Biologiczne systemy koordynacji 1000-715bBSK
Zagadnienia poruszane w wykładach:
Organizm w środowisku.
Przemiany energii u roślin i zwierząt
Procesy transportowe u roślin i zwierząt
Gospodarka wodna i mineralna roślin i zwierząt
Przekazywanie sygnałów u roślin i zwierząt
Tropizmy, nastie i ruchy autonomiczne u roślin
Układ ruchowy u zwierząt - szkielet i mięśnie
Rozmnażanie się roślin i zwierząt
Stres u roślin i zwierząt
Procesy regulacyjne na poziomie populacji, organizmu i tkanki
Zagadnienia rozwijane przez studentów na konwersatoriach
Zastosowanie populacji wirtualnych w biologii
Koncepcje: koewolucji, wyścigu zbrojeń i Czerwonej Królowej
Społeczeństwa owadów, jako systemy biologiczne.
Przemiany zbiorowisk roślinnych
Choroby metaboliczne, jako przykład zaburzenia systemów koordynacji
Wrodzone choroby metaboliczne
Mechanizmy odbioru i przetwarzania informacji pochodzących ze środowiska oraz ich rola w homeostazie
Udział domen symplastowych w rozwoju roślin
Wykorzystanie hormonów w produkcji roślinnej
Ewolucja wrażliwości organizmów na światło i jej wpływ na powstanie zegara molekularnego
Molekularne podstawy rytmów biologicznych u roślin
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
Identyfikuje i definiuje narzędzia matematyki, informatyki i statystyki niezbędne do zrozumienia praw przyrody oraz opisu procesów życiowych i podaje przykłady ich zastosowania.
Zna funkcjonowanie struktur komórkowych i przedstawia najważniejsze zależności funkcjonalne zarówno między składowymi komórki, jak i między komórkami
Zna budowę morfologiczną i anatomiczną organizmów oraz rozumie funkcjonowanie organizmu jako całości
Rozumie zasady hierarchicznej organizacji życia, od cząsteczki po biosferę, i stosuje pojęcia niezbędne dla ich zrozumienia i opisu
Rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze zachodzące na poziomie osobnika, populacji i ekosystemu
Zna ogólne uwarunkowania środowiskowe życia oraz wpływ czynników środowiskowych na rozwój i funkcjonowanie organizmów żywych; identyfikuje najważniejsze zagrożenia stanu środowisk wodnych, lądowych i atmosfery
Umiejętności
Student:
Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej oraz umie wyjaśnić zasady ich działania
Czyta ze zrozumieniem naukowe i popularnonaukowe teksty biologiczne w języku ojczystym i obcym
Umie analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę
Umie pod nadzorem opiekuna opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych
Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej
Uczy się samodzielnie zagadnień wskazanych przez opiekuna
Kompetencje społeczne
Student:
Poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych
Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy dotyczącej nauk matematyczno-przyrodniczych
Rozumie konieczność doskonalenia zawodowego
Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestniczenie w co najmniej 70 procentach wykładów oraz uzyskanie co najmniej 55% punktów z testu z zakresu wiedzy przekazywanej na wykładach (test pojedynczego wyboru oraz pytania otwarte.
Literatura
Alberts B i wsp. Molecular Biology of the Cell, 5th edition, (2008) Garland Science
Devlin TM, Textbook of Biochemistry With Clinical Correlations 7th edition. (2010) Wiley and sons.
Fizjologia roślin. Pod red. Jana Kopcewicza i Stanisława Lewaka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
Futuyma, D.J., Ewolucja. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. 2008.
Ganon William F. g, Fizjologia, PZWL
Krebs, C.J. Ekologia. PWN, Warszawa, 1997.
Nelson DL i Cox MM: Lehninger Principles of Biochemistry. 5th Edition WH Freeman, 2008.
Plant Physiology. Lincoln Taiz, Eduardo Zeiger (red) Sinauer Associates, Inc.Publishers, Sunderland, Massachusetts, 2006.
Silver Dee Unglaub, Fizjologia człowieka. Zintegrowane podejście, PZWL 2018
Symplasmic Transport in Vascular Plants; Sokołowska, K., Sowiński, P., Eds.; Springer: New York, NY, USA, 2013.
Skwarło-Sońta K., 2001, Powiązania funkcjonalne między układami odpornościowym a nerwowym i hormonalnym, w: Fizjologia zwierząt. Zagadnienia wybrane. pod red. J. Sotowskiej-Brochockiej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, str. 167 – 190;
Sokół, M. Minipodręcznik programowania populacji, układów populacji, dziedziczenia i ewolucji w języku C++ dla studentów ekologii i ochrony środowiska. Uniwersytet Warszawski, Wydział Biologii, on line: www.biol.uw.edu.pl/informatyka, C++ - minipodręcznik. 2009.
Sokół, M. Minipodręcznik programowania populacji, układów populacji, dziedziczenia i ewolucji w języku Pascal dla studentów ekologii i ochrony środowiska. Uniwersytet Warszawski, Wydział Biologii, on line: www.biol.uw.edu.pl/informatyka, Pascal-Minipodręcznik, 2009.
Stanley, S.M. Historia Ziemi. PWN, Warszawa. 2002.
Wilson E.O. Społeczeństwa owadów. PWN, Warszawa. 1979.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: