Metodyka nauczania geometrii 1000-135MGE
Celem wykładu jest przedstawienie szerokiego zestawu metod nauczania geometrii w szkole
podstawowej i średniej. Omówione będą następujące tematy:
- Konstrukcje geometryczne.
- Przekształcenia płaszczyzny.
- Mierzenie figur.
- Własności trójkątów.
- Czworokąty i okręgi.
- Twierdzenie Talesa i jego konsekwencje.
- Potęga punktu względem okręgu i jej zastosowania.
- Położenie prostych i płaszczyzn w przestrzeni. Kąty w przestrzeni.
- Wielościany.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
(Za nazwą efektu podano kod odpowiedniego wymagania ze standardu kształcenia nauczycieli)
W zakresie wiedzy absolwent zna:
podstawę programową z matematyki w zakresie geometrii szkolnej, cele kształcenia i treści nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych (D.1/E.1.W2.);
metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w zakresie geometrii szkolnej – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym (D.1/E.1.W6.);
potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się matematyki i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy (D.1/E.1.W15.);
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi (D.1/E.1.U1.);
identyfikować powiązania treści z zakresu geometrii z innymi treściami nauczania (D.1/E.1.U3.);
dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów (D.1/E.1.U4.);
kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy (D.1/E.1.U5.);
rozpoznać typowe dla geometrii szkolnej błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym (D.1/E.1.U10.);
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym (D.1/E.1.K2.);
zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych (D.1/E.1.K3.);
promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej (D.1/E.1.K4.);
rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia (D.1/E.1.K7.);
stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę (D.1/E.1.K9.).
Kryteria oceniania
0. ćwiczenia mają charakter warsztatowy, obecność na nich jest obowiązkowa;
1. warunkiem zaliczenia przedmiotu jest poprawne zredagowanie treści oraz rozwiązań odpowiedniej liczby zadań;
2. warunkiem zaliczenia egzaminu jest rozwiązanie w warunkach kontrolowanej samodzielności odpowiedniej liczby zadań wybranych głównie spośród zadań dostarczonych przez wykładowcę na ćwiczenia;
3. zakres egzaminu ustnego obejmuje m.in. wykazanie się umiejętnością sporządzania rysunków ilustrujących zadania dotyczące brył.
Literatura
Literatura zostanie podana na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: