Linguistic and rhetorical analysis 3500-JIS-ALiR
The program covers selected topics of linguistics (presupposition, implicature, irony, metaphor, metonymy), text linguistics (cohesion, coherence, information structure), discourse analysis (registers, polyphony) and rhetoric (invention, arrangement, style, argument types recognition, eristic techniques recognition).
STUDENT WORKLOAD:
Classes – 30 hours.
Preparation for classes, doing homework – 20 hours.
Writing an essay - 10 hours
Total: 60 hours (2 ECTS).
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
K_W01 Student has an in-depth knowledge of the field and methodology in specific areas of linguistics, discourse analysis and social semiotics.
K_W07 Student knows advanced methods developed in linguistics, linguistic discourse analysis and social semiotics, which enable him/her to problematize, analyse and interpret phenomena in culture, interpersonal communication and social discourses.
K_U01 Using various sources, students can search for, select, analyse, evaluate and integrate data concerning language, communication and discursive aspects of social life, and to formulate critical judgments on this basis.
K_U05 Student can use the achievements of modern linguistics, discourse analysis and social semiotics for the purpose of critical assessment and interpretation of cultural artifacts and intellectual or ideological currents.
K_U07 Student has argumentation and persuasion skills that can make use of one’s own ideas and opinions of other social actors. S/he can formulate conclusions and synthetic summaries.
Assessment criteria
ASSESSMENT METHODS
• The pre-condition for the obtaining a passing grade is attendance. Two unjustified absences per semester are allowed.
• Passing grade on the basis of an essay that will check knowledge of the concepts introduced in the classroom, the ability to define them and apply to the analysis of the selected text (90 points). The ability to build a consistent and correct language written statement (10 points) will also be assessed.
Retake credit under the same conditions as a credit in the first term.
GRADING SCALE:
100% – 91% bdb
90% – 81% db +
80% – 71% db
70% – 61% dst +
60% – 50% dst
grade credit
Bibliography
BARŁOWSKA M., BUDZYŃSKA-DACA A., ZAŁĘSKA M. (red.), 2012. Ćwiczenia z retoryki. Warszawa: PWN.
BRALCZYK J., 2004. Język na sprzedaż. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
DOBRZYŃSKA T. 2012. Od słowa do sensu. Studia o metaforze. Warszawa: IBL PAN Wydawnictwo.
DUSZAK A., N. FAIRCLOUGH (red.), 2008. Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Kraków: Universitas.
DUSZAK A., G. KOWALSKI (red.), 2013. Systemowo-funkcjonalna analiza dyskursu. Kraków: UNIVERSITAS.
FOUCAULT M., 2002. Porządek dyskursu. Tłum. M. Kozłowski. Warszawa : słowo/obraz/terytoria.
GRUSZCZYŃSKI W., BRALCZYK J. (red.), 2002. Słownik gramatyki języka polskiego. Warszawa: WSiP.
GRZEGORCZYKOWA R., 2001. Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa: PWN.
KOCHAN M., 2005. Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach. Kraków: Wydawnictwo ZNAK.
LAKOFF G., M. JOHNSON, 1988. Metafory w naszym życiu. Tłum. Tomasz P. Krzeszowski. Warszawa: PIW.
LISOWSKA-MAGDZIARZ Małgorzata, 2006. Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Przewodnik dla studentów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
MARCJANIK M. (red.), 2006. Retoryka codzienności. Zwyczaje językowe wspóczesnych Polaków. Warszawa: Wydawnictwo TRIO.
PUZYNINA J., 1992. Język wartości. Warszawa: PWN.
SZYMANEK K., K. A. WIECZOREK, A. S. WÓJCIK, 2004. Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów. Warszawa: PWN.
SZYMANEK K., 2012. Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny. Warszawa: PWN.
TABAKOWSKA E. (red.), 2001. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa. Kraków: Universitas.
WARCHAŁA J., 2003. Kategoria potoczności w języku. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
WASILEWSKI J., A. NITA (red.), 2012. Instrukcja obsługi tekstów. Metody retoryki. Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
WODAK R., 2008. „Dyskurs populistyczny: retoryka wykluczenia a gatunki języka pisanego“. W: A. Duszak, N. Fairclough (red.): 185-213.
WODAK R., M. KRZYŻANOWSKI (red.), 2011. Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Łośgraf. Tłum. D. Przepiórkowska.
WOJTAK M., 2004.Gatunki prasowe. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: