Programowanie i projektowanie obiektowe 1000-713PPO
* Obiektowe modelowanie dziedziny
* Elementy notacji UMLowej
* Wprowadzenie do programowania obiektowego
* Podstawy programowania obiektowego w Javie
* Ochrona danych, kapsułkowanie
* Tworzenie, inicjacja i niszczenie obiektów
* Dziedziczenie i polimorfizm
* Interfejsy
* Wyjątki
* Typy uogólnione i kolekcje
* Strumienie, serializacja
* Wzorce projektowe
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- ma wiedzę na temat projektowania i programowania obiektowego (kapsułkowanie i ukrywanie informacji, klasy i podklasy, dziedziczenie, polimorfizm, hierarchie klas) (K_W11).
Umiejętności
- potrafi stworzyć model obiektowy prostego systemu (np. w języku UML) (K_U12),
- ma umiejętność projektowania i tworzenia programów obiektowych w wybranych językach programowania (K_U13).
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wyliczana wg wzoru:
P + max((3/2) * E, E + K)
gdzie:
P - liczba punktów z prac domowych (0..30),
K - liczba punktów z klasówki (0..20),
E - liczba punktów z egzaminu (0..40).
Do zdania egzaminu potrzeba 60% punktów (54). Skala ocen jest liniowa (progi poszczególnych ocen to: 54, 61, 68, 75, 82). Do pisania egzaminu w pierwszym terminie wymagane jest zaliczenie ćwiczeń (nie dotyczy to drugiego terminu).
Zaliczenie ćwiczeń wymaga zdobycia:
co najmniej 8 punktów z klasówki,
co najmniej 15 punktów z prac domowych.
Warunki dopuszczenia do terminu zerowego: zdobycie co najmniej 90% punktów z klasówki w pierwszym terminie oraz co najmniej 90% punktów z prac domowych. Sam egzamin przebiega i jest oceniany tak jak normalny egzamin. Podejście do egzaminu zerowego zastępuje podejście do egzaminu w pierwszym terminie.
Literatura
* J. Gosling, B. Joy, G. Steele, G. Bracha, The Java Language Specification, Java SE 8 Edition, Addison-Wesley Professional, 1st ed., 2014.
* J. Gosling, B. Joy, G. Steele, G. Bracha, A. Buckley, D. Smith, G.Bierman, The Java Language Specification, Java SE 19 Edition, https://docs.oracle.com/javase/specs/, 2022.
* C.S. Horstmann, Core Java for the Impatient, 3rd ed., Addison-Wesley Professional, 2022.
* J. Bloch, Effective Java, 3rd ed., Addison-Wesley Professional, 2017.
* G. Booch, J. Rumbaugh, I. Jacobson, The Unified Modeling Language User Guide, Addison-Wesley, 2017.
* E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, J. Vlissides, Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2005.
* C. Larman, Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development (3rd Edition), Prentice Hall, 3rd ed., 2004.
* B. Eckel, Thinking in Java, Prentice Hall, 4th ed., 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: