. 12.4 Nawiązywanie kontaktu ze słuchaczami, metody przyciągania uwagi audytorium, elementy wywierania wpływu, metody zwalczania tremy. 12.5 Każdy student w ramach pracy domowej przygotowuje jedną krótką prezentację (ok. 10 minut) na zadany temat. 13.1 Generowanie i wizualizacja struktur przestrzennych: Problem próbkowania przestrzeni konformacyjnej. 13.2 Wizualizacja konformacji przy użyciu serwisów internetowych. 13.2.1 Małe cząsteczki. 13.2.2 Duże kompleksy biomolekularne. 13.3. Konformacyjne bazy danych. 14.1. Narzędzia do edycji grafiki rastrowej 14.2. Narzędzia do edycji grafiki wektorowej. 14.3. Interfejs i zastosowania. 15.1. Narzędzia do analizy matematycznej. 15.2. Nadawanie etykiet, definiowanie funkcji, podstawianie i upraszczanie wyrażeń, rozwiązywanie równań. 15.3. Pochodne, całki, wizualizacja danych, zadania z treścią.
|
W cyklu 2024Z:
Szczegółowa tematyka kursu: 1.1. Własność intelektualna - definicje. 1.2. Sposoby wykorzystania poszczególnych licencji. 1.3. Ograniczenia stosowania treści objętych różnymi licencjami. 1.4. Czym jest plagiat? 2.1. Epistolografia e-mail 2.2. Przegląd narzędzi do współpracy w ramach GSuite 3.1. Bazy naukowe – jak zdefiniować, w czym są pomocne. 3.2. Omówienie wybranych baz naukowych istniejących na rynku, ich specjalizacja. 3.3. Prezentacja przykładowej analizy problemu – wyszukiwanie prac autora, słowa kluczowego. 3.4. Bazy patentowe. 4.1. Podstawy obsługi oprogramowania do zarządzania biblioteką dokumentów, na przykładzie oprogramowania Zotero oraz Mendeley. 4.2. Dodawanie plików do biblioteki, katalogowanie, dodawanie notatek i komentarzy oraz wyszukiwanie potrzebnych informacji. 4.3. Tworzenie grup oraz dzielenie się dokumentami pomiędzy członkami grupy. 4.4. Sporządzanie bibliografii załącznikowej w programach do edycji tekstu MS Word oraz cytowań. Edycja stylu cytowań i bibliografii. 5.1. Programy do obliczeń wspomagające pracę chemika – przedstawienie, podobieństwa i różnice. 5.2. Przykładowe obliczenia – porównanie między programami. 5.3. Graficzna prezentacja wyników obliczeń. 5.4. Jak zamieszczać obliczenia w pracy/publikacji - przykład. 6.1. Zaawansowane programy do analizy danych Origin Pro - omówienie 6.2. Prezentacja danych, formatowanie wykresów. 6.3. Podstawowa analiza statystyczna. 7.1. Przegląd najpopularniejszych programów do rysowania wzorów strukturalnych. 7.2. Rysowanie wzorów strukturalnych w 2D i generowanie modeli 3D 7.3. Wyznaczanie wzorów cząsteczkowych, określanie składu chemicznego,obliczanie parametrów molekularnych ze wzorów strukturalnych. 7.4. Przewidywanie widm NMR ze wzorów strukturalnych. 7.5. Wykorzystanie baz gotowych struktur oraz biblioteki grafik szkła laboratoryjnego do tworzenia zaawansowanych rycin. 8.1. Czym jest Reaxys i na co pozwala chemikowi – wprowadzenie. 8.2. Wyszukiwanie danych literaturowych na podstawie struktury chemicznej. 8.3. Konstruowanie kwerend za pomocą wbudowanych interfejsów. 8.4. Planowanie syntezy chemicznej oraz zakupu związków chemicznych za pomocą Reaxys. 8.5. Zastosowanie bazy Reaxys do rozwiązywania przykładowych problemów badawczych. 9.1 Zaprezentowanie (na papierze) struktury raportu i niezbędnych elementów sprawozdania z przeprowadzonych badań. 9.2 Zaprezentowanie technicznej strony raportu: paragrafy/akapity, style, nagłówki i ich poziomy, przypisy, spis treści, figury i tabele, równania. 9.3. Edytory tekstu, procesory tekstu, skład tekstu WYSIWYG i WYSIWYM. 9.4. Znaczenie tradycji w piśmiennictwie naukowym. 10.1. Zaawansowane procesory tekstu LaTeX (przez platformę online Overleaf). 11.1. Raport z badań laboratoryjnych- zasady, narzędzia, elementy. 11.2. Wykonanie i recenzja raportu. 12.1. Planowanie wystąpienia ustnego: cele prezentacji, ramowy program prezentacji, przygotowywanie argumentacji, poszukiwanie formy prezentacji dla określonych warunków wystąpienia. 12.2 Konstrukcja prezentacji: projektowanie slajdów, szczegóły techniczne, przegląd programów do prezentacji multimedialnych (MS Office). 12.3 Sprawy praktyczne przy prezentacji ustnej: trening, mowa ciała, wygląd osoby prezentującej, savoir-vivre, głos prezentera, retoryka. 12.4 Nawiązywanie kontaktu ze słuchaczami, metody przyciągania uwagi audytorium, elementy wywierania wpływu, metody zwalczania tremy. 12.5 Każdy student w ramach pracy domowej przygotowuje jedną krótką prezentację (ok. 10 minut) na zadany temat. 13.1 Generowanie i wizualizacja struktur przestrzennych: Problem próbkowania przestrzeni konformacyjnej. 13.2 Wizualizacja konformacji przy użyciu serwisów internetowych. 13.2.1 Małe cząsteczki. 13.2.2 Duże kompleksy biomolekularne. 13.3. Konformacyjne bazy danych. 14.1. Narzędzia do edycji grafiki rastrowej 14.2. Narzędzia do edycji grafiki wektorowej. 14.3. Interfejs i zastosowania. 15.1. Narzędzia do analizy matematycznej. 15.2. Nadawanie etykiet, definiowanie funkcji, podstawianie i upraszczanie wyrażeń, rozwiązywanie równań. 15.3. Pochodne, całki, wizualizacja danych, zadania z treścią.
|