Teoria kategorii w podstawach informatyki 1000-2M10TKI
Plan:
Zbiory wielorodzajowe, podstawowe pojęcia i notacje teorii mnogości.
Algebry wielorodzajowe i podstawowe pojęcia algebraiczne.
Termy, równości, rozmaitości algebr; rachunek równościowy.
Algebry początkowe, specyfikacje algebraiczne z początkową semantyką.
Pokrewne środowiska algebraiczne.
Pojęcie kategorii i najprostsze definicje kategoryjne.
Granice i kogranice.
Funktory i transformacje naturalne.
Funktory sprzężone.
Monady i algebry funktorów.
Kategorie kartezjańsko domknięte i semantyka rachunku lambda z typami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna podstawowe pojęcia oraz najważniejsze klasyczne wyniki algebry ogólnej (K_W01, K_W02).
Zna podstawowe pojęcia oraz proste wyniki teorii kategorii (K_W01, K_W02).
Zna i rozumie niektóre zastosowania algebry ogólnej i teorii kategorii w podstawach informatyki (K_W01, K_W02).
Umiejętności:
Potrafi potrafi udowodnić niektóre klasyczne wyniki algebry ogólnej i proste wyniki teorii kategorii (K_U01).
Potrafi znależć interpretację abstrakcyjnych pojęć algebry ogólnej i teorii kategorii w konkretnych środowiskach logicznych (K_U01, K_U09, K_U10).
Potrafi znależć uogólnienie pojęć i własności konkretnych środowisk logicznych w terminach algebry ogólnej i teorii kategorii (K_U01, K_U09, K_U10).
Potrafi uzasadnić metody budowania modularnych programów funkcyjnych w terminach algebry ogólnej i teorii kategorii (K_U01, K_U02, K_U10).
Kompetencje:
Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia, w tym zdobywania wiedzy pozadziedzinowej (K_K01).
Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania (K_K02).
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, oceniany przez prowadzącego, może mieć formę większego zadania o wielu podzadaniach, do samodzielnego rozwiązania w domu.
Ewentualną chęć zdawania we wcześniejszym terminie proszę zgłosić prowadzącemu.
Dla zaliczających ten przedmiot doktorantów zostanie dodane trudniejsze podzadanie lub odrębne zadanie na bardziej zaawansowanym poziomie.
Literatura
G. Graetzer, Universla Algebra, Springer, 1979.
S. MacLane, Categories for the Working Mathematician, Springer, 1971
D.T. Sannella, A. Tarlecki, Foundations of Algebraic Specificiations and Formal Program Development, Springer, 2012.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: