Teoria Ryzyka w Ubezpieczeniach II 1000-1M15TR2
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Student zna:
1) teorię ruiny i jej praktyczne znaczenie (uzupełnienie modeli wyjaśniających przekrojową dywersyfikację ryzyka),
2) zasady kalkulacji składki ubezpieczeniowej z uwzględnieniem kapitału początkowego zdolnego z dużym prawdopodobieństwem zaabsorbować ryzyko strat ponoszonych w kolejnych latach,
3) zasady kalkulacji taryf składek ubezpieczeniowych w sytuacji, gdy ten sam rodzaj ubezpieczenia nabywa niejednorodna populacja ubezpieczonych (narzędziami oparte na modelach statystyki matematycznej, m.in. Uogólnione Modele Liniowe (GLM), ze szczególnym uwzględnieniem modelu Poissonowskiego, a także model logitowy,
4) tzw. credibility theory, technikę bazującą na podejściu bayesowskim, pozwalającą na odróżnienie ryzyk lepszych od gorszych w (pod)populacji, w której żadne obserwowalne cechy ryzyk na to nie pozwalają,
5) zasady kalkulacji rezerw na szkody zaistniałe ale niezlikwidowane – za pomocą GLM orAZ i credibility theory dają się zaprząc do zagadnienia kalkulacji rezerw, jak również innych, tradycyjnych metod kalkulacji.
Student potrafi:
1) kalkulować składkę ubezpieczeniową z uwzględnieniem kryterium wielookresowego (w oparciu o modele teorii ruiny).
2) poprawnie odróżniać ryzyka gorsze od lepszych i jest świadom znaczenia tego rozróżnienia. Na podstawie dostępnych danych o ubezpieczeniach z lat poprzednich umie dobrać odpowiedni model, zdolny takie różnice pomiędzy ryzykami wyłapać,
3) prowadzić pogłębione studia, już samodzielnie lub we współpracy z promotorem pracy magisterskiej, albo w ramach prac zespołu aktuarialnego w zakładzie ubezpieczeń.
4) współpracować z praktykami. W życiu zawodowym nasz absolwent będzie miał przewagę w zakresie technik modelowania matematycznego, służących szukaniu i znajdywaniu rozwiązań problemów praktycznych.
5) przekładać problemy z języka praktyki na język matematyki i odwrotnie.
Kryteria oceniania
na podstawie prezentacji na zajęciach pogłębionego studium wybranego zagadnienia z zakresu kursu. Literaturę dla przygotowania takiej prezentacji podsuwa prowadzący. Kryteria oceny to głębokość zrozumienia tematu i jakość samej prezentacji.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: