- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wszechświat cząstek elementarnych dla humanistów 1100-WCE-OG
- https://www.fuw.edu.pl/~zarnecki/WCE/
- https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=14454 (w cyklu 2023Z)
- https://kampus-kursy.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=803 (w cyklu 2024Z)
Wykład jest wstępem do burzliwie rozwijającej się, nowej dziedziny wiedzy jaką jest pogranicze fizyki cząstek elementarnych, astrofizyki i kosmologii. Wykład przeznaczony dla nieprzyrodników. Aparat matematyczny będzie ograniczony, aby uczynić wykład dostępnym dla szerszego grona słuchaczy.
Program:
1. Ogólne informacje o Modelu Standardowym
2. Detekcja cząstek. Przyspieszacze i zderzacze cząstek. Wielkie eksperymenty
3. Hadrony, kwarki i leptony
4. Teoria oddziaływań podstawowych, Model Standardowy
5. Testy Modelu Standardowego i odkrycie cząstki Higgsa
6. Rozszerzenia Modelu Standardowego
7. Powstanie i budowa Wszechświata, ciemna materia i ciemna energia
8. Fale grawitacyjne
Nakład pracy studenta:
- wykład 30h
- przygotowanie do wykładu 15h
- przygotowanie do egzaminu 20h
Razem: 65h
Ostatnia aktualizacja: Aleksander Żarnecki, październik 2020
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
- opisuje elementarne składniki materii, ich podstawowe cechy i oddziaływania zachodzące między nimi
- rozumie różnicę między klasycznym i kwantowym opisem zjawisk fizycznych
- wymienia główne sukcesy i problemy Modelu Standardowego
- opisuje związki między fizyką cząstek a powstaniem i ewolucją Wszechświata
UMIEJĘTNOŚCI i KOMPETENCJE
- rozpoznaje procesy badane we współczesnych eksperymentach fizyki cząstek
- potrafi ocenić rzetelność doniesień medialnych
POSTAWY
- wskazuje na kluczową rolę doświadczenia w rozwoju fizyki
Kryteria oceniania
Wymagania niezbędne do zaliczenia:
obecność na wykładzie, 50% punktów z testów pisemnych.
Obecność na wykładzie będzie weryfikowana poprzez krótkie testy udostępniane na platformie Kampus w trakcie wykładu. Punkty z testów wykładowych będą się też sumować (z wagą 0.5) z punktami testu końcowego.
Lista pytań testowych będzie umieszczona na stronie wykładu.
Literatura
1. Martinus J.G. Veltman, Facts and Mysteries in Elementary Particle Physics, World Scientific 2003
2. Frank Close, Kosmiczna Cebula - Kwarki i Wszechświat, PWN 1989
3. L. Lederman, D. Teresi, Boska cząstka, jeśli Wszechświat jest odpowiedzią, jak brzmi pytanie?, Prószyński i S-ka, Warszawa 2005
4. M. J. G. Veltman, The Higgs Boson, Scientific American 255:88-94,1986 (Issue no 5).
5. Y. Nambu, A Matter of Symmetry, Scientific American, May 1992, str. 37
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: