On-line services of the University of Warsaw
You are not logged in | log in
Study programmes > First-cycle studies > General and Clinical Speech and Language Therapy > General and clinical speech and language therapy, full-time first-cycle studies

General and clinical speech and language therapy, full-time first-cycle studies (S1-LOG)

(in Polish: Logopedia ogólna i kliniczna, stacjonarne pierwszego stopnia)
first cycle programme
full-time, 3-year studies
Language: Polish

Dziedzina: nauki humanistyczne, nauki medyczne i nauki o zdrowiu, nauki społeczne

Dyscypliny: językoznawstwo, nauki medyczne, pedagogika, psychologia

Język wykładowy: polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: licencjat

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: Zajęcia odbywają się na Wydziale Polonistyki UW przy ulicy Krakowskie Przedmieście 26/28 oraz przy ul. Karowej 20, a także na terenie Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (Kampus Banacha oraz Kampus Lindleya).

Niektóre zajęcia (np. przedmioty ogólnouniwersyteckie) mogą się odbywać się w innych lokalizacjach.

Czas: Zajęcia mogą odbywać się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00.

Czy na logopedii ogólnej i klinicznej są różne specjalności i specjalizacje

Na tym kierunku nie ma podziału na specjalności i specjalizacje, natomiast studia prowadzone są w ramach współpracy dwóch uczelni – Uniwersytetu Warszawskiego (UW) i Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (WUM).

Czego będziesz się uczyć na logopedii ogólnej i klinicznej

Studia są interdyscyplinarne – łączą wiedzę z wielu dziedzin, m. in.:

  • językoznawstwa,
  • medycyny,
  • psychologii,
  • pedagogiki.

Program studiów uwzględnia osiągnięcia nauk humanistycznych, medycznych, zdrowotnych oraz społecznych.

Absolwent studiów logopedycznych zdobywa wiedzę w zakresie:

1. lingwistycznych podstaw logopedii, w tym:

  • wiedzy o języku,
  • kultury języka polskiego,
  • komunikacji językowej i niejęzykowej;

2. psychopedagogicznych podstawach logopedii, w tym:

  • psychologii rozwojowej i klinicznej dziecka,
  • przyswajania języka przez dzieci oraz zasad i norm komunikacji werbalnej i niewerbalnej, a także zaburzeń i opóźnień w rozwoju mowy i języka,
  • pedagogicznych aspektów przyswajania języka i mowy – takich jak wpływ rodziny i najbliższego otoczenia dziecka czy programy edukacji językowej dziecka,
  • pedagogiki i dydaktyki wczesnoszkolnej;

3. medycznych podstaw logopedii, w tym:

  • anatomii i fizjologii człowieka,
  • pediatrii, ortodoncji, neurologii dziecięcej;

4. zaburzeń mowy i zasad postępowania logopedycznego, w tym:

  • klasyfikacji zaburzeń mowy,
  • etiologii zaburzeń mowy w zakresie dyslalii i dysleksji,
  • profilaktyki logopedycznej,
  • terapii logopedycznej.

Czy podczas studiów na logopedii ogólnej i klinicznej będziesz realizować praktyki

Podczas studiów zrealizujesz praktyki logopedyczne oraz praktyki pedagogiczne.

1. Praktyki logopedyczne odbywają się w różnych miejscach, takich jak:

  • poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
  • przedszkola,
  • szkoły,
  • szpitale,
  • poradnie przyszpitalne,
  • gabinety logopedyczne,
  • żłobki,
  • fundacje.

Dzięki tym praktykom zdobędziesz doświadczenie w pracy z dziećmi i dorosłymi, którzy potrzebują pomocy w mówieniu.

2. Praktyki pedagogiczne odbywają się w szkołach podstawowych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych miejscach, które pracują z dziećmi i młodzieżą.

Praktyki pozwolą Ci poznać przyszłe środowisko pracy.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

Możesz skorzystać z programów MOST lub ERASMUS+. Więcej informacji znajdziesz na stronie: https://polon.uw.edu.pl/erasmus-i-most/.

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na logopedii ogólnej i klinicznej

Podczas studiów nauczysz się korzystać z podstawowych metod i technik badań logopedycznych. Dowiesz się, jak przeprowadzać badania przesiewowe i diagnostyczne wśród dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Dzięki temu dowiesz się, jak diagnozować wady wymowy oraz opóźniony rozwój mowy. Nauczysz się także opisywać, kwalifikować i usuwać wady wymowy, a także usprawniać narządy artykulacyjne. Nauczysz się współpracować z lekarzami, psychologami i pedagogami, aby ustalić metody i tryb postępowania terapeutycznego w zakresie komunikacji (werbalnej i niewerbalnej).

W programie studiów poza przedmiotami obowiązkowymi znajdziesz także przedmioty do wyboru. Będziesz mógł zapisać się na zajęcia wprowadzające tematykę m.in. stymulacji rozwoju mowy i języka czy przygotowania glottodydaktycznego logopedy do pracy z dziećmi dwujęzycznymi.

Studia logopedyczne przygotują Cię do prowadzenia badań w zakresie prawidłowego i zaburzonego rozwoju mowy dziecka. Poznasz zasady zbierania materiału badawczego w grupie dzieci oraz jego analizowania. Dzięki temu nauczysz się rozpoznawać charakterystyczne zachowania rozwojowe u dzieci w danym wieku. Badania będziesz prowadzić także w ramach seminariów licencjackich, których uczestnicy rejestrują oraz analizują zachowania językowe i pozajęzykowe m.in. u dzieci z dyslalią lub/i opóźnionym rozwojem mowy.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu logopedii ogólnej i klinicznej

Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku logopedia ogólna i kliniczna posiada wiedzę i umiejętności z zakresu: profilaktyki logopedycznej, diagnozowania i korygowania wad wymowy, diagnozowania i stymulowania rozwoju mowy i języka u dzieci z opóźnionym jej rozwojem. Dzięki temu może podjąć pracę w zawodzie logopedy.

Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia możesz kontynuować studia na drugim stopniu na kierunku logopedia ogólna i kliniczna.

Gdzie znajdziesz więcej informacji o logopedii ogólnej i klinicznej i programie studiów

Wejdź na naszą stronę: https://polon.uw.edu.pl/programy-studiow/.

Qualification awarded:

First cycle degree - licencjat - in General and Clinical Speech and Language Therapy
First cycle degree - licencjat - in General and Clinical Speech and Language Therapy, specjality: General Speech and Language Therapy
First cycle degree - licencjat - in General and Clinical Speech and Language Therapy, specjality: Speech and Language Therapy in School and Didactics of Polish Language

Access to further studies:

second cycle programme

Learning outcomes

We have more than one version of this field. Click below and select the version you want to see:

Field of study: General and Clinical Speech and Language Therapy, first cycle programme, specialisation: Glottodidactics

The learning outcomes of the programme:

A graduate:

has the basic knowledge of the language system defined as a competence of its speakers, knows the rules of identification and recognition of the units of various sub-systems; has basic and well-ordered knowledge of the structure and functions of the speech organs; has the basic and well-ordered knowledge of the stylistic (territorial, social, and functional) differentiation of the Polish language, and knowledge of the correctness standards (the orthophonic and orthographic standards – standards pertaining to the morphology, syntax, and lexis), which permits the description of phenomena occurring in the behaviours of contemporary Polish speakers.

has the basic knowledge of the conditions of individual development; understands the features of the cognitive processes: perception, attention, memory, thinking, learning; has the basic knowledge of the cognitive, emotional, and moral development of the human being.

knows the aims and essence, as well as the principles of teaching (rules, standards), teaching and upbringing methods (teacher's behaviour), organisational forms of teaching and upbringing, and the methods and principles of evaluating the pupils’ progress in learning and development, especially in their pre-school and early school years.

knows the aims and principles of special pedagogy, selected methods in special pedagogy employed in reaching education and rehabilitation effects in teaching of the disabled; knows the basic concepts and terminology of special pedagogy; understands the system of care, education, and consultation for the disabled.

understands the health paradigms and health behaviours, as well as the factors responsible for human health; is aware of hazards to human health and life.

knows how to use the basic theoretical knowledge of linguistics and psycholinguistics, psychology, pedagogy, logopedics, and medicine in making assessments and judgments of speech and language, its development and disorders, and also to programme treatment procedures and collaboration with other specialists.

understands the structure and function of the organs of speech: the breathing, phonatory, articulatory apparatus; has the basic, sound knowledge of the disorders and retardations of the language and speech system, knows the basic categories of the disorders of speech and language and its development.

has the basic and well-ordered knowledge of the speech and language disorders, i.e. aphasia, dysarthria, speech and language underdevelopment conditioned by: hearing loss, anatomical damage and/or brain disfunction; mental retardation, autism; knows the basic logopedic terminology, can identify symptoms of speech disorders and plan the process of improvement in various types of dyslalia and slow development of speech and language, reading, and writing; knows a variety of key methods and techniques used in logopedic examination.

has the basic and sound knowledge of alternative communication and methods supporting the development of speech and language.

ECTS points required for the studies: 180, number of terms: 6.

The standards of teacher training are based on the Regulation of the Minister of Science and Higher Education of January 17, 2012, on the standards of training which prepares students for the teaching profession.

The number of ECTS points scored by taking:
- classes in core subjects: 134 ECTS
- practical classes (including labs and projects): 27 ECTS
- free-choice module classes: 59 ECTS

Information about the practice, its length and the required number of ECTS points

Logopedic practice:

The practice in logopedics is done in logopedics surgeries, psychological and pedagogical consultation clinics, and in kindergartens during 90 hours (4 ECTS) in the mid-year format: continuous and non-continuous.

Specialisation in glottodidactics:

The teaching practice comprises practical work at a primary school (2nd stage of education, forms 4-6), 120 hours (4 ECTS points), and the pedagogical and psychological practice, 40 hours (4 pts ECTS). The teacher training formula is consistent with the guidelines set forth in the Regulation of the Minister of Science and Higher Education of January 17, 2012, on the standards of training which prepares students for the teaching profession. The 40-hour glottodidactic training is run as part of the subject: The methodology of teaching Polish as a foreign language (overall 2 ECTS points).

Course structure diagram:

Abbreviations used in tables:
lect - Lecture
cl - Classes
kon - Seminar
kint - E-learning course
praktyka - Placement
war - Workshops
c - Pass/fail
e - Examination
g - Grading

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://irk.uw.edu.pl/