American Superhero Comics 4219-SD0078
Czy Twoje ulubione komiksy o superbohaterach mogą przedstawiać coś więcej niż fajne supermoce i kostiumy? Tak, a ten kurs pokazuje, jak to zrobić, oferując retrospektywne spojrzenie na historyczny rozwój amerykańskich komiksów o superbohaterach. Często komiksy są traktowane jako amerykańskie opowieści mitologiczne, historie o superbohaterach pozwalają krytycznie spojrzeć na amerykańską kulturę, społeczeństwo i jaki są najważniejsze problemy społeczne.
Zaczynając od powstania pierwszych etykiet, takich jak Superman, Batman i Wonder Woman, będziemy badać złoty, srebrny i diamentowy wiek amerykańskich komiksów o superbohaterach, a także spojrzymy na nie pod kątem literackim. Co mogą nam powiedzieć o amerykańskim społczestwie oraz o ich problemach. Kurs będzie się w szczególności koncentrował na tematycznych przedstawieniach rasy, płci i konfliktu klasowego.
W związku z tym odkryjemy potencjał komiksów o superbohaterach jako społecznie odpowiedzialnych produktów kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem rewizyjnych tytułów z lat 80., takich jak Batman: The Dark Knight Returns (1986), Watchmen (1987) i The Punisher (1986). .
Type of course
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
1. WIEDZA
Student będzie miał:
- zdobytą podstawową wiedzę na temat historycznego rozwoju amerykańskiego komiksu superbohaterskiego
- odkryje społecznie odpowiedzialną fasadę komiksów
- zapozna się z nauką o komiksach
2. UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
- czytać teksty literackie i przeprowadzać analizy porównawcze społeczeństwa amerykańskiego
- nabyć i zastosować narzędzia krytycznego myślenia do odkrywania zjawisk społeczno-politycznych
- pisać teksty akademickie na temat amerykańskich komiksów superbohaterskich w oparciu o wiedzę historyczną i teoretyczną
3. KOMPETENCJE
Student będzie:
- przyzwyczajony do krytycznego myślenia oraz analizowania amerykańskich komiksów o superbohaterach
- wykorzystywać swoje umiejętności komunikacji werbalnej do angażowania się w debaty akademickie
- rozwijać otwarte myślenie o koncepcjach społeczno-politycznych
Assessment criteria
Aktywne zaangażowanie studentów będzie istotną częścią procesu oceniania. Większość zajęć będą stanowić dyskusje w klasie i zamknięte czytania.
1. Recenzja artykułu krytycznego (25 pkt)
2. Analiza komiksów (20 pkt)
3. Esej końcowy (35 pkt)
4. Informacja zwrotna do lektur klasowych (10)
5. Obecność i aktywny udział (10 pkt)
Oceny:: 100-88/5; 87-73/4; 72-57/3; 56-0/2
Bibliography
Chute, Hillary. “Comics as Literature? Reading Graphic Narrative.” PMLA (March, 2008): 452-465. https://www.jstor.org/stable/25501865.
Hassler-Forest, Dan. Capitalist Superheroes: Caped Crusaders in the Neoliberal Age. Winchester: Zero Books, 2012. Apple Books.
Heer, Jeet and Kent Worcester. A Comics Studies Reader. Jackson: University Press of Mississippi, 2009.
Labio, Catherine. “What’s in a Name? The Academic Study of Comics and the ‘Graphic Novel.’” Cinema Journal 50, no. 3 (Spring, 2011): 123-126. https://www.jstor.org/stable/41240728.
Lopes, Paul. “The Early Industrial Age I: Pulp Logic and the Rise of the American Comic Book” in Demanding Respect: The Evolution of the American Comic Book. Philadelphia: Temple University Press, 2009. http://www.jstor.com/stable/j.ctt14bs7xk.5.
McCloud, Scott, Understanding Comics: The Invisible Art (Northampton: Tundra, 1993).
Pustz, Matthew. “Introduction: Comic Books as History Teachers.” In Comic Books and American Cultural History: An Anthology. London; New York: Continuum, 2012.
Reynolds, Richard. Super Heroes: A Modern Mythology. Jackson: University Press of Mississippi, 1994.
Vanderbeke, Dirk. “In the Art of the Beholder: Comics as Political Journalism.” In Comic as a Nexus of Cultures: Essays on the Interplay of Media, Disciplines and International Perspectives, edited by Mark Berninger, Jochen Ecke and Gideon Haberkorn, 70-84. North Carolina: McFarland and Company, 2010.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: