Podstawy prezentacji naukowej 1100-3BB12
Motywacja: Profesjonalna prezentacja swoich prac i projektów jest bardzo ważna zarówno wewnątrz grupy wspólnie prowadzącej badania jak i w szerszym środowisku. Dobrze przygotowana i sprawnie zaprezentowana prezentacja może być dodatkowym atutem prowadzącym do pozyskania nowych współpracowników lub do rozszerzenia pola badań. Prezentacja nudna i nieczytelna zniechęca potencjalnych partnerów i wyrabia złą opinię. Naukowcy pragnący skutecznie zdobywać fundusze na swoje projekty muszą skutecznie przekazywać opinii publicznej informacje o wadze prowadzonych badań.
Treść:
W trakcie kilku wykładów zostanie przekazany słuchaczom zbiór użytecznych informacji pomagających sprawnie i skutecznie prezentować publicznie swój obszar badawczy, uzyskane wyniki i zamierzenia. Tematyka zajęć obejmie:
- typowe formy komunikacji wewnątrz środowiska naukowego (referat, plakat),
- autorskie formy przekazu adresowanego do szerszych kręgów odbiorców (wykład popularyzatorski, informację prasową, artykuł popularny ...)
Będzie także mowa o:
- działaniach popularyzatorskich oraz o
- środkach wzbogacających jakość i atrakcyjność przekazu, w tym o grafice, fotografii i prezentacji wideo.
Działania wzbogacające zajęcia:
- W czasie zajęć każdy słuchacze będzie miał okazję przećwiczyć praktycznie niektóre omawiane zagadnienia: przygotować i przedstawić prezentację na wybrany temat oraz przygotować i zaprezentować plakat.
- Wystąpienie każdego studenta będzie komentowane w ogólnej dyskusji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna zbiór faktów użytecznych przy przygotowywaniu różnych form prezentacji,
Umiejętności:
- potrafi przygotować wybraną formę prezentacji,
- potrafi świadomie dobierać i różnicować środki przekazu dostosowane do zamierzonego celu,
Postawy:
- docenia potrzebę i znaczenie skutecznego prezentowania wyników i przedmiotu badań, rozumie potrzeby odbiorcy i ograniczenia w skuteczności przekazu.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu = 3
Składniki procentowe oceny:
1) ocena za wygłoszenie 10 minutowej prezentacji 35%
2) ocena za przygotowany plakat 15%
3) obecności 50% (50% = obecność na wszystkich zajęciach)
W przypadku konieczności zaliczenia poprawkowego wymagane będzie przygotowanie i przedstawienie prezentacji oraz plakatu. W ocenie będzie także uwzględniany składnik dotyczący obecności.
Literatura
Brak obowiązkowej literatury.
Literatura nieobowiązkowa:
Wasylczyk P.- Prezentacje naukowe, PWN, Warszawa, 2017.
Niedzicki W. - Sztuka prezentacji w nauce, biznesie, polityce, - Poltext, Warszawa, 2010.
Sadowski M. P. - Doskonała prezentacja. Sztuka skutecznego przekazu, - Helion, Warszawa, 2008.
Leary M. - Wywieranie wrażenia na innych; O sztuce autoprezentacji. - GWP, Gdańsk, 2004.
Lunden B. Rosell L. - Techniki prezentacji; O sztuce przemawiania, angażowania i przekonywania. - BL Info Polska, Gdańsk, 2003.
Młyniec W. Ufnalska S. - Scientific communication, czyli jak pisać i prezentować prace naukowe. - Sorus, Poznań, 2005
Weiner J. - Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych: przewodnik praktyczny. - PWN, Warszawa, 2003.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Europejskie studia optyki okularowej i optometrii, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Zastosowania fizyki w biologii i medycynie, stacjonarne, pierwszego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: