Linguistic and rhetorical analysis 3502-JIS-1
The program covers selected topics of linguistic semantics and pragmatics (presupposition, implicature, irony, metaphor, metonymy), text linguistics (cohesion, coherence, information structure), discourse analysis (genres, registers, polyphony) and rhetoric (invention, arrangement, style, recognition of argument types and eristic techniques).
STUDENT WORKLOAD:
Classes – 30 hours.
Preparation for classes, doing homework – 20 hours.
Preparation for the final test - 10 hours
Total: 60 hours (2 ECTS).
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Learning outcomes
K_W01 Student has an in-depth knowledge of the field and methodology in specific areas of linguistics, discourse analysis and rhetoric.
K_W07 Student knows advanced methods developed in linguistics, linguistic discourse analysis and rhetoric, which enable him/her to analyse phenomena in interpersonal communication and social discourses.
K_U01 Using various sources, students can search, select, analyse, evaluate and integrate data concerning language, communication and discursive aspects of social life, and to formulate critical judgments on this basis.
K_U05 Student can use the achievements of modern linguistics, discourse analysis and rhetoric for the purpose of critical assessment of cultural artifacts and currents. S/he can identify the measures which build their meaning and social impact. ++
K_U07 Student has argumentation skills that can make use of one’s own ideas and opinions of other social actors. S/he can formulate conclusions and synthetic summaries. +++
K_U08 Student can critically analyse the language of public debates in terms of persuasive and manipulative strategies applied in them.
K_U15 Student can identify and analyse discourses, whose main function is to create or neutralize conflicts.
K_K08 Student can participate in projects concerning social communication and discourses. S/he can predict the social consequences of his/her activities. +
Assessment criteria
ASSESSMENT METHODS
• The pre-condition for the obtaining a passing grade is attendance. Two unjustified absences per semester are allowed.
• Passing grade on the basis of a written test containing open questions.
These questions will check knowledge of the concepts introduced in the classroom, the ability to define them and apply to the analysis of the selected text (90 points). The ability to build a consistent and correct language written statement (10 points) will also be assessed.
GRADING SCALE:
100% – 91% bdb
90% – 81% db +
80% – 71% db
70% – 61% dst +
60% – 50% dst
Bibliography
BARŁOWSKA M., BUDZYŃSKA-DACA A., ZAŁĘSKA M. (red.), 2012. Ćwiczenia z retoryki. Warszawa: PWN.
BRALCZYK J., 2004. Język na sprzedaż. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
DOBRZYŃSKA T. 2012. Od słowa do sensu. Studia o metaforze. Warszawa: IBL PAN Wydawnictwo.
DUSZAK A., N. FAIRCLOUGH (red.), 2008. Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Kraków: Universitas.
DUSZAK A., G. KOWALSKI (red.), 2013. Systemowo-funkcjonalna analiza dyskursu. Kraków: UNIVERSITAS.
FOUCAULT M., 2002. Porządek dyskursu. Tłum. M. Kozłowski. Warszawa : słowo/obraz/terytoria.
GRUSZCZYŃSKI W., BRALCZYK J. (red.), 2002. Słownik gramatyki języka polskiego. Warszawa: WSiP.
GRZEGORCZYKOWA R., 2001. Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa: PWN.
KOCHAN M., 2005. Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach. Kraków: Wydawnictwo ZNAK.
LAKOFF G., M. JOHNSON, 1988. Metafory w naszym życiu. Tłum. Tomasz P. Krzeszowski. Warszawa: PIW.
LISOWSKA-MAGDZIARZ Małgorzata, 2006. Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Przewodnik dla studentów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
MARCJANIK M. (red.), 2006. Retoryka codzienności. Zwyczaje językowe wspóczesnych Polaków. Warszawa: Wydawnictwo TRIO.
PUZYNINA J., 1992. Język wartości. Warszawa: PWN.
SZYMANEK K., K. A. WIECZOREK, A. S. WÓJCIK, 2004. Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów. Warszawa: PWN.
SZYMANEK K., 2012. Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny. Warszawa: PWN.
TABAKOWSKA E. (red.), 2001. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa. Kraków: Universitas.
WARCHAŁA J., 2003. Kategoria potoczności w języku. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
WASILEWSKI J., A. NITA (red.), 2012. Instrukcja obsługi tekstów. Metody retoryki. Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
WODAK R., 2008. „Dyskurs populistyczny: retoryka wykluczenia a gatunki języka pisanego“. W: A. Duszak, N. Fairclough (red.): 185-213.
WODAK R., M. KRZYŻANOWSKI (red.), 2011. Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Łośgraf. Tłum. D. Przepiórkowska.
WOJTAK M., 2004.Gatunki prasowe. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: