Analiza danych biomedycznych 1000-5D22ADB
Współczesne wyzwania medycyny to często choroby o złożonym podłożu genetycznym i molekularnym. Nowoczesne metody profilowania molekularnego dają ogromne zasoby danych tabelarycznych i obrazowych. Analiza tych danych może pomóc zrozumieć, jak choroby takie jak rak czy choroby zakaźne powstają, jak działają i jak je leczyć.
Analiza danych biomedycznych jest bardzo pojemnym działem, w którym stosowane są różnorodne metody matematyki i informatyki: sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, metody probabilistyczne, statystyka. Jest to obecnie bardzo intensywnie rozwijający się dział stanowiący przedmiot zainteresowania zarówno firm prywatnych, jak i wszystkich wiodących uniwersytetów.
Tematyka seminarium skupia się wokół metod analizy danych molekularnych. Wiele referatów dotyczy aktualnych projektów badawczych, w których uczestniczą grupy badawcze prowadzących seminarium. Ostatnio nasze zainteresowania dotyczą następujących zagadnień:
- Odporność antybakteryjna. Opracowujemy specjalistyczne głębokie modele generatywne do generacji syntetycznych peptydów przeciwdrobnoustrojowych, które mogą zabijać bakterie oporne na antybiotyki (Stosowane metody: głębokie uczenie, modele generatywne.)
- Modelowanie mikrośrodowiska nowotworu. Jaka jest organizacja przestrzenna guza i jego sąsiedztwa? Jak wzajemnie na siebie oddziałują? Te interesujące pytania mogą być rozwiązane przy użyciu transkryptomiki przestrzennej, cyfrowego obrazowania guza lub danych spektrometrii masowej. (Metody: probabilistyczne modele graficzne, modele uczenia maszynowego.)
- Odtwarzanie drzew genealogicznych nowotworów. Które mutacje nowotworowe pojawiają się jako pierwsze? Jak powstają przerzuty? W jaki sposób w nowotworach pojawia się oporność na leki? Czy ewolucja nowotworów jest neutralna, czy napędzana przez selekcję? Te i wiele innych pytań dotyczących historii rodzinnej komórek nowotworowych są dla nas bardzo ekscytujące! (Metody: probabilistyczne modele graficzne, modele matematyczne.)
- Głęboki patolog. Czy algorytmy głębokiego uczenia mogą usprawnić pracę patologów? Metody sztucznej inteligencji, takie jak konwolucyjne sieci neuronowe, mogą być trenowane na obrazach histologicznych nowotworów w celu rozpoznawania wielu typów tkanek. (Metody: modele głębokiego uczenia.)
- Modelowanie skuteczności leków. Próbujemy zrozumieć i przewidzieć, jak leki działają na linie komórek nowotworowych. (Metody: modele statystyczne, algorytmy optymalizacyjne.)
- Procesy mutacyjne w raku. Krajobraz mutacji w genomach rakowych jest wynikiem złożonych interakcji pomiędzy procesami uszkodzenia i naprawy DNA oraz innymi procesami biologicznymi. Procesy te można badać poprzez analizę charakterystycznych wzorców mutacji odciśniętych przez poszczególne mutageny. Analizujemy te wzorce, łączymy je z konkretnymi przyczynami, odnajdujemy i modelujemy interakcje nimi. (Metody: statystyczna analiza danych, metody probabilistyczne, uczenie maszynowe.)
- Przewidywanie aktywności sekwencji regulatorowych. Pomimo ogromu dostępnych danych eksperymentalnych o genomowych obszarach regulatorowych, takich jak enhancery i promotory, przewidzenie efektu spowodowanego choćby niewielką mutacją stanowi wyzwanie. Aby lepiej zrozumieć zasady działania obszarów regulatorowych, opracowujemy konwolucyjne sieci neuronowe do przewidywania aktywności dowolnej sekwencji DNA w różnych typach komórek. (Metody: statystyczna analiza danych, uczenie maszynowe.)
- Odtwarzanie sieci regulacji genów. Wzajemne oddziaływania między chromatyną, czynnikami transkrypcyjnymi i genami tworzą złożoną sieć interakcji, którą można odtwarzać przy użyciu danych z sekwencjonowania pojedynczych komórek. (Metody: statystyczna analiza danych, metody probabilistyczne.)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Ma ogólna wiedzę o problemach bioinformatyki i biologii systemów (K_W08).
2. Ma podstawową wiedzę w zakresie podstawowych narzędzi matematycznych stosowanych w modelowaniu i analizie danych molekularnych (K_W09).
Umiejętności
1. Dostrzega ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę jej ciągłego uzupełniania i aktualizowania (K_U07)
2. Potrafi przygotować prezentację i wygłosić referat opierając się na artykułach naukowych lub wynikach własnych badań (K_U08).
3. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim (K_U09).
Kompetencje
1. Potrafi zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów (K_K08).
2. Jest gotów do przedstawiania wybranych osiągnięć bioinformatycznych i formułowania opinii na ich temat (K_K05, K_K06).
Kryteria oceniania
I rok: obecność na zajęciach, wygłoszenie dwóch referatów, zatwierdzenie tematu pracy magisterskiej.
II rok: obecność na zajęciach, wygłoszenie dwóch referatów, złożenie pracy magisterskiej.
Literatura
Współczesna literatura z tej dziedziny, w tym publikacje w czasopismach naukowych i preprinty.
Uwagi
W cyklu 2024:
W semestrze zimowym 2024/25 seminarium będzie miało formę wyjazdu w dniach 29 listopada – 1 grudnia 2024 r. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: