Gry, sieci i wybory 1000-2D22GSW
Tematyka seminarium będzie obejmować:
1. Teorię gier kooperacyjnych i niekooperacyjnych oraz ich zastosowania, m. in. w informatyce i sztucznej inteligencji.
2. Analizę sieci społecznych, w tym analizę aksjomatyczną i algorytmiczną miar centralności.
3. Teorię wyboru społecznego oraz jej zastosowania, w tym zagadnienia związane ze sprawiedliwością wyboru.
4. Aukcje i inne mechanizmy wyboru wyników dla strategicznych agentów.
5. Rynki predykcyjne, ekonomię informacji, projektowanie rynków, projektowanie konkursów oraz inne zagadnienia na styku informatyki, sztucznej inteligencji i ekonomii.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Ma pogłębioną wiedzę w dziedzinie badań na styku informatyki, sztucznej inteligencji i ekonomii.
Umiejętności:
1. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie informatyki lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych (K_U11).
2. Potrafi opisywać wybrane problemy informatyczne i ich rozwiązania w sposób zrozumiały dla nieinformatyka; potrafi przygotować prezentację (artykuł) z użyciem narzędzi informatycznych (K_U12).
3. Potrafi przygotować (także w języku angielskim) opracowanie naukowe z wybranej dziedziny informatyki (K_U13).
4. Ma umiejętności językowe w zakresie informatyki zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U14).
5. Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia (K_U15).
Kompetencje:
1. Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia, w tym zdobywania wiedzy pozadziedzinowej (K_K01).
2. Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu (w szczególności w kontaktach z nieinformatykiem) lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania (K_K02).
3. Potrafi pracować zespołowo, w tym w zespołach interdyscyplinarnych; rozumie konieczność systematycznej pracy nad wszelkimi projektami, które mają długofalowy charakter (K_K03).
4. Potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień informatycznych (K_K06).
5. Rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy (K_K08).
Kryteria oceniania
Przedstawienie wymaganej liczby referatów, przesłanie (i ew. poprawienie wg uwag) ich wersji elektronicznej oraz konspektów.
Aktywność na zajęciach.
Spełnienie warunków formalnych (zatwierdzenie tematu pracy magisterskiej na 1. roku, złożenie pracy magisterskiej na 2. roku).
Literatura
Algorithmic game theory, N. Nisan, T. Roughgarden, É. Tardos, V. Vazirani
Networks, Crowds, and Markets: Reasoning About a Highly Connected World, David Easley, Jon Kleinberg
Network Analysis: Methodological Foundations, Urlik Brandes, Thomas Erlebach
Handobook of computational social choice, Felix Brandt, Vincent Conitzer, Ulle Endriss, Jérôme Lang, Ariel D. Procaccia
Social and economic networks, Matthew O. Jackson
Connections: an introduction to the economics of networks, Sanjeev Goyal
Multiagent systems: algorithmic, game-theoretic, and Logical Foundations, Yoav Shoham, Kevin Leyton-Brown
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: