Chemia analityczna A - laboratorium 1200-1CHANALAL3
W trakcie zajęć laboratoryjnych wszyscy studenci wykonują ćwiczenia wstępne:
• podstawy techniki laboratoryjnej: odmierzanie cieczy, ogrzewanie roztworów, strącanie osadów i ich przemywanie oraz sączenie, prażenie osadów, technika miareczkowania, prowadzenie dziennika laboratoryjnego,
• kalibrowanie kolb i pipety,
• wykonanie odważki substancji wzorcowej Na2CO3 na wadze analitycznej.
Studenci realizujący program na poziomie A wykonują następujące ćwiczenia:
• Przygotowanie roztworu ok. 0.2 mol/l HCl i nastawienie jego miana na odważkę Na2CO3 wobec buforu porównawczego. Oznaczanie NaOH.
• pH-metryczne oznaczanie mieszaniny CO3 2- i HCO3- . Przygotowanie roztworu ok. 0.2 mol/l HCl i nastawianie jego miana. Miareczkowanie próbkiwęglanów i wodorowęglanów mianowanym roztworem HCl, obliczenie wyniku na podstawie wykreślonej krzywej miareczkowania.
• Przygotowanie mianowanego roztworu 0.05 mol/l AgNO3 z odważki wysuszonej soli. Miareczkowanie próbki zawierającej jony Cl- metodą Mohra.
• Przygotowanie roztworu ok. 0.05 mol/l EDTA i nastawianie jego miana na odważkę wyprażonego ZnO. Kompleksometryczne oznaczanie mieszaniny jonów Ca2+ i Mg2+
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student pozna:
• podstawowe składniki materii i ich własności, własności pierwiastków chemicznych, podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, symbolikę, nomenklaturę i notację chemiczną, rozumie zapis reakcji chemicznych,
• podstawy chemii analitycznej w zakresie metod analizy ilościowej oraz podstawy chemii nieorganicznej,
• podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w stopniu wystarczającym do pracy w laboratorium chemicznym
oraz będzie dysponował uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych związanych z działalnością naukową i dydaktyczną.
Umiejętności: Student będzie potrafił:
• zastosować poznane prawa chemii w analizie wybranych problemów chemicznych,
• posługiwać się metodami rachunku różniczkowego do rozwiązywania wybranych problemów chemicznych,
• przeprowadzić analizę ilościową substancji nieorganicznych,
• planować i wykonywać podstawowe badania, doświadczenia i obserwacje oraz krytycznie oceniać wyniki,
• wypowiadać się na tematy dotyczące problemów chemicznych. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej.
Student będzie miał świadomość zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz rozumiał potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Kompetencje społeczne: student
• będzie potrafił pracować w zespole i mieć świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania oraz przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej.
• zrozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- ocena wiedzy teoretycznej (cztery krótkie pisemne kolokwia dopuszczające do wykonania ćwiczeń)
- ocena z uzyskanych wyników oznaczeń ilościowych
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Przepisy analityczne wywieszone w gablocie pracowni.
2. A. Cygański „ Chemiczne metody analizy ilościowej”, WNT, 1992.
3. A. Cygański „ Metody elektroanalityczne”, WNT, 1991.
4. J. Minczewski, Z. Marczenko „Chemia Analityczna”, PWN, 1985.
5. A. Hulanicki „ Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej”, PWN, 1979.
6. Wykład kursowy „ Podstawy Chemii Analitycznej”
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: