Fizyka A 1200-1FIZAW2
Kurs ma za zadanie zapoznanie studenta chemii z podstawowymi prawami fizyki z zakresu mechaniki. Na cały kurs składa się wykład i ćwiczenia rachunkowe. Wykład obejmuje pokazy doświadczeń oraz ilustrację teoretyczną zjawisk fizycznych.
Tematyka wykładu:
-Pole elektrostatyczne pochodzące od układu ładunków, dipol elektryczny: trwały i indukowany.
-Dielektryki, polaryzacja.
-Przewodniki, kondensator,
-obwody z prądem, prawa Kirchoffa.
- Pole magnetyczne, od ładunku w ruchu , od przewodnika z prądem,
- Ruch ładunku w polu magnetycznym, moment magnetyczny. -Magnetyczne własności materii, diamagnetyki, paramagnetyki, ferromagnetyki.
-Prawo indukcji elektromagnetycznej, samoindukcja,
-prądy zmienne.
- Równania Maxwella, równanie falowe, energia fali elektromagnetycznej.
-Równania Maxwella w ośrodku materialnym. Polaryzacja i namagnesowanie ośrodka, przenikalność dielektryczna i magnetyczna, rozchodzenie się fali w ośrodku materialnym.
- Fale elektromagnetyczne; odbicie, załamanie, polaryzacja fali, spójność, dyfrakcja, interferencja. Oddziaływanie fali elektromagnetycznej z cząsteczkami; emisja, absorpcja
Ćwiczenia rachunkowe stanowią ilustrację do wykładu. Mają na celu nauczenie studenta samodzielnego rozwiązywania prostych problemów dotyczących zagadnień omawianych na wykładzie, przy wykorzystaniu poznanego aparatu matematycznego. Odbywają się one w mniejszych grupach i polegają na wspólnym rozwiązywaniu zadań.
Wykład + ćwiczenia = 60 godzin
Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych oraz ewentualnie konsultacje 2-4 godz/ tydzień = 30 – 60 godzin
Przygotowanie do kolokwiów i egzaminu =60 godzin
Razem = 150-180 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student będzie potrafić:
WIEDZA:
1. Opisać i objaśnić zjawiska fizyczne omawiane na wykładzie
2. Zrozumieć prawa rządzące przyrodą
3. Opisać te prawa językiem matematyki
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Wykorzystać swoją wiedzę z dziedziny fizyki w pracy chemika
2. Formułować problem z fizyki i go rozwiązać
3. Interpretować prawa fizyki i wyciągać z nich wnioski
4. Dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe w przyrodzie
POSTAWY:
1. Współpracować w grupie nad wspólnym rozwiązywaniem problemów
2. Zadawać pytania w celu rozwiania swoich wątpliwości
3. Wyjaśnić problem z fizyki kolegom
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń:
- na ocenę na podstawie kolokwiów pisemnych: cztery kolokwia cząstkowe oraz kolokwium zaliczeniowe dla osób, którym nie udało się zaliczyć ćwiczeń na podstawie kolokwiów cząstkowych
Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem koniecznym do przystąpienia do egzaminu.
Zaliczenie całego przedmiotu: – egzamin pisemny – test jednokrotnego wyboru z koniecznością uzasadnienia udzielonych odpowiedzi
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1.R. Resnick, D. Holliday, "Fizyka 2", PWN, Warszawa, 1998
2.B. Gadomska, B. Janowska-Dmoch, W. Gadomski, "Skrypt do Wykładu i Ćwiczeń rachunkowych z fizyki", tom II, Wydział Chemii U.W., 2005
3.A. H. Piekara, "Elektryczność i Magnetyzm", PWN, Warszwa, 1970
4.F.C. Crawford, "Fale", PWN, Warszawa, 1972
5.A. R. Von Hippel, " Dielektryki i Fale", PWN, Warszawa, 1963
6*.S. Striełkow, I. Elcin, I. Jakowlew, "Zbiór zadań z fizyki", PWN, Warszwa, 1965
7*.R. Purcell, ""Elektryczność i Magnetyzm", PWN, Warszawa, 1972
8*.R. Feynman, "Wykłady z Fizyki", tom I część II, PWN, Warszawa, 1969, 1974
*) literatura dodatkowa dla chętnych
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: