Seminarium z ekono- i socjofizyki II 1101-5sESF2
Seminarium ma charakter interdyscyplinarny i przeglądowy pokazując jak w różnych ośrodkach akademickich i badawczych metody stosowane w fizyce bądź pokrewne są wykorzystywane w takich dziedzinach jak ekonomia i socjologia. Uczestnikami seminarium są nie tylko młodzi naukowcy doktoranci i studenci ale także doświadczeni badacze. Seminarium jest prowadzone w trybie stacjonarnym ale wiele pomocniczych i inspirujących materiałów, odnośników literaturowych i linków można znaleźć na stronach Sekcji Polskiego Towarzystwa Fizycznego `Fizyka w Ekonomii i Naukach Społecznych' (FENS) pod adresem podanym w poniższym paragrafie.
Tematyki Seminarium z Ekono- i Socjofizyki są dobrze odzwierciedlane przez te jakie były prezentowane na kolejnych sympozjach polskiego środowiska ekono- i socjofizyków (patrz adres internetowy:
http://science24.com/event/fens2015/
a tam odpowiednie linki).
Do zaliczenia seminarium wymagana jest obecność na referatach, udział w dyskusjach oraz wygłoszenie własnego referatu, przy czym wymagana jest tutaj przynajmniej bierna znajomość języka angielskiego.
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu seminarium student uzyskuje następujące efekty w zakresie kształcenia.
WIEDZA
1) uzyskuje wiedzę umożliwiającą poznanie i przedyskutowanie koncepcji, metodologii, teorii, modeli, metod i technik, przede wszystkim o charakterze interdyscyplinarnym, stosowanych w szeroko rozumianej fizyce a także w ekonomii i socjologii do badania przede wszystkim układów złożonych.
2) uzyskuje wiedzę pozwalającą analizować różnorodne dane empiryczne jakimi operuje się we wspomnianych dziedzinach.
UMIEJĘTNOŚCI
Chodzi w tym kontekście o zdobycie umiejętności czytania publikacji naukowych pozwalającej, przede wszystkim, na:
1) umiejętność szybkiego wydobywania z nich istoty rzeczy
2) umiejętność sukcesywnego pogłębianie (w miarę potrzeb) rozumienia zawartych w nich treści
3) umiejętność optymalnego wykorzystywania źródeł rekomendowanych w publikacjach
4) umiejętność publicznego i kuluarowego przekazywania zawartych w nich zagadnień i rozwiązań przedstawianych problemów
5) umiejętność uczestniczenia w dyskusjach naukowych a w tym zwłaszcza umiejętności możliwie prostego i jasnego sposobu przedstawiania (formułowania) własnych i cudzych myśli
6) umiejętność dostrzegania zjawisk i procesów ekonomicznych i socjologicznych
7) umiejętność samodzielnego stawiania i rozwiązywania problemów naukowych
8) pogłębione rozumienie istoty pracy w zespołach interdyscyplinarnych.
POSTAWY
1) Docenia wagę dogłębnego i wszechstronnego zrozumienia problemu przy wyciąganiu wniosków i podejmowaniu decyzji.
To wszystko odpowiada następującym efektom w zakresie kształcenia (patrz Informator o studiach pod adresem http://www.fuw.edu.pl/ ):
1) wiedzy: KW01 - KW06,
2) umiejętności: KU05 - KU09,
3) kompetencji: K04, K05.
PRZEWIDYWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA:
- uczestnictwo w zajęciach: 30h - 1.0 ECTS,
- przygotowanie własnego referatu: 25h - 1.0 ECTS.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach oraz wygłoszenie referatu. Przedmiotem referatu jest publikacja rekomendowana przez opiekunów seminarium. Ponadto, przy dokonywaniu oceny brana jest pod uwagę aktywność uczestnika seminarium. Wreszcie, przed wystawieniem oceny zaliczającej seminarium opiekunowie seminarium rozstrzygają w jakim stopniu uczestnik seminarium nabył wiedzę, umiejętności i kompetencje określone powyżej (w rozdz. pt.: "Efekty kształcenia").
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1) Publikacje rekomendowane przez poszczególnych prelegentów.
2) Prezentacje zamieszczone pod wspomnianym w poprzedniej sekcji adresem internetowym: http://science24.com/event/fens2015/
wraz z odpowiednimi linkami.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: