Ethnographic Research 3502-JIS-8
The aim of the course is to acquaint students with the specif-ics of ethnographic research. The tools enabling ethnographic research will be discussed as well as epistemological basics and consequences of various research approaches. During the course participants will learn the basics of ethnographic re-search methodology and the spectrum of issues which can be analysed with their assistance. Different research situations such as communication situations will be discussed. In addi-tion, the methods of data analysis appropriate for ethnography will be presented. Ethical and political issues related to field research and publication of research results will also be de-bated.
The course has a workshop character: it combines the discus-sion of selected theoretical and methodological problems based on the literature with the work on empirical material collected by the participants. During the course, participants will plan and implement their own research projects and will improve their ethnographic and writing skills.
.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Assessment criteria
The final grade consists of:
50%: preparation for classes, including:
- knowledge of lectures and active participation in discus-sions;
- collection of empirical data and active participation in their analysis during classes;
50%: realization of own research project: planning and carry-ing out a communication study in a chosen social situation, preparation of a research report.
A maximum of two absences are allowed.
Bibliography
Angrosino Michael (2010), Badania etnograficzne i obserwa-cyjne, rozdz. 5: W stronę obserwacji, str. 105-125.
Bossak-Herbst (2018) „Etnograficzny portret publiczności warszawskich wyścigów konnych” Czasopismo w: Przegląd Socjologii Jakościowej, tom: XIV, Zeszyt: 2, str. 6-29.
Clark-Ibanez Marisol (2011), Kadrowanie świata społecznego przy użyciu wywiadu fotograficznego, w: Fotografia w dzia-łaniu. Antologia, str. 39-66.
Drozdowski Rafał i in., (2012), Narzędziownia. Jak badaliśmy (niewidzialne) miasto. Fragmenty: str. 7-14 i 57-96.
Geertz Clifford (1999), Anty-antyrelatywizm W: M. Buchow-ski (red.), Amerykańska antropologia postmodernistyczna.
Goffman Erving (2006), Porządek interakcyjny, w: A. Jasiń-ska-Kania et al., Współczesne teorie socjologiczne, fragmen-ty.
Goffman Erving (2006), Zaangażowanie i wyobcowanie, w: Rytuał interakcyjny, fragmenty.
Harris Marvin (1964), The Nature of Cultural Things, frag-menty.
Hammersley Paul, Atkinson Martyn (2000) Metody badań terenowych, fragmenty.
Konecki Krzysztof (2010) W stronę socjologii jakościowej: badanie kultur, subkultur i światów społecznych w: Jacek Leoński i Magdalena Fiternicka-Gorzko (red.) Kultury, sub-kultury i światy społeczne w badaniach jakościowych, s. 17- 37.
Kozinets Robert (2012), Netnografia. Badania etnograficzne online, fragmenty.
Kvale Steinar (2010), Prowadzenie wywiadów, str. 41-57, 118-134, 167-192.
Lofland John i in. (2009), Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, wybrane fragmenty.
Malinowski Bronisław (1958), Mit w psychologii ludów pier-wotnych (fragmenty), w: Szkice z teorii kultury, str. 471-486 i 486-501.
Nowicka Ewa Witkowski Maciej (2018) Cygan czy Rom? Antropologiczna interpretacja sporu o słowa, Studia Socjolo-giczne, 3 (230).
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: