On-line services of the University of Warsaw
You are not logged in | log in

Education (S2-PD)

(in Polish: Pedagogika, stacjonarne, drugiego stopnia)
second cycle programme
full-time, 2-year studies
Language: Polish

Dziedzina: nauki społeczne

Dyscyplina: Pedagogika

Język wykładowy: język polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magister

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: Zajęcia odbywają się na Wydziale Pedagogicznym, przy ulicy Mokotowskiej 16/20

Czas: zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-19.00

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku

  • poszerzysz wiedzę o społecznym, kulturowym i psychologicznym kontekście procesów wychowania i kształcenia;
  • zgłębisz mechanizmy rozwoju człowieka w perspektywie całego życia;
  • zapoznasz się z rolą instytucji i podmiotów działających na rzecz edukacji, opieki i wsparcia różnych grup społecznych.

Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje

Tak, kierunek Pedagogika na studiach drugiego stopnia oferuje kilka specjalności z zakresu pedagogiki zarówno dzieci i młodzieży, jak i dorosłych. Organizacja tych specjalności ma strukturę modułową, co sprzyja wdrażaniu założeń misji i strategii. Taka konstrukcja programowa ma z jednej strony sprzyjać integrowaniu wiedzy i podnoszeniu jakości kształcenia w zgodzie z ideą interdyscyplinarności, z drugiej zaś – stwarzać dogodne warunki dla dostosowywania treści kształcenia do potrzeb i zainteresowań studentów, także tych potrzeb, które wynikają ze zmieniającego się rynku pracy.

Preferowaną specjalność wskazujesz przy składaniu dokumentów – wystarczy zaznaczyć ją w deklaracji. Specjalność będzie utworzona, jeśli zgłosi się wystarczająca liczba chętnych.

Trener kompetencji miękkich

Studia przygotowują do projektowania i prowadzenia warsztatów oraz szkoleń, m.in. z komunikacji interpersonalnej, autoprezentacji, podejmowania decyzji, negocjacji i rozwiązywania konfliktów. Program kształcenia rozwija umiejętność zarządzania pracą grupy oraz wykorzystania nowoczesnych i kreatywnych metod dydaktycznych.

Możliwości zatrudnienia obejmują pracę jako trener wewnętrzny w działach HR, trener zewnętrzny prowadzący własną działalność, edukator dorosłych, organizator szkoleń lub menedżer w firmach i instytucjach zajmujących się edukacją dorosłych.

Andragogika - Doradztwo zawodowe i edukacyjne dorosłych

Studia przygotowują do pracy w obszarze doradztwa zawodowego osób dorosłych. Program obejmuje wiedzę o współczesnym rynku pracy, klasyfikacji zawodów i specjalności, metodach opisu kariery zawodowej oraz narzędziach wspierających planowanie ścieżki zawodowej. Rozwijane są także praktyczne umiejętności – diagnozowanie potrzeb, praca z grupą i indywidualne wsparcie, a także prowadzenie rozmowy doradczej.

Osoby kończące studia mogą znaleźć zatrudnienie w placówkach edukacyjnych, działach kadr i personalnych, instytucjach samorządowych zajmujących się edukacją dorosłych i zatrudnieniem, a także w jednostkach wspierających zdobywanie i rozwijanie kwalifikacji zawodowych.

Studia nad dzieckiem i rodziną

Studia przygotowują do pracy z osobami, grupami i społecznościami lokalnymi, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i rodzin przeżywających trudności i kryzysy. Program kształcenia rozwija wiedzę i umiejętności potrzebne do rozpoznawania problemów, wspierania rozwoju oraz podejmowania interwencji w sytuacjach kryzysowych. Umożliwia także interdyscyplinarną analizę czynników wpływających na funkcjonowanie dziecka i rodziny.

Po ukończeniu studiów możliwa jest praca jako pedagog, wychowawca, specjalista ds. pracy z rodziną, asystent rodziny czy koordynator. Miejsca zatrudnienia to m.in. kuratorskie służby sądowe, placówki opiekuńczo-wychowawcze, placówki wsparcia dziennego, ośrodki adopcyjne, instytucje prowadzące poradnictwo rodzinne, służby socjalne, ośrodki interwencji kryzysowej, ośrodki pomocy społecznej i centra pomocy rodzinie.

Polityka oświatowa – menedżer oświaty

Studia przygotowują do wyznaczania celów i wdrażania polityki oświatowej na poziomie administracji publicznej. Zarządzanie placówką edukacyjną wymaga zarówno wiedzy merytorycznej, jak i kompetencji społecznych. Kluczowe znaczenie ma znajomość zarządzania strategicznego, wprowadzania zmian, planowania i realizacji projektów oraz zarządzania zespołem.

W trakcie nauki rozwijane są umiejętności kierownicze i interpersonalne, które są niezbędne do skutecznego realizowania zadań i prowadzenia instytucji edukacyjnej.

Możliwości zatrudnienia obejmują pracę w administracji państwowej, samorządach, organizacjach pozarządowych, placówkach edukacyjnych (publicznych i niepublicznych), firmach szkoleniowych oraz działach edukacyjnych muzeów i instytucji kultury.

Wybrane plany studiów:

Studia nad dzieckiem i rodziną

Trener kompetencji miękkich

Ukończenie studiów na kierunku Pedagogika uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do Szkół Doktorskich.

Czego będziesz się uczyć na studiach

Na kierunku Pedagogika, studia II stopnia pogłębisz umiejętności w zakresie:

  • rozpoznawania i analizy potrzeb rozwojowych;
  • planowania i wdrażania działań edukacyjnych i wychowawczych w zróżnicowanych środowiskach;
  • prowadzenia współpracy międzysektorowej w obszarze edukacji i wsparcia społecznego;
  • stosowania wiedzy pedagogicznej i narzędzi badawczych.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki

TAK, minimum 150 godzin praktyk pedagogicznych w instytucjach odpowiadających charakterowi danej specjalności.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

TAK; oferujemy program MOST oraz Erasmus.

Gdzie znajdziesz więcej informacji o programie studiów

Program kierunku

Profil na FB

ECTS Coordinators:

Qualification awarded:

Second cycle degree-magister–in Education, speciality: Adult Education-Adult Career and Education Counseling
Second cycle degree-magister–in Education, speciality: Adult Education-Organizing and Conducting Trainings
Second cycle degree-magister–in Education, speciality: Art and Media Education
Second cycle degree-magister–in Education, speciality: Child and Family Studies
Second cycle degree-magister–in Education, speciality: Cultural Animator and Educational-Vocational Advisor in Multicultural society
Second cycle degree-magister–in Education, speciality: Education Policy-Education Manager
Second cycle degree-magister–in Education, speciality: Socioeducational Aspects of Integration and Inclusion
Second cycle degree-magister–in Education, speciality: Soft Skills Trainer Education
Second cycle degree-magister–in Education, speciality: Transdisciplinary Studies of Culture and Education

Access to further studies:

doctoral school, non-degree postgraduate education

Learning outcomes

We have more than one version of this field. Click below and select the version you want to see:

The graduate has achieved the learning outcomes defined for the programme of study, including the learning outcomes defined for the compulsory specialisation. The graduate:
knows and thoroughly understands of the characteristics of ontogenetic human development;
knows and thoroughly understands of the functioning of various educational institutions, their mission, objectives, functions and principles of organization;
knows and thoroughly understands the processes of education, theories of education, upbringing and developmental support;
knows and understands the contemporary directions of the development of pedagogy, its historical and cultural contexts and determinants, as well as types of social relations and their importance in the context of broadly understood education;
knows and understands the diversity of educational environments which include their respective phenomena and processes;
is able to observe various social phenomena, search, collect, process relevant information referring to various sources and apply various criteria for their interpretation;
is able to integrate theoretical knowledge of pedagogy and related disciplines; analyse, diagnose and design practical solutions;
the student knows and understands the functioning of various institutions (operating in the field of education and care, upbringing, culture), their mission, aims, functions and principles of organisation as well as relations between them;
knows and understands the variety of educational environments in which an adult person functions and the phenomena and processes occurring in them
is able to properly prepare the counselling process taking into account theoretical knowledge of pedagogy and related disciplines.
Competences:
1) getting acquainted with the specificity of functioning of institutions providing consultancy services, observing the organization of work in the institution.
2) getting acquainted with the documentation kept at the institution.
3) getting to know the methods, tools and techniques used in career counselling .
4) observing both the individual and group counselling processes
5) co-creation of training programmes in the field of career counseling.
6) cooperation with the tutor in the organisation of practice, the planning and approval of actions taken by the student at the institution, taking action for students in all problem cases related to security, violating the rights of others, failure to observe the established rules.
7) conducting analysis and interpretation of observed or experienced events related to counselling situations and the work of the institution, in particular confronting the theoretical knowledge with practice and discussing the experience gained.

Course structure diagram:

Abbreviations used in tables:
lect - Lecture
cl - Classes
egz - Examination
kon - Seminar
pr_ped - Teaching placement
sem - Seminar
war - Workshops
c - Pass/fail
e - Examination
First year Education, Art and Media EducationECTSlectclegzkonpr_pedsemwarexam
MBH-Module-Research on humanistic perspective9*e
MBH - Philosophy of education - lecture30c
MBH-Contemporary pedagogical approaches30c
MD-Didactic Modulee
MD-Distance teaching methodologyc
MD-Creativity training methodologyc
MD-New technologies in educational projectsc
MD-Internship in artistic and media institutionsc
MD-Contemporary concepts and methods of art educationc
Visual art workshops30c
MD-Methodology of art classesc
MD/KP- Module of Teachinge
School Counseling30c
MD/KP-Foundations of general didacticsc
MOBS-Module of Social Research10*e
MOBS-Culture anthropology30c
Evaluation in education30c
MOBS-Methodology of social researchc
Module Specialization 1: Audiovisual culture: art and mediae
MS1-Media education in cyberculturec
MS1-Film and theatre in culturec
MS1-Ethnic art and culturec
Art of painting: history and theoryc
MS1-Artistic workshopsc
MS1-Selected issues of the contemporary artc
Total:191203030
First year Education, Child and Family StudiesECTSlectclegzkonpr_pedsemwarexam
MBH-Module-Research on humanistic perspective9*e
MBH - Philosophy of education - lecture30c
MBH-Contemporary pedagogical approaches30c
MD/KP- Module of Teachinge
School Counseling30c
MD/KP-Foundations of general didacticsc
MD/PS– Methodic Module–Social and educational work with the child and family9*e
MD/PS-Methods of Working with Children30c
MD/PS - Methods of Working with Groupsc
MD/PS-Methods of Working with Families30c
MD/PS - Work plan with the child and the family15c
MD/PS-Pedagogical practice in the family and the communityc
MOBS-Module of Social Research10*e
MOBS-Culture anthropology30c
Evaluation in education30c
MOBS-Methodology of social researchc
MS1-Specialisation Module 1: Child care and family supporte
Children of the world - research and support projectsc
MS1 - Forma of assistance for children and families in Poland and the EUc
MS1-Observational pedagogical practicec
Child Care, Education, Family Supportc
MS1- Child and family needs assessmentc
MS1-Legal basis for child care and family supportc
MS1 - Workshop of educational skillsc
Total:281201590
First year Education, Education Policy-Education ManagerECTSlectclegzkonpr_pedsemwarexam
MBH-Module-Research on humanistic perspective9*e
MBH - Philosophy of education - lecture30c
MBH-Contemporary pedagogical approaches30c
MD/KP- Module of Teachinge
School Counseling30c
MD/KP-Foundations of general didacticsc
MD/POME-Methodical module-Education Policy - Education Manager9*e
POME-Institutions of Civic Societyc
MD/POMO -Manager Competencec
MD/POME - Assistant pedagogical practice with the director of the institution45c
MD/POME-Practices in the institutions and foundations45c
Negotiation and mediation skillsc
MD/POME-Pedagogical skills30c
MOBS-Module of Social Research10*e
MOBS-Culture anthropology30c
Evaluation in education30c
MOBS-Methodology of social researchc
Specialization module - Educational policye
Public speakingc
PO-Educaion in Europec
PO-Curriculum Designingc
PO-Educational Policyc
PO - Creative problem solvingc
Total:28120309030
First year Education, Adult Education-Organizing and Conducting TrainingsECTSlectclegzkonpr_pedsemwarexam
MBH-Module-Research on humanistic perspective9*e
MBH - Philosophy of education - lecture30c
MBH-Contemporary pedagogical approaches30c
DIDACTIC MODULE – Adult Education9*e
An Analysis of Experience15c
An Analysis of Experience15c
METHODOLOGY OF ADULT EDUCATION I30c
METHODOLOGY OF ADULT EDUCATION II30c
Teaching practice in adult education45c
Teaching practice in adult education45c
MD/KP- Module of Teachinge
School Counseling30c
MD/KP-Foundations of general didacticsc
MOBS-Module of Social Research10*e
MOBS-Culture anthropology30c
MOBS-Methodology of social researchc
Leadership in trainingc
KS-Group Dynamicsc
SPECIALIZATION MODULE – NON-FORMAL EDUCATION - TRAINER SKILLSe
Communication skillsc
KS-Training designc
KS - Didactic workshopsc
KS-Managing the process of education in the organizationc
Total:2890609060
First year Education, Adult Education, Adult Career and Education CounselingECTSlectclegzkonpr_pedsemwarexam
MBH-Module-Research on humanistic perspective9*e
MBH - Philosophy of education - lecture30c
MBH-Contemporary pedagogical approaches30c
DIDACTIC MODULE – Adult Education9*e
An Analysis of Experience15c
An Analysis of Experience15c
Interpersonal communication in teachingc
METHODOLOGY OF ADULT EDUCATION I30c
METHODOLOGY OF ADULT EDUCATION II30c
Teaching practice in adult education45c
Teaching practice in adult education45c
MD/KP- Module of Teachinge
School Counseling30c
MD/KP-Foundations of general didacticsc
MOBS-Module of Social Research10*e
MOBS-Culture anthropology30c
MOBS-Methodology of social researchc
SPECIALISATION MODULE – CAREER GUIDANCEe
DZ - Career counseling for selected social groupsc
The skills of a career counsellorc
Hands- on career counsellingc
DZ-PROFESSIONAL DEVELOPMENT MODELSc
Practical training: Career Counselingc
DZ - Contemporary labour marketc
DZ-CAREER MANAGEMENTc
Total:2890609060

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://irk.uw.edu.pl/